Kremace žehem: sonda Cassini zítra shoří v atmosféře Saturnu

• Sonda Cassini po dvaceti letech ve vesmíru končí svou misi
  • Od roku 2004 zkoumala Saturn a jeho měsíce
  • V pátek odpoledne shoří v atmosféře planety, avšak data bude vysílat do poslední chvíle.

Jedna z nejslavnějších sond v historii končí svou bohatou misi. V pátek odpoledne shoří americká sonda Cassini v atmosféře Saturnu.

Podívejte se, jak skončí mise sondy Cassini:

Před 13 lety se Cassini stala první umělou oběžnicí Saturnu. Za tu dobu získala obrovské množství fotografií a dat nejen o planetě ale také o početné rodině Saturnových měsíců.

Do poslední kapky paliva

Cassini přilétla k Saturnu v roce 2004. Primární mise měla trvat čtyři roky, ale dvakrát došlo k jejímu prodloužení. Nejdříve do roku 2010 a nakonec o dalších sedm let až do těchto dní.

Další prodloužení už není technicky možné. Sonda potřebuje ke korekcím své dráhy palivo a z počátečních 2978 kg už zbývá jen minimum.

Vědci se chtějí vyhnout budoucí možné srážce a následné kontaminaci některého z měsíců, na jehož povrchu by mohl být život. Z toho důvodu bude jistější sondu zničit.

V dubnu letošního roku zahájila Casssini poslední část své mise s názvem Grand Finale. Během této fáze prolétla 22krát nad Saturnem a podívala se vůbec poprvé do 2 tisíce km široké mezery planetou a prstenci.

Poslední den

Signál od Saturnu letí na Zemi momentálně 83 minut. Spojení s Cassini zajišťuje síť radioteleskopů DSN (Španělsko, USA, Austrálie).

14. září

• Ve 21:58 (SELČ): Cassini pořídí poslední fotografii.
  • Ve 22:22: anténa sondy se nasměruje k Zemi. Začne nepřetržité vysílání dat, které potrvá až do poslední chvíle – celkem asi 14,5 hodiny. V balíku dat budou i poslední fotografie.

15. září

• 9:14: Cassini začne přenášet data v reálném čase (samozřejmě se zpožděním 83 minut)
  • 12:31: začíná vstup do atmosféry. Během několika desítek sekund je sonda zničena.
  • 13:55: Na Zemi dorazí poslední signál ze sondy.

Průběh mise

Po svém startu prolétla Cassini kolem Venuše a Země. Gravitace obou planet ji dodala rychlost k další cestě ke králi prstenců.

Po svém příletu k Saturnu vypustila Cassini evropský modul Huygens, který prolétl atmosférou měsíce Titan. Jedná se o nejvzdálenější místo ve vesmíru, na němž přistála kosmická sonda.

• Start: 15. října 1997
  • Průlety kolem Venuše: 26. dubna 1998, 24. června 1999
  • Průlet kolem Země: 18. srpna 1999
  • Průlet kolem Jupiteru: 30. prosince 2000
  • Přílet k Saturnu: 1. července 2004
  • Odpojení sondy Huygens: 24. prosince 2004
  • Přistání sondy Huygens na Titanu: 14. ledna 2005

Mise v číslech

• Pořídila více než 450 tisíc fotek
  • Na Zemi zaslala na 635 GB dat
  • Náklady na misi: 3,9 miliard dolarů
  • 294krát oblétla Saturn
  • Provedla přes 160 průletů kolem Saturnových měsíců (z toho 23 okolo Enceladu a 127 okolo Titanu)
  • Hmotnost sondy na konci mise (bez paliva): 2 tuny
  • Rozměry: 6,7 x 4 m
  • Počet vědeckých přístrojů: 12

Z dat budou vědci čerpat ještě léta

Kromě detailního průzkumu planety a prstenců se sonda zaměřila také na měsíce. Prozkoumala tajemný svět Titanu – jediný měsíc ve sluneční soustavě s významnější atmosférou. Na jeho povrchu se nachází jezera a řeky naplněné tekutým metanem a etanem. Skrze atmosféru je nevidíme, ale Cassini je dokázala prozkoumat pomoci radaru.

U Enceladu objevila ledové gejzíry a potvrdila, že pod povrchem se zřejmě nachází oceán kapalné vody se všemi podmínkami pro přítomnost života. Ještě několik let a možná i desetiletí po skončení mise budou vědci přinášet objevy na základě dat, které sonda získala.

Témata článku: Vesmír, NASA, Země, USA, Výzkum, Saturn, Astronomie, Sluneční soustava, Jupiter, Venuše, Austrálie, Atmosféra, Cassini, Sonda Cassini, Království, Ledový gejzír, Mise, Radioteleskop, Průlet, Enceladus, Jediný měsíc, Gejzír, DSN, Tajemný svět, Reálný čas