Křižník nebes SE200 má šest křídel a extrémní dolet. Dopravní a nákladní letoun ale existuje jen na papíře

Alabamský startup SE Aeronautics se pochlubil studií nového dopravního a nákladního proudového letounu SE200. A protože má být údajně naprosto přelomový, nechal si jeho dílčí technologie patentovat.

SE200 se oproti běžným boeingům a airbusům nad Českem liší už na první pohled, klasická křídla, která zároveň slouží i jako zásobníky leteckého petroleje, totiž inženýři nahradili šesti tenkými. Palivo se namísto toho nachází v tancích v horní části trupu. O let se stará dvojice úsporných motorů na zádi s tahem 64 000 lbf (285 000 kN).

A když už jsme u toho trupu, ten není šroubovaný z jednotlivých částí jako dnes, ale tvoří jej souvislý monokok, který by měl být podle výrobce už z principu mnohem odolnější proti únavovým vadám materiálu.

O 70 % méně paliva

Sečteno a podtrženo, SE200 by měl při letu spotřebovat o 70 % méně paliva a snížit uhlíkovou stopu o 80 % oproti letadlům podobné přepravní kategorie. Speciální návrh draku se zároveň postará o schopnost vzletu na kratších drahách (STOL) jako u mnoha turbovrtulových letadel a nabídne extrémní dolet bezmála 17 tisíc kilometrů.

Vypadá to zajímavě, jedná se ale opravdu jen o studii a technologii, která čeká na americkém patentovém úřadu. Těžko tedy říci, jestli by si v dnešní situaci některý z výrobců troufl na nákladný vývoj skutečného letounu s podobnými parametry.

SE200 v číslech

  • Rozměry: 42,7 × 35,4 metrů (délka × rozpětí)
  • Trup: 5,4 × 5,5 metrů
  • Cestující: 264
  • Dolet: 16 898 km
  • Rychlost: 1 073 km/h (0,9 mach)
  • Vzletová dráha: 457 metrů
  • Cestovní výška: 15 240 metrů
  • Tah motorů: 64 000 lbf (285 000 kN)
Diskuze (15) Další článek: NZXT vyrobilo svou první základní desku pro AMD. Láká na dobrou výbavu i fešný design

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,