Bezpečnost | Letadla | Bombardier

Letadla Bombardier CRJ-200 si kvůli softwarové chybě mohla plést levou a pravou stranu

Evropská agentura pro bezpečnost letectví vydala upozornění na závažnou chybu v letadlech Bombardier CRJ-200, týkající se systému pro řízení letu. Problém se projevoval v případě, kdy letadlo minulo bod přiblížení – stroj pak místo vlevo mohl zatočit vpravo a naopak.

Chyba se týká letounů Bombardier CRJ-200 vybavených systémy řízení letu Rockwell Collins. Poprvé se projevila v roce 2017, když piloti ručně změnili výšku stoupání, která byla naprogramována pro postup nezdařeného přiblížení. Později se ukázala souvislost s procedurou, kdy piloti ve velmi chladném počasí použili funkci automatické kompenzace teploty.

Zmatené letadlo

Teoreticky mohla uvedená chyba vést k nárazu letadla do země – k tomu však v praxi naštěstí nikdy nedošlo, neboť na chod stroje vždy dohlížejí dva piloti. Jako první zaznamenala problém posádka CRJ-200 během letu na kanadské letiště Fort St. John Airport. Kvůli chladným podmínkám piloti použili funkci pro automatickou korekci teploty. Následně zjistili, že software nasměroval letadlo špatným směrem.

Porucha byla neprodleně nahlášena příslušným orgánům a výrobci. Korekce teploty je funkce moderních systémů pro řízení letu, která pomáhá udržovat letoun v bezpečné výšce nad zemí a zároveň sledovat trasu letu dle pravidel pro přístrojové přiblížení.

Pravidla pro přístrojové přiblížení jsou určena s ohledem na určité atmosférické podmínky, včetně standardní teploty. Pokud teplota klesne pod určité limity, musí piloti provést korekci výškoměru, aby stroj zůstal v bezpečné výšce nad zemí. Nižší teploty pro daný atmosférický tlak totiž způsobují progresivně větší chybu při odečtu hodnoty výškoměru.

Výrobce uznává chybu

Společnost Rockwell Collins, která dodává systém pro řízení letu, chybu uznala s tím, že může způsobovat nežádoucí změnu směru během nezdařeného přiblížení. Chyba se projevuje tehdy, když piloti změní požadovanou výšku, do které má stroj vystoupat. Stávalo se to tedy jen zřídka a pouze za specifických podmínek.

Ačkoli byla chyba a její řešení publikována relativně rychle, Bombardier a Rockwell Collins nesouhlasili s americkou Federální leteckou správou (FAA) ohledně formálních kroků, které je nutné v této záležitosti podniknout. Teprve tento týden byl v Evropě zveřejněn závazný příkaz k zachování letové způsobilosti, který nařizuje provozovatelům letadel CRJ-200 zakázat používání automatické kompenzace teploty.

Bombardier a Rockwell Collins se nelíbil především fakt, že by ruční výpočet kompenzace teploty zatěžoval posádku dalšími úkoly. FAA si však stojí za tím, že se jedná o úkoly, které by piloti měli bez problémů zvládnout.

Diskuze (8) Další článek: Sony kvůli nepokojům ve Spojených státech odkládá premiéru herní konzole PlayStation 5

Témata článku: Software, Technika, Doprava, Bezpečnost, Evropa, Letadla, Létání, Bombardier, Stráň, Letadlo, Rockwell Collins, Federální letecká správa, Let, Řízení letu, Pilot, Softwarová chyba, Chyba, Přiblížení, Fort St, Teplota


Určitě si přečtěte