Letadlová loď USS Gerald R Ford poprvé použila elektromagnetický katapult

  • Nová superletadlová loď amerického námořnictva USS Gerald R. Ford (CVN–78) sbírá jedno prvenství za druhým
  • 28. července se z její paluby vznesl letoun s použitím revolučního elektromagnetického katapultu
  • Ve stejný den na ní byl otestován i inovativní brzdící systém

Nová jaderná superletadlová loď amerického námořnictva USS Gerald R. Ford (CVN–78) sbírá jedno prvenství za druhým. Nejsou to ani dva týdny, co byla uvedena do aktivní služby, ale v médiích je prakticky neustále. 28. července (2017) se jí povedlo získat hned dvě prvenství najednou.

Tohoto dne se letoun F/A-18F Super Hornet, který pilotoval komandér Jamie Struck, vznesl z letové paluby letadlové lodi s použitím nového a revolučního elektromagnetického katapultu ElectroMAgnetic Launch System (EMALS).

O něco dříve toto letadlo na letadlové lodi přistálo a použilo k tomu nový brzdící systém Advanced Arresting Gear (AAG).

Na první pohled to není nic až tak světoborného. Přistání a start z lodi USS Gerald R. Ford se zdálky příliš neliší od jiných letadlových lodí. Jenomže nová superletadlová loď ve skutečnosti ukrývá převratnou technologii, jakou moře ještě nevidělo. Všechny ostatní letadlové lodi současnosti používají parní katapult, který je ve službě již déle než 60 let.

Parní katapulty fungují docela dobře. Jenomže to jsou komplikované systémy a jejich obsluha i údržba vyžaduje mnoho členů posádky. Na palubě USS Gerald R. Ford nahradil všechny parní katapulty systém EMALS, který vyrábí společnost General Atomics.

Je to vlastně railgun, čili elektromagnetické kolejnicové dělo, které nestřílí projektily, ale vypouští do vzduchu letadla. EMALS je přitom v porovnání s parními katapulty mnohem jednoduší a spolehlivější. Je snazší ho obsluhovat, provádět údržbu a také nabízí pro start letadel více energie.

Společnost General Atomics je i výrobcem systému pro přistávání letounů AAG. Tento systém nahrazuje staré dobré hydraulické systémy zabrzdění letadel. Nový systém AAG je řízený počítačem. K jeho provozu i údržbě postačuje méně členů posádky a lze jej pohotově nastavit na přistávání rozmanitých letounů, od těžkých bombardérů až po lehké drony.

Podle kapitána Ricka McCormacka, který momentálně velí letadlové lodi USS Gerald R. Ford, byly systémy EMALS a AAG již mnohokrát úspěšně testovány na souši, v prostorách vojenského zařízení Joint Base McGuire–Dix–Lakehurst ve státě New Jersey. Teď to ale bylo poprvé, kdy je na moři prověřilo bojové letadlo námořnictva.

Zdroj: U. S. Navy

Témata článku: Technologie, Technika, USA, Vojenství, Armáda, Lodě, Ford, New Jersey, První pohled, Letoun, Nový systém, Letadlová loď, Americké námořnictvo, Loď, General Atomics, AAG, Gerald R Ford, Katapult, Komplikovaný systém, Převratná technologie, USS, Koma

24 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Petr Kozák 4. 8. 2017 10:08:59
    Co to je "superletadlová loď" ?? Ty Ečkové Hornety jsou "superletadla"...
  • pcwifi 4. 8. 2017 8:45:26
    a kdy bude clanek ze pouzila podruhe, potreti, poctvrte, popate... tezkaaa...
  • V0cas 3. 8. 2017 23:46:21
    Co na to Admiral Kuzněcov? :-D
Určitě si přečtěte