Automobilové závody už dávno nejsou jen o motorech s velkým objemem, řvoucích ve vysokých otáčkách a ženoucích speciály vpřed s vůní spáleného benzínu za zády. Poznala to i královská disciplína formule 1, kde je od sezóny 2014 snížen maximální povolený objem motorů na 1,6 litru, a které ve stejném roce vyrostla nová konkurence v podobě elektrické Formule E.
Formule E je jakousi „vlajkovou lodí“ závodů, ve kterých figurují monoposty poháněné výhradně elektrickými motory. Nejde však zdaleka o jediný šampionát, v němž mohou porovnávat své síly elektromobily. Britská automobilka Lotus představila koncept elektrického závodního vozu, určeného pro vytrvalostní závody.
Lotus E-R9
Lotus E-R9 je designovou studií elektrického závodního auta pro rok 2030. Vůz svou elegantní černo-zlatou kombinací odkazuje na úspěšnou historii v oblasti motoristického sportu, čítající například sedm vítězství v poháru konstruktérů F1 v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století.
Lotus E-R9
Závodní speciál je doslova našlapaný novými technologiemi. Mezi inovace patří pokročilá aktivní aerodynamika s „proměnlivými“ panely karoserie a pohyblivými svislými plochami, které pomáhají při průjezdu zatáček ve vysokých rychlostech.
Aktivní povrchy mohou měnit svůj tvar buď stiskem tlačítka nebo automaticky podle senzorů, aby poskytly minimální odpor na rovinkách a maximální přítlak v zatáčkách. Svislé ovládací plochy v zadní části využívají aerodynamické síly ke změnám směru, aniž by docházelo k omezení přilnavosti pneumatik. Výsledkem je závoďák, který se částečně řídí jako auto a částečně jako stíhačka.
Závody s výměnou baterií
Lotus E-R9 je vybaven elektrickým hnacím ústrojím pohánějícím samostatně každé kolo. Využívá vylepšený systém vektorování točivého momentu a staví na technologii používané v čistě elektrickém supersportu Lotus Evija. Energie je uložená v bateriích, které by se během závodů měnily při zastávkách v boxech.
Lotus E-R9
Model E-R9 vyvinula společnost Lotus Engineering jako přehlídku filozofie, schopností, inovativního ducha a technologií v oblasti pokročilých elektrifikovaných pohonných jednotek a aerodynamiky. E-R je zkratka pro „Endurance Racer“, zatímco devítka odkazuje na vůz Mark IX, s nímž se závodní tým poprvé představil v závodě 24 hodin Le Mans.
Richard Hill, který je zodpovědný za aerodynamiku, uvedl: „Snažili jsme se posunout hranice toho, kde jsme dnes po technické stránce, a extrapolovat je do budoucnosti. Lotus E-R9 obsahuje technologie, od nichž očekáváme vývoj a praktičnost. Lotus má úžasnou historii vývoje jedinečných řešení, což jsme mnohokrát ukázali v motoristickém sportu i v našich silničních vozech.“