Hubnutí

Koupel v horké vodě může spálit přibližně tolik kalorií, jako půlhodinová procházka

Některé věci prostě znějí natolik dobře, že se zdráháme považovat je za pravdivé. Třeba že kafe vám prodlouží život a čokoláda vás učiní chytřejšími. Nebo že při horké koupeli spálíte tolik kalorií*, jako během třicetiminutové procházky…

Jenže i poslední uvedené tvrzení pravdivé vážně je. Alespoň to plyne z výsledků studie, kterou před časem publikoval Steve Faulkner z Loughborough University.

„Jednou z prvních věc, na které jsme se dívali, bylo to, kolik energie při koupeli vydáváte. A zjistili jsme, že v důsledku hodinového sezení ve vaně se výdej energie zvýší o celých 80 %,“ řekl již v roce 2016 Faulkner BBC.

Inkriminovaného výzkumu se zúčastnilo 14 mužů, kteří byli vybaveni monitory glukózy. Důležité (zvlášť pokud si to budete chtít vyzkoušet doma) je, že teplota lázně byla po celou dobu udržována na konstantní úrovni – konkrétně 40 stupňů Celsia. Kdyby se tedy voda postupně ochlazovala, výsledky by nepochybně byly jiné.

A jak to vlastně funguje? Faulkner si myslí, že odpověď na tuto otázku poskytují tzv. proteiny tepelného šoku (heat shock protein, HSP). „Jde o molekuly produkované všemi buňkami lidského těla v reakci na stres,“ vysvětlil v příspěvku pro The Conversation. „Z dlouhodobého hlediska mohou zvýšené hladiny těchto proteinů pomoci funkci inzulínu a zlepšit řízení hladiny cukru v krvi.“

Samozřejmě, třeba jízda na kole je z hlediska hubnutí mnohem efektivnější – je velký rozdíl, zda za hodinu spálíte v průměru 140 kalorií, nebo 630 kalorií. Ale „pasivní ohřev“ by mohl představovat dobrou alternativu pro jedince, kteří ze zdravotních důvodů nemohou pořádně cvičit. Navíc, horká koupel prý zbavuje stresu, uvolňuje ucpaný nos, tiší některé bolesti atd.

Foto: IHA.com

* Termín „kalorie“ je v tomto textu použit jakožto nutriční a tedy zaměnitelný s pojmem „kilokalorie“.

Diskuze (11) Další článek: Adobe vytvořilo snový nástroj pro tvůrce reklam: Master Plan sám navrhne celou kampaň