Cutty Sark. Legendární loď, která v devatenáctém století zásobila Británii čajem.

Cutty Sark. Legendární loď, která v devatenáctém století zásobila Británii čajem.

Loď z roku 1869 je jednou z posledních dochovaných plachetnic určených pro rychlou přepravu čaje z Číny na Britské ostrovy. Foto: Jiří Lach,  E15.cz

Loď z roku 1869 je jednou z posledních dochovaných plachetnic určených pro rychlou přepravu čaje z Číny na Britské ostrovy. | Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach, Foto: Jiří Lach,

Loď z roku 1869 je jednou z posledních dochovaných plachetnic určených pro rychlou přepravu čaje z Číny na Britské ostrovy. Foto: Jiří Lach,  E15.cz
Když v květnu před deseti lety hořelo na legendární lodi Cutty Sark, považovali to Britové za národní tragédii. Foto: Jiří Lach,  E15.cz
Pustili se ale do důkladné rekonstrukce a nyní je slavný trojstěžník znovu přístupný veřejnosti. Kompletní vzkříšení 143 let staré lodi stálo v přepočtu kolem 1,5 miliardy korun. Foto: Jiří Lach,  E15.cz
Loď si můžete prohlédnout včetně výstavy artefaktů  Foto: Jiří Lach,  E15.cz
18
Fotogalerie

Legendární trojstěžník vstal z popela. Zachránit slavnou loď stálo 1,5 milardy

  • Před deseti lety legendární plachetnice hořela
  • Nyní už je loď, které se říkalo Královna moří, opět v celé své kráse
  • Rekonstrukce přišla na půl druhé miliardy

Když v květnu před deseti lety hořelo na legendární lodi Cutty Sark, považovali to Britové za národní tragédii. Loď z roku 1869 je jednou z posledních dochovaných plachetnic určených pro rychlou přepravu čaje z Číny na Britské ostrovy.

Pustili se ale do důkladné rekonstrukce a od roku 2012, kdy se v Londýně konala olympiáda, je slavný trojstěžník znovu přístupný veřejnosti. Kompletní vzkříšení 143 let staré lodi stálo v přepočtu kolem 1,5 miliardy korun.

Cutty Sark poprvé vyplula v roce 1870 do Číny s nákladem zboží, vína, kořalky a piva. Plavbu do třicet tisíc kilometrů vzdálené Šanghaje zvládla loď za 104 dny, byla to ve své době nejrychlejší loď na světě. Zpět do Londýna přivezla 580 tun čaje, který měl v přepočtu na současné ceny hodnotu osmnáct milionů liber (přes půl miliardy korun).

Určitě si přečtěte

Články odjinud