Kříženec auta a stíhačky – Lotus ukázal speciál pro vytrvalostní závody elektromobilů

Automobilové závody už dávno nejsou jen o motorech s velkým objemem, řvoucích ve vysokých otáčkách a ženoucích speciály vpřed s vůní spáleného benzínu za zády. Poznala to i královská disciplína formule 1, kde je od sezóny 2014 snížen maximální povolený objem motorů na 1,6 litru, a které ve stejném roce vyrostla nová konkurence v podobě elektrické Formule E.

Formule E je jakousi „vlajkovou lodí“ závodů, ve kterých figurují monoposty poháněné výhradně elektrickými motory. Nejde však zdaleka o jediný šampionát, v němž mohou porovnávat své síly elektromobily. Britská automobilka Lotus představila koncept elektrického závodního vozu, určeného pro vytrvalostní závody.

Lotus E-R9

Lotus E-R9 je designovou studií elektrického závodního auta pro rok 2030. Vůz svou elegantní černo-zlatou kombinací odkazuje na úspěšnou historii v oblasti motoristického sportu, čítající například sedm vítězství v poháru konstruktérů F1 v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Lotus E-R9

Závodní speciál je doslova našlapaný novými technologiemi. Mezi inovace patří pokročilá aktivní aerodynamika s „proměnlivými“ panely karoserie a pohyblivými svislými plochami, které pomáhají při průjezdu zatáček ve vysokých rychlostech.

Aktivní povrchy mohou měnit svůj tvar buď stiskem tlačítka nebo automaticky podle senzorů, aby poskytly minimální odpor na rovinkách a maximální přítlak v zatáčkách. Svislé ovládací plochy v zadní části využívají aerodynamické síly ke změnám směru, aniž by docházelo k omezení přilnavosti pneumatik. Výsledkem je závoďák, který se částečně řídí jako auto a částečně jako stíhačka.

Závody s výměnou baterií

Lotus E-R9 je vybaven elektrickým hnacím ústrojím pohánějícím samostatně každé kolo. Využívá vylepšený systém vektorování točivého momentu a staví na technologii používané v čistě elektrickém supersportu Lotus Evija. Energie je uložená v bateriích, které by se během závodů měnily při zastávkách v boxech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Lotus E-R9

Model E-R9 vyvinula společnost Lotus Engineering jako přehlídku filozofie, schopností, inovativního ducha a technologií v oblasti pokročilých elektrifikovaných pohonných jednotek a aerodynamiky. E-R je zkratka pro „Endurance Racer“, zatímco devítka odkazuje na vůz Mark IX, s nímž se závodní tým poprvé představil v závodě 24 hodin Le Mans.

Richard Hill, který je zodpovědný za aerodynamiku, uvedl: „Snažili jsme se posunout hranice toho, kde jsme dnes po technické stránce, a extrapolovat je do budoucnosti. Lotus E-R9 obsahuje technologie, od nichž očekáváme vývoj a praktičnost. Lotus má úžasnou historii vývoje jedinečných řešení, což jsme mnohokrát ukázali v motoristickém sportu i v našich silničních vozech.“

Diskuze (2) Další článek: Vy a počítač: Jaký kancelářský balík používáte? Klasické programy, nebo jste už online?

Témata článku: Technologie, Technika, Historie, Elektromobily, Design, Akumulátory, Lotus, Le Mans, Vytrvalostní závod, Special, Kříženec, Endurance, Stíhačka, Generation, Závod, Aerodynamika, Kříž, Elektromobil, Speciál



Rozluštili jsme infračervený signál a připojili starou stropní klimatizaci k internetu

Rozluštili jsme infračervený signál a připojili starou stropní klimatizaci k internetu

** Nedávno jsme si pohráli s mobilní klimatizací a Wi-Fi ** Ale co se starými kancelářskými kusy? ** Dekódujeme jejich IR signál a vyrobíme si Wi-Fi ovladač

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuProgramování
15 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

15 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme 15 tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián
Mapy.czMapyTipy
V nitru DJI Mini 3 Pro: Ten dron je větší záhada než tajemný hrad v Karpatech [galerie]

V nitru DJI Mini 3 Pro: Ten dron je větší záhada než tajemný hrad v Karpatech [galerie]

** Létá skvěle, fotí slušně a má autopilota ** Jak se to všechno podařilo vtěsnat do 249 gramů? ** Podívejte se na rozborku nejlepšího dronu letošní sezóny

Jakub Čížek
KvadrokoptéraDJIDrony
Podrobný návod, jak zrušit SIPO. Nejsnazší je převedení plateb jinam

Podrobný návod, jak zrušit SIPO. Nejsnazší je převedení plateb jinam

**Než zrušíte SIPO, musíte platby převést jinam. **Neplatí to nutně pro poplatky veřejnoprávním médiím. **SIPO zrušíte osobně, elektronicky nebo se zruší automaticky.

Petr Urban
Česká poštaNávody