Kouknu, jak vypadáš, a řeknu ti, jak se jmenuješ

  • Typ osobnosti se může promítnout do výrazu tváře
  • I proto lidi navzdory všem doporučením běžně posuzujeme podle zevnějšku
  • Izraelští vědci došli k závěru, že z tváře lze s určitou pravděpodobností vyčíst dokonce i jméno
Kouknu, jak vypadáš, a řeknu ti, jak se jmenuješ

Tým izraelských psychologů pod vedení Ruth Mayové z Hebrejské univerzity z Jeruzalémě vybral fotografie mužů nesoucích jména Jacob, Dan, Josef nebo Nathaniel. Následně tyto fotky předkládali dobrovolníkům, kteří muže na snímcích neznali.

Dobrovolníci si měli tipnout, jak se daný muž na snímku jmenuje. Pokud by jména vybírali čistě náhodně, pohybovala by se úspěšnost určení jména kolem 25%. Dobrovolníci se však strefovali o poznání častěji. Například jméno Dan určili správně v 38% případů.

Mayová a spol. z toho vyvozují, že jméno se nějak promítá do výrazu tváře. Podle Mayové si spojujeme určitá jména s určitými rysy. Nositelé těchto jmen tato očekávání vnímají a snaží se jim nějak přizpůsobit. Velmi snadno toho dosáhnou např. úpravou zevnějšku. Muži některých jmen tak mohou tíhnout třeba k určitému typu účesu.

To potvrdil i pokus, v kterém měli dobrovolníci přiřazovat jména fotkám, na kterých byly vidět jen účesy mužů. I v tomto případě byla úspěšnost průkazně vyšší, než by odpovídalo slepé náhodě.

O tom, že nejde o ryze izraelskou specialitu, se vědci přesvědčili pokusem s francouzskými dobrovolníky hodnotícími fotky Francouzů s francouzskými jmény. Také tady stoupala úspěšnost nad hodnoty, jaké lze očekávat při náhodném výběru. Když však měli Francouzi přiřazovat jména fotkám Izraelců nebo naopak Izraelci hádali jména Francouzů, úspěšnost klesla na úroveň odpovídající náhodě. Na lidi jiných kultur prostě nemáme vycvičené oko.

Mayová vysvětluje pozorovaný fenomén tzv. efektem Doriana Graye. Ten je pojmenovaný po hlavním hrdinovi románu Oscara Wilda „Obraz Doriana Graye“. V něm mladý muž ovlivňoval svými činy vzhled svého portrétu. Podle Ruth Mayové platí totéž v přeneseném slova smyslu i o našich jménech a našich tvářích. Zjednodušeně řečeno, jaké máme jméno, tak se i tváříme.

„Jméno je vnější sociální faktor,“ vysvětluje Ruth Mayová. „Liší se od ostatních sociálních faktorů, jako je pohlaví nebo příslušnost k etniku. To, že se naše jméno promítá do výrazu naší tváře, dokládá, že jméno má velký význam na naši identitu a na to, jak vypadáme.“

Zdroj: Journal of Personality and Social Psychology

Diskuze (2) Další článek: Google už má povolení na stavbu nové centrály. Se stavbou začne příští měsíc

Témata článku: Výzkum, Lidé, Psychologie, Sociální faktor, Oscar, Průkaz, Náhoda, Jeruzalém, Mladý muž, Pohlaví, Dobrovolníci, Úspěšnost, Velký význam, Román


Určitě si přečtěte

Proč autopilot Tesly bourá? Test dává odpověď: může za to řidič!

Proč autopilot Tesly bourá? Test dává odpověď: může za to řidič!

** Britové otestovali Teslu v režimu autopilota ** Skončilo to nárazem Tesly do stojícího auta ** Kdo je na vině? Řidič

Karel Kilián | 55

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

** V Česku najdete hromadu skvělých vývojářů ** Mnozí z nich přispívají do open-source ** Třeba v brněnském Red Hatu

Jakub Čížek | 51

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

Vladislav Kluska | 33

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 126

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

** Dlouho se nevědělo, co to přesně má být ** Pak se s krabičkou Google pochlubil na I/O ** Do „Chromecastu“ vtěsnal celý Android TV

Jakub Čížek | 22