Tohle je klasicka ukazka fascinace politiku megalomanskymi projekty misto mene medialne zajimavych, ale praktictejsich reseni. Kdyby se v ramci CR ty silene penize co maji jit na VRT investovaly do rozsireni koridoru na dalsi trate tak, aby stejne jako v Italii mohli i regionalni vlaky jezdit 160 km/hod, tak by se jak pro uhlikovou stopu, tak i pro dopravu lidi udelalo mnohem vice za stejne penize. Problem ceske zeleznice neni, ze do Brna jedete dve hodiny, problem ceske zeleznice je, ze treba do Krkonos jedete hodiny ctyri s prumernou rychlosti kolem ctyricet kilometru v hodine, prestoze tam z Prahy jezdi celorocne hromada lidi za rekreaci osobnimi auty a spousta z nich by dala prednost kvalitnimu zeleznicnimu spojeni. A nebo treba takova Praha - Liberec, spojeni do z hlavniho mesta do jednoho z krajskych mest, 110 kilometru, autem hodina, autobusem hodina a kousek, vlakem dve a pul hodiny s prestupem!
Problém české železnice není, že se do Liberce jede pomalu. Problém je, že na ose Drážďany-Praha-Česká Třebová-Brno-Vídeň/Bratislava, respektive -Přerov-Ostrava-(Polsko) je tolik osobních vlaků, že tam jednoduše není místo pro nákladní dopravu. Tohle můžete vyřešit buď tak, že na stávajících koridorech přidáte jednu, nebo lépe dvě koleje, nebo tím, že pro osobní dopravu postavíte zcela samostatnou trať. Obě možnosti vyjdou na přibližně stejné peníze, s tím rozdílem, že u té druhé možnosti mohou osobní vlaky jet výrazně rychleji. Srovnejme si dopady sítě VRT vs vašeho návrhu rychlejší tratě do Liberce (a dalších krajských měst).V prvním případě vybudování VRT výrazně podpoří nákladní dopravu na stávajících tratích, ale také zvýší mobilitu obyvatel. Oboje pozitivně ovlivní hospodářský rozvoj státu. V druhém případě se Pražanům lépe pojede na dovolenou.Mimochodem Praha-Liberec je docela extrémní případ, spojení ostatních krajských měst s Prahou je obecně slušné nebo se alespoň pracuje na jejich zlepšení. Větší problém je propojení samotných krajských měst mezi sebou, kdy vyloženě chybí velký vnější okruh okolo Čech. Ale ten chybí i třeba dálniční síti.
V Praze jsem hodně dlouho nebyl, ale s tímhle souhlasím, ty tratě z půlky znám z té pohraniční části. Dvojkolejné tratě po Česku by Čechům víc pomohli než extrémně drahý tunel do ciziny. Za cenu 30 km tunelu by se vylepšilo hodně kilometrů po Česku. Odlehčila by se trochu doprava po silnicích, takže i řidičům by to udělalo radost, ale tratě se trochu zlepšují.
Vzhledem k tomu, že jezdit na vánoční trhy do Německa může být adrenalin už dnes (umřu tam, neumřu tam?), tak za 15 let to možná bude jednosměrná jízdenka. Děkuji, nevyužiju. Ale stavba pěkná, už aby to bylo. Pro mně je momentálně zajímavější dostavba R35, jde to pomalu, ale blíží se to :).
Názor byl 1× upraven, naposled 20. 1. 2025 13:16
V té době už to díky AFD bude třeba vyřešeno. :)
Stejně jako Konzervativci vyřešili tyhle problémy v Británii že... To je zase víra v nekompetentní ideology....
cez tu ruru by tam mohli naliezt vseliake pandravy.
Hlavne je super, ze se udela za nesmyslne penize VRT, aby se zkratila doba cesty nacez na hranicich pak vlak na pul hodiny zastavi, aby to stihli nemecti policajti projit jako to delaji uz dnes s autobusy. 😀
Češi to asi zaplatí s 80% a bude to stavět Metrostav ne?
VRT je pro němce, aby se rychleji dostali do Rakouska a naopak. Pro nás k ničemu...
Němci se do Rakouska dostanou celkem pohodlně letecky nebo stávající trasou přes Bavorsko. Ti opravdu nepotřebují jet přes Prahu. Ale předpokládám, že vy si chcete v obchodě koupit zboží. No a ono sem musí nějak z Rotterdamu nebo Hamburku dojet. Opravdu myslíte, že volné koleje po kterých by sem mohlo přijet jsou k ničemu?
Většina zboží se vozí kamiony. Na železnici už se toho o moc víc nevejde. Rychlotratě se staví hlavně pro osobní dopravu, u té nákladní železniční už je celkem jedno jestli to jede 2 nebo 3 dny.
Jasně, že se toho na železnici o moc víc nevejde, když jsou hlavní tratě zaplněné osobními vlaky a nákladní se jen tak tak protáhnou v noci. A ano, rychlotratě se staví pro osobní dopravu - jenže co se stane se stávajícími tratěmi když se osobní doprava přesune na VRT? Najednou na nich bude místo i pro ten náklad. A pokud je kapacita pro nákladní dopravu, dá se konečně začít plánovat doprava ne tak, že zboží dorazí za 2-3 dny, ale že dorazí v přesně určený čas, tak jak to je u kamionů.
Já bych ho třeba při svých cestách do Německa docela využil.
Naopak, pro nas to ma zasadni prinos v ekonomice a melo to byt uz davno. Staneme se atraktivnejsi lokalitou a nasim lidem to vyznamne pomuze v dojizdeni do prace na delsi vzdalenosti, coz je velke plus pro pracovni trh. Navic se uvolni kapacita pro nakladni dopravu, coz je dalsi velke plus.
Bohužel nesmysl. Němci ani Rakušáci o VRT přes Česko vůbec nestojí. Budují vlastní přes Mnichov kolem Česka. Ani Rakousko do Břeclavi VRT stavět nehodlá, pouze modernizuje stávající trať, ačkoliv z Brna do Břeclavi se počítá kromě modernizace i s plnohodnotnou VRT.
Pro tebe a tobě podobné to fakt není. Do nejbližšího prasečáku dojedeš i na kole. Tohle je pro lidi
Co by byl jiného než člověk?
Jakou to má ekonomickou navratnost?
Tohle není zrovna správné místo na takový typ dotazu, jsme na vědecko popularizačním webu, ne ekonomickém. Nicméně poznamenal bych, že tenhle tunel je budovaný jako alternativa k zoufale přetížené konvenční trati, která nemá dostatečnou kapacitu. Tím pádem nejde ani tak o to, jestli se stavba zaplatí za 5, 10 nebo 100 let, ale o to, jestli vůbec chceme mít v tomhle směru funkční železnici schopnou přepravovat v požadovaných objemech. To ostatně platí o VRT obecně. Lidé poukazují na to, kolik to stojí a jestli má někdo potřebu jezdit tak rychle, ale ignorují skutečnost, že cílem není jezdit rychle, ale zvýšit v současnosti nedostatečnou kapacitu tratí.
Další pohádka pro ovce.
Tak a teď šup do postýlky ;)
Humor s VTR po Brněnsku.V uzlu Brno staví nádraží kam nikdo nepojede za 500 000 000 000.Takže vyhozených 500 mld.Nádraží není ani pro dojíždějící, od řeky Svratky to bude 900m procházka na současné nádraží a není ani pro VTR.A na nádraží pro VTR pod Bohunicema samozřejmě další peníze nebudou.V Brně je rozkrádání pozemku a stavba zbytečného nádraží důležitější než VTR.
Názor byl 2× upraven, naposled 19. 1. 2025 10:13
Nesmíte všechny soudit podle sebe. Myslím, že většina lidí je dost inteligentní na to aby se dokázala naučit novou pro ně nejvýhodnější trasu a nebudou zmateně chodit na staré nádraží a tam se pokoušet jezdit "jako dřív" linkami, které tam třeba už vůbec nepojedou.
