Letadla budou díky nové technologii automaticky přistávat i na menších letištích

Letadla budou díky nové technologii automaticky přistávat i na menších letištích

  • Nová technologie umožní automatické přistávání i menším letadlům na menších letištích
  • Systém nevyžaduje žádnou technologii přímo na letišti
  • Cílem je cenově dostupné plně autonomní přistávání pro letadla

Vědci z Technické univerzity Mnichov představili nový systém plně autonomního přistávání letadel, který se již podařilo i otestovat v reálných podmínkách. Automatické přistávání letadel má zvýšit bezpečnost a dostat dříve drahou a komplikovanou technologii do celé oblasti leteckého průmyslu.

Automatické přistávací systémy jsou již moderní výbavou většiny velkých komerčních letadel, ale v takovém případě je vše spojené i s velkými letišti, které mají potřebné systémy pro koordinaci automatického přistání rovněž k dispozici. Pro autonomní přistání je tak nutné, aby takový systém byl jak v letadle, tak i na letišti (ILS - Instrument Landing System).

Nový jednodušší systém ale ruší potřebu jakékoli technologie přímo na zemi a na letišti, stačí integrace v samotném letadle.

Autonomie i na malých letištích

Malá letiště si obvykle nemohou dovolit nakoupit drahé technologie a systémy automatického přistávání, jako mají velká letiště. I to je mimochodem důvod, proč malá letiště většinou nefungují ve špatném počasí - protože je špatná viditelnost pro manuální přistávání. Automatické přistávání ale tento problém řeší.

Systém s označením C2Land je postaven kolem dat z GPS a kamer. Všechny data jsou v reálném čase vyhodnocována umělou inteligencí, která rozpoznává vzdálenosti, velikosti, tvary přistávacích ploch a samozřejmě má k dispozici i data ze všech možných senzorů letadla - naklonění, akcelerace, rychlost a podobně.

1-eyesfortheau.jpg
Analýza přistávací dráhy

I když bylo možné použít i jednoduchý systém navigace pouze pomocí GPS, ten se nedá použít pro samotnou fázi přistávání, protože je příliš nepřesný. Kombinace s optickým systémem kamer je tak nutností.

Zvládne i špatné počasí

Vědci pro systém C2Land ale nepoužili pouze klasické kamery, které snímají obraz ve viditelném spektru, ale použili i systém infračervených kamer. Díky nim dokáže umělá inteligence doslova vidět i v noci a za zhoršených povětrnostních podmínek, kdy je klasická barevná kamera i s vysokým rozlišením nepoužitelná.

I v těchto podmínkách dokáže autopilot vše správně vyhodnotit a bezpečně přistát na malém letišti. Systém ale není pouze v laboratoři či v nějakém simulátoru, už se ho totiž podařilo úspěšně otestovat v reálném nasazení a na skutečném letišti.

2-eyesfortheau.jpg
Ukázka viditelnosti pomocí infračervených kamer a rozpoznání přistávací dráhy

Malý letoun vybavený touto technologií dokázal rozpoznat přistávací dráhu již z velké vzdálenosti a nakonec perfektně přistál. Lze očekávat, že se tato technologie posune do komerčního nasazení a bude součástí nových letadel, která jsou primárně určená pro použití na menších letištích.

Jedná se tak o skvělou ukázku toho, jak se dříve drahé a komplikované technologie stávají dostupnější a jednodušší. Oproti autonomním vozidlům je pochopitelně vše řádově jednodušší, protože přistávání na krátké rovné ploše je oproti nekonečným variacím silnic a objektů na nich nesrovnatelně jednodušší úkol.

Určitě si přečtěte

Články odjinud