Letadla Boeing 737 MAX se na obloze jen tak neobjeví. Testy odhalily další vážný problém

  • Uzemněné Boeingy 737 MAX 8 se na oblohu jen tak nevrátí
  • Testy na simulátoru odhalily další vážný problém v řízení
  • Výrobce nyní spolupracuje s FAA na jeho odstranění

Zdá se, že stovky uzemněných Boeingů 737 MAX 8 se na oblohu jen tak nevrátí. Americký úřad pro letectví (FAA) totiž ve středu 26. června na Twitteru oznámil, že během testování odhalil u těchto strojů „potenciální riziko“, které musí výrobce eliminovat. O nepříjemnosti podrobně informuje zpravodajská agentura Bloomberg.

Zdroj blízký agentuře Reuters vysvětlil, že problém byl objeven během zkušebního letu na simulátoru. Testovací pilot se údajně pokusil zapnout systém MCAS, ale vyrovnání letadla trvalo nečekaně dlouho. S ohledem na minimum poskytnutých informací není jasné, zda k eliminaci rizik bude stačit aktualizovat software, nebo jestli oprava vyžaduje složitější hardwarové změny.

Simulace odhalila další problém

Všechny letouny 737 MAX 8 byly uzemněny v březnu tohoto roku po dvou tragických nehodách, během kterých zahynulo celkem 346 lidí. Po vydání aktualizace některé aerolinky počítaly s jejich nasazením koncem srpna nebo na začátku září, nyní však je téměř jisté, že budou muset tento termín posunout.

Většina zdrojů, které o nových problémech Boeingů 737 MAX 8 informují, se shoduje v tom, že zjištěné nedostatky nijak nesouvisí se systémem MCAS, který byl aktualizací upraven. Chyba dle všeho nemá podíl na haváriích, jež vedly k uzemnění tohoto modelu.

Nejmenované zdroje, obeznámené s výsledky testů, však uvádějí, že pokud by zjištěný problém nebyl vyřešen, mohl by vést k velmi podobným nehodám. David Learmount, konzultant pro bezpečnost v letectví, soudí, že: „Z toho vyplývá, že se jedná o jiný software v jiném řídícím počítači, který představuje podobné příznaky. Když ovládáte letadlo přes počítače, vždy je tu potenciál pro problémy.“

Jako možný zdroj nového problému je označován systém řízení horizontálního stabilizátoru, který je součástí vodorovných ocasních ploch letadla. Jeho hlavním úkolem je zajišťovat podélnou stabilitu letounu a je považován za jeden z nejdůležitějších řídících prvků. V určité situaci může řídící počítač reagovat na požadavky pilotů pomaleji, což by mohlo vyústit ve fatální potíže.

Boeing se nevyjadřuje

Tiskový mluvčí Boeingu Gordon Johndroe uvedl, že firma souhlasí se zjištěním FAA a že se touto otázkou zabývá. Vyřešení problému však prezentoval jako krok, jehož výsledkem bude „snížení zátěže pilotů“ tím, že bude snazší reagovat na neobvyklý pohyb stabilizátoru.

„Bezpečnost našich letadel je nejvyšší prioritou,“ dodal s tím, že výrobce úzce spolupracuje s FAA, aby se stroje 737 MAX 8 mohly co nejdříve vrátit do služby. Přes tyto snahy o ujištění reagoval trh poklesem ceny akcií firmy Boeing bezmála o 5 %.

Zjištění nového problému znamená, že Boeing neprovede certifikační zkušební let do 8. července, jak bylo původně plánováno. Lze předpokládat i další zpoždění, neboť FAA bude potřebovat nejméně dva až tři týdny na přezkoumání výsledků, než bude moci rozhodnout, zda letadlo vrátí zpět do provozu.

Diskuze (18) Další článek: Nejrychlejší traktor na světě stanovil nový rekord. Na sekačku ale stále nemá

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,