Prý nikdo nepojede twl...Konečně skončí současný bizár, kde se na hlavní nádraží jaksi nemůžou dostat vlaky z východní části Moravy. Že pár ukřičených pupkáčů nezvládá projít jeden obchoďák nedokáže popřít obrovský přínos pro Brno a celou zemi.Nádraží na Vídeňské je už jen bonus. VRT budou většinou stejně projíždět Brnem a pokračovat dál na Ostravu. Reálně není zas tak potřeba.
Teď ještě, aby to nezastavili nějací ekoteroristé s tím, že tunel přetne migrační trasy krtků...
To ne. Krtkové a jiná příroda nejsou ve skále, ale jen v povrchový vrstvě. Příroda se zničí jen mimo tunel. Pokud jde o ekologii, největší zátěž je CO2 díky ražbě tunelu. Tam je brutální spotřeba energie, ale zase se to hádám využije na štěrk místo lomů. Na štěrk to je možná moc jemný, nevím, ale snad se ten materiál využije a nahradí jinou těžbu. V oblasti kde bude tunel mělce, tak možná někomu zmizí voda ve studni a nějaké pole může být víc na suchu. Jako že praskliny ve skále které protne tunel a tunelem to hádám odtéká štěrkovou vrstvou do potoka.
Ekoteroristé? Zatím se nejvíc snaží SPD, Motoristé a ostatní exoti co mobilizují místní a přesvědčují je o totální katastrofě.
K čemu takový tunel, když nám chystají 15.minutová města?
Aby ste mohli chodiť do Berlína a nadávať Nemcom do ekoteroristov. "Mámo, budeme mluvit pomalu, ať nám rozuměj. Vy jst-eee pra-ši-ví e-ko-te-ro-ri-sti."
600 m pod zemí, to asi bude dost teplo.
To určitě nebude. Není to 600m zavrtaných pod zem, ale tunel povede víceméně rovně a nad sebou bude mít i vysoký hřeben Krušných hor.Třeba v chorvatském tunelu Sv. Ilija, který vede pod pohořím Biokovo, tak má člověk nad hlavou i přes 1300m - a žádné teploty ke 40°C (jako by byly v tak hlubokém dole) tam uvnitř nejsou.
Strašně na dlouho. To mělo být před 10 lety. To samé tunel Beroun-Smíchov. Dlouho to trvá. Stojí to dvojnásobek. Klasika stát.
To by ty tunely v té době patřili mezi nejdelší na světě ne?
němci si u nás postaví no . . už nám prodávají naší vlastní elektřinu . .
Jsme další spolkjová země nemecka. Klasika.
Jsou i horší ekonomické modely...
Menil by si za ruskú guberniu?
Dvoustovkou v tunelu a až vlak vyjede v Česku, bude brzdit na stovku ... 😁
Však ako keď ide RailJet do Bratisky. Celá cesta z Innsbrucku strašne nudná, človek zaspí. Zobudí sa na strašné trieskanie a vie, že je doma :)
Celý ten projekt VRT jsou jen utopené peníze daňových poplatníků, kam je budeme nalévat minimálně 2 - 3 dekády. A kvůli čemu? Trapných 200km/h? To je naprosto k smíchu, když ve francii se jezí 2x tak rychle a v Japonku Maglev zvládá rychlost i přes 600 km/h.
Hlavní české VRT jsou plánované na 320 km/h. 400 km/h klasické vlaky normálně nejezdí, nesmíte si plést testovací rekordy a běžný provoz. Maglev je pak úplně jiný level nejen rychlostně, ale i cenově. V přelidněném Japonsku se vyplatí, u nás těžko.V tunelech bývá obecně povolená nižší rychlost. Např. pod kanálem La Manche se snižuje na 160 km/h, takže těch 200 km/h pod Krušnými horami je lepší.
On je hlavně tunel navržen pro kombinovanou osobní a nákladní dopravu, proto jen max 200. Vyšší rychlost nedává pro náklad smysl.
Jj, přesně tak. Většina vlaků v tunelu bude nákladní, které dnes musí přes Hřensko, kde není dostatečná kapacita a na německé straně vadí lidem hluk z trati.
Také jsem přesvědčen, že cele vrt je jen o politice a návratnost to nemá.
Máte rád dálnice plné kamionů? Ne? Chtěl byste, aby se co nejvíce nákladu přesunulo na železnici jako ve Švýcarsku? Ano? Tak to vám prozradím, že bez VRT to nepůjde, protože současná kapacita železniční sítě už je jednoduše vyčerpaná. Jak chcete spočítat návratnost díla, jehož absence škrtí ekonomiku celého státu a způsobuje zbytečné vícenáklady v jiných oblastech?
Ano. Ano. Ne. Ne. Nechci.
CR neumi dokoncit jednu dalnici, prazsky okruh, vybudovat tramvaj/vlak na prazske letiste, ale 30km tunel bude umet… ja se toho nedoziji, me deti taky ne,… za 5 let si v krizi EU na ten tunel ani Punta od sousedu nestekne…
Silnice naráží (kromě vydírání od ekofašistů) na problémy s výkupem pozemků. Stačí, aby se jeden blb kousnul a začátek stavby dokáže oddálit o pěkných pár let. Tohle u tunelu z velké části odpadá. Prostě se vykoupí jenom ten kousek kde se tunel zanořuje pod zem, případně místa s výdechy ventilace a zbytek majitele pozemků nahoře nemusí trápit.
V tech pripadech, ktere uvadi, o ty ekofasisty zas az tak moc nejde. Problem je tam s NIMBY. A ten u tunelu uz z principu vetsinou moc nehrozi, nebo jen v opravdu mirne forme. (Vyjimky se najdou - zdravim na P6!)
Názor byl 1× upraven, naposled 18. 1. 2025 19:44
A k tunelu ten vkat přiletí?Vykupy v ČR jsou problémové hlavně proto, že stát nechce dobře zaplatit.
Optimismus úplně nesdílím, těsně před výkopem proběhne výzkum „vzácných žížal“, které jinde neexistují. Po vítězství v maratonu přijdou na řadu úředníci a to by v tom byl čert, aby se něco nenašlo, nezpochybnilo a nenapadlo – standardní zdržovací taktika. V Holandsku tam naházeli žáby, zavolali ochránce a místo větrníků se 26 měsíců zkoumalo, zda jde o lokalitu s kriticky ohroženým druhem.Půjde-li to standardním přístupem, dostáváme se někam k roku 2040 … kdy se možná začne skutečně kopat, tedy až se to vytuneluje, prodraží, vyberou se kamarádi, vypořádají se napadením soutěže, vymění úředníci. Tohle bude větší a mnohem dražší než „Blanka“.
Plánovaný tunel pod Červenohorským sedlem na ekoteroristy naráží. Prý vjezd do tunelu zkazí výhledy.Stovky kamionů, tisíce aut po tom strašném stoupání, vlaky spotřebovávající megatuny nafty po standardní trati do Jeseníku (jak jinak u nás), to jim nevadí.
Čr umí utratit peníze. To jde dobře.
U nas neni sance se toho dockat za jeden lidsky zivot. Kdyz si vzpomenu, ze o VRT se u nas zacalo mluvit v roce 1991, kdy tehdejsi politici slibovali prvni trasy za 10 let... ale za 34 let nemame stale ani jediny metr. Smutny pribeh.
Treba byť optimista. Keď porovnám, že zaostalá Čína nemala pred rokom 2004 ani jeden km vysokorýchlostných železníc, tak v roku 2024 už mala 47 000 km. Česko s Nemeckom za rovnaký dokáže podstatne viac ako zaostalá Čína.
Ta Cina, komunisticky stat, udelala za poslednich xx let pokrok jako evropa za poslednich 200 let. Kde v EU jezdi vlaky rychlosti 500km+? Jenom jako priklad… EU diky reseni totalnich pindulinovin zaostava za svetem…
Nemáš pravdu. 500km/h jazdí len šanghajský maglev. Tých 47000 km tratí je pre rýchlostné vlaky, ktoré majú obmedzenú rýchlosť len na 350km/h. Majú to obmedzené umelo, lebo sú to srágory.
