Saturn | Cassini

Kremace žehem: sonda Cassini před rokem shořela v atmosféře Saturnu

• Sonda Cassini skončila svou misi po dvaceti letech ve vesmíru
  • Od roku 2004 zkoumala Saturn a jeho měsíce
  • V září 2017 shořela v atmosféře planety, data vysílala až do poslední chvíle.

Jedna z nejslavnějších sond v historii skončila přesně před rokem svou bohatou misi. V pátek 15. září 2017 odpoledne shořela americká sonda Cassini v atmosféře Saturnu.

Podívejte se, jak skončila mise sondy Cassini:

Třináct let před tímto okamžikem se Cassini stala první umělou oběžnicí Saturnu. Za tu dobu získala obrovské množství fotografií a dat nejen o planetě ale také o početné rodině Saturnových měsíců.

Toto je úplně poslední fotografie, kterou Cassini od Saturnu poslala. Na další poslední snímky a jejich popisky se podívejte do galerie

Do poslední kapky paliva

Cassini přilétla k Saturnu v roce 2004. Primární mise měla trvat čtyři roky, ale dvakrát došlo k jejímu prodloužení. Nejdříve do roku 2010 a nakonec o dalších sedm let až do září 2017.

Další prodloužení už nebylo technicky možné. Sonda potřebuje ke korekcím své dráhy palivo a z počátečních 2 978 kg zbylo už jen minimum.

Vědci se chtěli vyhnout budoucí možné srážce a následné kontaminaci některého z měsíců Saturnu, na jehož povrchu by mohl být život. Z toho důvodu bylo jistější sondu zničit.

V dubnu roku 2017 zahájila Casssini poslední část své mise s názvem Grand Finale. Během této fáze prolétla 22krát nad Saturnem a podívala se vůbec poprvé do mezery mezi planetou a prstenci široké dva tisíce kilometrů.

Poslední den

Signál od Saturnu letěl na Zemi momentálně 83 minut. Spojení s Cassini zajišťovala síť radioteleskopů DSN (Španělsko, USA, Austrálie).

14. září 2017

• Ve 21:58 (SELČ): Cassini pořídila poslední fotografii.
  • Ve 22:22: Anténa sondy se nastavila k Zemi. Začíná nepřetržité vysílání dat, které trvá až do poslední chvíle – celkem asi 14,5 hodiny. V balíku dat jsou i poslední fotografie.

15. září 2017

• 9:14: Cassini začala přenášet data v reálném čase (samozřejmě se zpožděním 83 minut)
  • 12:31: Začal vstup do atmosféry. Během několika desítek sekund byla sonda zničena.
  • 13:55: Na Zemi dorazil poslední signál ze sondy.

Průběh mise

Po svém startu prolétla Cassini kolem Venuše a Země. Gravitace obou planet ji dodala rychlost k další cestě ke králi prstenců.

Po svém příletu k Saturnu vypustila Cassini evropský modul Huygens, který prolétl atmosférou měsíce Titan. Jedná se o nejvzdálenější místo ve vesmíru, na němž přistála kosmická sonda.

• Start: 15. října 1997
  • Průlety kolem Venuše: 26. dubna 1998, 24. června 1999
  • Průlet kolem Země: 18. srpna 1999
  • Průlet kolem Jupiteru: 30. prosince 2000
  • Přílet k Saturnu: 1. července 2004
  • Odpojení sondy Huygens: 24. prosince 2004
  • Přistání sondy Huygens na Titanu: 14. ledna 2005

Mise v číslech

• Pořídila více než 450 tisíc fotek
  • Na Zemi zaslala na 635 GB dat
  • Náklady na misi: 3,9 miliard dolarů
  • 294krát oblétla Saturn
  • Provedla přes 160 průletů kolem Saturnových měsíců (z toho 23 okolo Enceladu a 127 okolo Titanu)
  • Hmotnost sondy na konci mise (bez paliva): 2 tuny
  • Rozměry: 6,7 x 4 m
  • Počet vědeckých přístrojů: 12

Z dat budou vědci čerpat ještě léta

Kromě detailního průzkumu planety a prstenců se sonda zaměřila také na měsíce. Prozkoumala tajemný svět Titanu – jediný měsíc ve sluneční soustavě s významnější atmosférou. Na jeho povrchu se nachází jezera a řeky naplněné tekutým metanem a etanem. Skrze atmosféru je nevidíme, ale Cassini je dokázala prozkoumat pomoci radaru.

U Enceladu objevila ledové gejzíry a potvrdila, že pod povrchem se zřejmě nachází oceán kapalné vody se všemi podmínkami pro přítomnost života. Ještě několik let a možná i desetiletí po skončení mise budou vědci přinášet objevy na základě dat, které sonda získala.

Tento článek poprvé vyšel den před zánikem sondy Cassini. V září 2018 jsme ho aktualizovali o nové informace.

Diskuze (1) Další článek: Uber mění své logo a slogan, přepracoval i mobilní aplikaci

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, USA, NASA, Astronomie, Austrálie, Sluneční soustava, Atmosféra, Saturn, Jupiter, Venuše, Cassini, Primární mise, Mise sondy, ATM, Poslední fotografie, Prodloužení, Průlet, Základ dat, Saturnův měsíc, Minimum, Poslední část, Ledový gejzír, Významná atmosféra

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

** E-mail většina z nás za svůj život příliš nemění. ** Služby se ale vyvíjí a některé mají zajímavé funkce. ** Velkým lákadlem může být integrace do ekosystému dalších služeb.

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co se dá najít na Street View