Krystaly záhadného diamantu lonsdaleitu nejspíš pocházejí ze zničené trpasličí planety

Tým vědců tvrdí, že se mu podařilo objevit dosud největší krystaly záhadné formy diamantu známé jako lonsdaleit, která se na naší planetě přirozeně netvoří.

Lonsdaleit je díky své jedinečné šestiúhelníkové struktuře asi o 58 % tvrdší než pozemské diamanty a zatím byl nalezen pouze ve vzácných ureilitových meteoritech, takže odhalit původ zkoumaného materiálu představovalo obtížný úkol. To ale badatele nemohlo odradit.

„Tato studie kategoricky dokazuje, že lonsdaleit v přírodě existuje,“ uvedl Dougal McCulloch z RMIT University v tiskové zprávě.

Pokud jde o původ těchto konkrétních krystalů, podle výše zmíněné studie nejspíš vznikly v důsledku dopadu gigantického asteroidu na trpasličí planetu, k němuž došlo přibližně před 4,5 miliardami let.

„Existují silné důkazy, že byl odhalen nový proces formování lonsdaleitu a regulérního diamantu, což je něco jako proces superkritické chemické depozice par, který se odehrál v těchto vesmírných horninách, pravděpodobně na trpasličí planetě krátce po katastrofální kolizi,“  řekl McCulloch.

Právě zjištění, že tajemné diamanty se vytvořily až po srážce – a nikoli tedy během ní, jak se odborníci domnívali dříve – je klíčové. Znamená to totiž, že případná průmyslová výroba lonsdaleitu by mohla probíhat i bez nutnosti vyvinout sílu tak mimořádnou, aby hypoteticky zvládla rozdrtit celou planetu.

Váš názor Další článek: GeForce RTX 4090 a 4080 jsou tady. Přináší maximální výkon, ale též cenu a spotřebu