• Phaethon je pět kilometrů velký asteroid, kteří se pohybuje po protáhlé dráze okolo Slunce
  • Phaethon má modrou barvu a vědci už ví, proč tomu tak je
Foto: NASA
Kříží dráhu Země, je obrovský a nezvykle modrý. Vědci odhalili tajemství asteroidu Phaethon | Foto: NASA

Sluneční soustavou se potuluje řada asteroidů. Některé jsou hodně zajímavé. Jedním z nich je 3200 Phaethon. Pořadové číslo napovídá, že od jeho objevu uplynul už nějaký ten pátek – konkrétně se tak stalo v roce 1983.

Phaethon je asteroid typu Apollo, což znamená, že křižuje zemskou dráhu a dostává se od Slunce dál než Země. Jeho dráha je značně protáhlá s výstředností téměř 0,9. Nejblíže se ke Slunci dostává na vzdálenost 21 milionů kilometrů, nejdál až za dráhu Marsu do vzdálenosti 190 milionů kilometrů.

Dráha asteroidu Phaethon. Foto: JPL

Modrý asteroid

V roce 2018 odhalila pozorování, že asi pět kilometrů velký Phaethon má modrou barvu. To je extrémně vzácné, protože většina asteroidů bývá šedá nebo červená.

Když se Phaethon přiblíží ke Slunci, jeho povrch se zahřeje až na 800 stupňů Celsia.  Podle nové studie toto teplo spouští řetězec chemických reakcí, které odpařují látky bohaté na železo a červené organické sloučeniny.

Rád se řadí mezi komety

Phaethon se rád řadí mezi komety a dost možná i kometou je – mrtvou, bývalou či kamennou. Kometu připomíná nejen svou výstřední dráhou ale také odstínem – modrých asteroidů je více, ale Phaethon je ze všech nejvíce modrý.

A modrou barvu mají i některé komety. Nedávno bylo u něj spatřeno něco, co připomíná prachový chvost. Je možné, že sluneční teplo způsobuje praskliny podobné bahnům ve vyschlém dně jezera.

Na pozemské obloze pak můžeme v průběhu roku pozorovat meteorické roje. Jejich zdrojem jsou v drtivé většině případů komety. Phaethon je zdrojovým tělesem meteorického roje Geminidy, který má maximum v polovině prosince.

Za dva roky odstartuje k Phaethonu japonská sonda DESTINY+. K průletu okolo asteroidu dojde o 4 roky později.  Phaethon také prolétá okolo Země. Nejblíže se k nám dostane v prosinci 2093 na vzdálenost 3 milionů kilometrů.

Diskuze (2) Další článek: Skryjte svůj e-mail. Návod na službu Bump