Šanghajský maglev má sice rekord 500 km/h, ale i ten reálně jezdí mnohem pomaleji. Nehledě na to, že je to něměcká technologie z 80. let.
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 1. 2025 22:28
Maglev v Shanghai jezdil 430 km/hod, pak se zjistilo, ze je to i na Cinu neekonomicke a ted jezdi 300 km/hod, tj. stejne rychle jako normalni VRT v Evrope. Coz jenom ukazuje jak "vyhodna" investice to byla.
Nejhorší je tohle číst v kontextu železnic, kde EU udělala neskutečnou práci, ale naráží na domácí nacionalistické móresy, kde by domácí železničáři nejraděj přejezd hranic zakázali. Neříkám všude, ale zrovna v tomto kontextu více EU jen dobře.
Jedna z dobrých ukázek je, že nejdelší železniční tunely na světě které se zrovna staví jsou přeshraniční tunely v Evropě, které se EU podařilo prosadit i přes masivní odpor místních anti EU exotů.
Čína není zaostalá, ale v roce 2004 ještě asi byla.
Čína nebyla zaostalé v roce 2004. Dnes už je. Že se až dnes dokončují některé projekty které se tehdy rozjely nedokáže popřít to, jak upadá každým dnem zpět do středověku.
Presne. Čína stále nedokončila sieť vysokorýchlostných železníc, napriek tomu, že ich započala stavať v roku 2004. Každý rok pribudne úbohých 3 tisíc km a koniec je v nedohľadne. A to ani nespomínam diaľničnú sieť, ktorú Čína ešte stále nedokončila. Tam je v pláne postaviť viac km diaľnic, ako ich doteraz dokončila. Ale kto sa diví, keď stavia tempom úbohých 10 tisíc km ročne?
U nas se o nutnosti stavby VRT mluvi od roku 1991, kdy zde poprve bylo na navsteve TGV. Ale stavet jsme jeste nezacali...
Však Komunisté nikdy neměli problémy s megaprojekty. Jen většinou nadělali více škody než užitku. Což je právě případ masivní výstavby infrastruktury v Číně v posledních letech. A velmi silný kontrast s lety předchozími.
Praha-Brno, největší města ČR1925: 2 hodiny 55 minut2025: 2 hodiny 35 minut(Blízká a vybraná) krajská BrnoBrno-Jihlava: jednokolejná trať na naftuBrno-České Budějovice: jednokolejná trať na naftuBrno-Olomouc: jednokolejná traťBrno-Ostrava: jednokolejná traťV 21. století už jsou některá krajská města propojená elektrifikouvanou tratí. Bohužel stále jednokolejnou.
Brno je ale specifický případ... Jak už tu bylo řečeno, dokud se nepřesune nádraží a nepřebuduje železniční uzel, nemá smysl tyhle tratě stavět.
dálnice se od dob ředitele ŘSD Radka Mátla hodně pohnuly. Včetně zahájení výstavby části okruhu Prahy. Bohužel je tam jen pár let, ale pokud tam vydrží ještě třeba 15 let, tak ty základní dálnice zmákne dotáhnout do finále. Pokud se zase neobjeví nějaký "šikovný" ministr dopravy, jako byl Vít Bárta, který zatáhl za brzdu a hromadě projektů vypršela povolení. Což se pak napravovalo dalších 10 let. Vlak na pražské letiště je také snad ve výstavbě. Reálně, ne jen na papíře.
Kam se mohu jet podivat na nejake venkovni prace ohledne vlaku na letiste? Dalnice se pohnuly? RSD neumi ani zalohovat sve data a kdyz se podivas na kvalitu tech nove postavenyvh useku tak budto stoji za hovno nebo se museji po roce opravovat.
V uplynulych tydnech jsem se na nove useky D4 a D3 dival docela dost. A jsou postavene velice slusne. Co tam mate dal?(Jina vec je, jaka je treba kvalita zimni udrzby D4. Ale to se snad casem vylepsi na snesitelnou uroven..)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.