Létající observatoř na palubě Boeingu 747 absolvovala svůj poslední let. Ze stratosféry zkoumala vesmír

Od roku 2014 pomáhala astronomům nahlížet za hranice zemské atmosféry observatoř umístěná na palubě speciálně upraveného letadla Boeing 747. Jmenuje se SOFIA, což je zkratka pro Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (tj. Stratosférická observatoř pro infračervenou astronomii). Ve čtvrtek 29. září uskutečnila svůj poslední let a odchází do výslužby.

Smyslem vynášení vědeckých přístrojů pro zkoumání vesmíru do výšky 38 000 až 45 000 stop (tj. 11,5 až 13,7 km) byla snaha eliminovat vliv vodní páry a dalšího znečištění v atmosféře, jež ruší pozemská pozorování. Koncept se osvědčil a SOFIA přispěla k řadě astronomických objevů. Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) však již počátkem letošního roku oznámil, že projekt ukončí.

Důvodem jsou vysoké náklady

Jedním ze zásadních důvodů, jež vedly k rozhodnutí o ukončení celého projektu, jsou vysoké náklady – zejména na údržbu a provoz observatoře. Evidentní byly zejména ve srovnání s jinými dalekohledy, jako je například Hubbleův vesmírný teleskop. Observatoř na palubě letadla nebyla – ani s ohledem na počet objevů – finančně výhodná.

Přesto po sobě SOFIA zanechala řadu vědeckých úspěchů, z nichž patrně nejznámější je detekce malého množství vody na povrchu Měsíce, oznámená v roce 2020. Přispěla také k poznatkům o formování hvězd a zemské atmosféry, a to na základě měření pořízených během celkem 732 pozorovacích nocí.

„Nic z toho, od prohloubení našich znalostí o vodě na Měsíci až po odhalení neviditelných sil magnetických polí kosmického měřítka, by se neuskutečnilo bez stovek lidí, kteří přispěli svými odbornými znalostmi k misi SOFIA,“ uvedl v prohlášení vědec Naseem Rangwala z Amesova výzkumného střediska NASA.

Ohlédnutí za Sofií

Od počátku vývoje v roce 1996 vyžadovala SOFIA inženýrskou vynalézavost. Tryskové letadlo Boeing 747SP muselo být upraveno tak, aby uneslo 17 tun těžký dalekohled, jež poskytla Německá kosmická agentura. Inženýři proto vyvinuli mechanismus podobný garážovým vratům, který se odsouval a umožňoval teleskopu pozorovat oblohu.

V této konfiguraci to byl „jeden z největších otevřených otvorů, které kdy letěly na letadle,“ řekl bývalý inženýr NASA Paul Fusco, jenž se podílel na návrhu systému dveří, „a největší certifikovaný stroj pro let ve všech výškách a rychlostech s otevřenými dveřmi. Byla to opravdu vzrušující letecká inovace.“

V roce 2014 dosáhla observatoř plné provozní kapacity a po osm let pomáhala astronomům na celém světě využívat infračervené světlo ke studiu působivé řady vesmírných jevů a objektů neviditelných pro jiné teleskopy. Minulý týden SOFIA uskutečnila svůj poslední let a NASA pro ni nyní hledá trvalý domov. Štafetu infračervených pozorování již převzal nový vesmírný dalekohled Jamese Webba.

Váš názor Další článek: Jak funguje Nord Stream. Potrubí, čerpadla, tlaky… A jak se staví podmořský plynovod

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, NASA, Astronomie, Letadla, Boeing, Let, Poslední let, Hubble, Observatoř, Paluba, Stratosféra, Sofia, Letadlo

Dříve nebo později to čeká i vás. Návod, jak založit a nastavit Datovou schránku

Od nového roku začne stát automaticky zřizovat datové schránky všem živnostníkům, spolkům nebo třeba nadacím. Nečekejte na to, až to za vás udělají úředníci a založte si datovku sami.

Datová schránkaNávody
Recenze hry Pokémon Scarlet & Violet. Tahle legenda si zaslouží víc, i když míří správným směrem

Pokémoni přivítali novou generaci a s ní přišel opravdu otevřený svět, který můžete prozkoumávat ve svém vlastním tempu. Game Freak má před sebou ale ještě dlouhou cestu, aby tento koncept dotáhl k dokonalosti.

Pokémon Scarlet & VioletRecenze
Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na LEGO hry a nástroje na tvorbu vlastního RPG zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce