Letadla | Boeing | Aféry

Letadla Boeing 737 MAX se na obloze jen tak neobjeví. Testy odhalily další vážný problém

  • Uzemněné Boeingy 737 MAX 8 se na oblohu jen tak nevrátí
  • Testy na simulátoru odhalily další vážný problém v řízení
  • Výrobce nyní spolupracuje s FAA na jeho odstranění

Zdá se, že stovky uzemněných Boeingů 737 MAX 8 se na oblohu jen tak nevrátí. Americký úřad pro letectví (FAA) totiž ve středu 26. června na Twitteru oznámil, že během testování odhalil u těchto strojů „potenciální riziko“, které musí výrobce eliminovat. O nepříjemnosti podrobně informuje zpravodajská agentura Bloomberg.

Zdroj blízký agentuře Reuters vysvětlil, že problém byl objeven během zkušebního letu na simulátoru. Testovací pilot se údajně pokusil zapnout systém MCAS, ale vyrovnání letadla trvalo nečekaně dlouho. S ohledem na minimum poskytnutých informací není jasné, zda k eliminaci rizik bude stačit aktualizovat software, nebo jestli oprava vyžaduje složitější hardwarové změny.

Simulace odhalila další problém

Všechny letouny 737 MAX 8 byly uzemněny v březnu tohoto roku po dvou tragických nehodách, během kterých zahynulo celkem 346 lidí. Po vydání aktualizace některé aerolinky počítaly s jejich nasazením koncem srpna nebo na začátku září, nyní však je téměř jisté, že budou muset tento termín posunout.

Většina zdrojů, které o nových problémech Boeingů 737 MAX 8 informují, se shoduje v tom, že zjištěné nedostatky nijak nesouvisí se systémem MCAS, který byl aktualizací upraven. Chyba dle všeho nemá podíl na haváriích, jež vedly k uzemnění tohoto modelu.

Nejmenované zdroje, obeznámené s výsledky testů, však uvádějí, že pokud by zjištěný problém nebyl vyřešen, mohl by vést k velmi podobným nehodám. David Learmount, konzultant pro bezpečnost v letectví, soudí, že: „Z toho vyplývá, že se jedná o jiný software v jiném řídícím počítači, který představuje podobné příznaky. Když ovládáte letadlo přes počítače, vždy je tu potenciál pro problémy.“

Jako možný zdroj nového problému je označován systém řízení horizontálního stabilizátoru, který je součástí vodorovných ocasních ploch letadla. Jeho hlavním úkolem je zajišťovat podélnou stabilitu letounu a je považován za jeden z nejdůležitějších řídících prvků. V určité situaci může řídící počítač reagovat na požadavky pilotů pomaleji, což by mohlo vyústit ve fatální potíže.

Boeing se nevyjadřuje

Tiskový mluvčí Boeingu Gordon Johndroe uvedl, že firma souhlasí se zjištěním FAA a že se touto otázkou zabývá. Vyřešení problému však prezentoval jako krok, jehož výsledkem bude „snížení zátěže pilotů“ tím, že bude snazší reagovat na neobvyklý pohyb stabilizátoru.

„Bezpečnost našich letadel je nejvyšší prioritou,“ dodal s tím, že výrobce úzce spolupracuje s FAA, aby se stroje 737 MAX 8 mohly co nejdříve vrátit do služby. Přes tyto snahy o ujištění reagoval trh poklesem ceny akcií firmy Boeing bezmála o 5 %.

Zjištění nového problému znamená, že Boeing neprovede certifikační zkušební let do 8. července, jak bylo původně plánováno. Lze předpokládat i další zpoždění, neboť FAA bude potřebovat nejméně dva až tři týdny na přezkoumání výsledků, než bude moci rozhodnout, zda letadlo vrátí zpět do provozu.

Diskuze (22) Další článek: Nejrychlejší traktor na světě stanovil nový rekord. Na sekačku ale stále nemá

Témata článku: Doprava, Létání, Letadla, Boeing, Simulátor, Aféry, Bloomberg, Nový problém, Reuters, Agentura Bloomberg, Obloha, Letadlo, Snížení zátěže, Vážný problém, Test, MCAS, Systém řízení


Určitě si přečtěte

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

** Podzimní vydání Windows 10 přinese jen minimum novinek ** Aktualizace ponese formální označení 20H2 ** Microsoft mění názvy v programu Windows Insider

Lukáš Václavík | 17

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 10

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 18

Velká analýza 10 000 největších webů ukázala, že jsou tak nějak všechny stejné

Velká analýza 10 000 největších webů ukázala, že jsou tak nějak všechny stejné

** Podoba webů se za těch 30 let dramaticky proměnila ** Dnes jsou ale poměrně uniformní – podobné ** Ukazuje to i analýza z Indianské univerzity

Jakub Čížek | 34

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 149