Kvůli Excelu se měnily názvy lidských genů. Vědci měli problém s jejich zápisem

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 35

Názory k článku

10. 08. 2020 12:22

A přitom stačí začínat apostrofem, na anglické klávesnici je přímo, na české je je jako levý_alt + §, dělám to tak běžně a to ani nezapisuju názvy genů.
Alternativně se dá sloupec (řádek, buňka) označit jako textový, čímž k takovému vyhodnocování nedochází.
Prostě tabulkový kalkulátor se snaří převést co může na číslo. A většinou je to v pořádku.
Ono v libre office by se také našla řada podobných problémů, i když jiných než v m$ excelu, ale tomu se dá lehce přizpůsobit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 08. 2020 14:26

Nečetl jsem celou diskuzi, ale ověřil jsem si jednu premisu - protože sem píší muži, je v převaze snah vymýšlet nějaké řešení problémů (být třeba složité, špatné funkční apod.). Pokud by přispívaly ženy, notovaly by si, jaký je to problem, případně psaly návody step-by-step na řešení co už se jim jednou povedlo...
V žádném případě to nemyslím jako snižování té či oné skupiny. Jen mě to tak zaujalo pro porovnání (a samozřejmě, že výjimky se naleznou všude).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  09. 08. 2020 09:15

Takze je to o tom, ze export a import CSV dat v Excelu funguje chybne (stringove bunky do uvozovek), coz je vec stara kupu let.Its not a bug, its a feature. Bravo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 08. 2020 08:44

Tohle rozhodně není specifický případ. Zkuste si překopírovat do Excelu seznam ean kódů. Budete úplně stejně v prdeli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2020 20:53

Jak tady někdo psal, snad stačí před text psát apostrof, ten se pak nezobrazuje, ale excelu určuje že jde jen o text a ne o nějakou hodnotu. Opčas je potřeba ho psát i když nejde o geny a datumy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2020 19:35

"Vzhledem k tomu, že kancelářský program Microsoftu neumožňuje vypnout automatické formátování,"
A ja mam pocit, ze presne tohle jsem u sebe vypinal. A to kvuli zobrazovani csv souboru, kdy mi jednak konvertuje datum a soucasne odbourava nuly z cisel, kde je nutne potrebuji mit, treba 6 mistny kod :)
000010 v csv si to excel prevede na 10. Coz je samozrejme uplne spatne. Kdyz otevira csv v excelovem formatu, tak si tam musi dat string misto cislo, pro sloupec. To preci neni tak obtizne zkontrolovat cely sloupec a zda tam muzu dat cislo, ze? Ale nekdo excel predelaval a pridal tam bozi karticky. Ten stary, excel 5, to umi a dela spravne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2020 18:28

Proč by Microsoft měl znepříjemňovat život miliónům lidí, když je to ryze problém amerických idiotů, kteří musí hledat "přiléhavý" akronym snad i na větu "Jdu se vysrat".Z toho uvedeného akronymu ani genetičtí vědci nerozklíčují co se pod tím skrývá, pokud předtím neviděli celý název. V takovém případě však postrádá akronym význam a stejně tak dobře poslouží jen prosté katalogizační číslo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2020 18:04

Teda až do teď jsem si myslel že na to mají vědci nějakou spešl aplikaci, ale voni to píšou do excelu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2020 12:22

Při ručním zápisu tohle problém není, stačí nastavit typ buňky na text. Kde to je problém je při importech.
Ale spíš bych viděl problém v tom, že se Excel používá na věci, na které není určen. Mnohokrát jsem viděl, jak někdo řeší pomocí Excelu věci, na které je určen Access, velké tabulky, relace, grupování, různé součty... Spousta i vzdělaných lidí a odborníků ve své profesi zamrzla u Excelu a používají ho na všechno, ve stylu "když mám v ruce kladivo, všechno je hřebík".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2020 11:58

Tohle s pitomým Excelem řešíme pořád. Stačí obyčejné zlomky např. 1/2 a už začne vymýšlet kraviny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2020 11:49

Excel má pravda s datumy problémy, zejména při kopírování odjinud, ale tohle mi přijde od vědců jako mimořádně pitomé. Asi nikdy neslyšeli o formátování buňky nebo o apostrofu na začátku textu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2020 10:09

Měl by se dát vydefinovat i vlastní datový typ/formát, který by tyhle podobnosti podchytil a přijal je za vlastní a zacházel s nimi jak je žádoucí. Čímž by doufám předběhl datový formát "datum" které by to nezmrvilo. Dokonce by je mohl i převádět mezi zkratkovýmu zápisy a plnohodnotnými. Jen by si to museli naimportovat všichni, kdo s takvými daty pracují.
Kdysi jsem si takto chtěl buď najít už hotové, nebo nadefinovat sám, formát pro IP adresu. Pak jsem zjistil, že je to složitější než by se mi s tím chtělo dělat. Možná to dneska už jde jednoduššeji, ale zkoušel jsem to před 15 lety a od té doby jsem to neřešil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2020 08:06

Zrovna nedávno jsem pracoval s výborným Excelovým souborem, v jednom sloupci byly data, roky, nebo měsíc a rok. Chtěl jsem vše převést na text, ale z některých dat vylezla ošklivá čísla podle počtu dní od 1.1.1900 nebo jak to funguje, obráceně mi to zase roky 1980 apod měnilo na datum v roce 1905...
A druhý problém byla identifikační čísla, problém byl, že i když byla naformátována jako text, Excel jen některá viděl jako text...takže filtrování nefungovalo, kdovíproč se třeba číslo 500 zobrazí i když mám pravidlo "nemá na konci 0"... F2 a Enter ale buňku zauktalizovalo a převedla se na text, takže jsem musel asi tisíc řádků projít F2 a Enter, protože jsem vzdal hledání jiného řešení...
Excel mám rád, ale některé jeho vlastnosti, zejména, když si myslí, že je chytřejší než uživatel a ví lépe než on, který datový typ v buňce je, mě přivádějí k šílenství.
Na druhou stranu mě k šílenství přivádějí uživatelé, co místo jednotlivých buněk vyplní řádek a odsadí to mezerami, aby to tak nějak pasovalo :p

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2020 07:39

Nojo, no, bug-to-bug compatibility, v MS světě bohužel normální

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2020 07:13

Já jsem si říkal, co to muselo být za divné názvy. A ono tohle.
Ano, to je docela problém - když to někdo dává do excelu, tak si může buňky naformátovat, a to se neztratí. Ovšem když data předáváte (na web, do CSV nebo jiného formátu) a pak zase importujete do excelu pro další zpracování, formátování jde do háje.
Vynutí automatické detekce obsahu by ani moc nepomohlo, protože to naopak většinou chcete a pak, museli by si to vypnout všichni, a nikdy nezapomenout. To by problém moc neřešilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor