Nic takového se ani vzdáleně neblíží komerčnímu nasazení. Opravdu nechápu tu smršť článků o elektrických a ideálně i autonomních létacích nesmyslech 🙂 Tohle jsou jen dvě kategorie projektů. 1) takové, které vyloženě chtějí jen nalákat bohaté naivní investory, ulít si slušnou sumičku bokem a pak nechat projekt vyhnít a nebo 2) ti, kteří jsou skuteční technici, myslí to zcela vážně, ovšem nikdy se reálně kontrukcí letadel nezabývali a nesetkali se s požadavky leteckých norem a regulačních orgánů. Ti budou možná schopni představit funkční prototyp, ale v okamžiku kdy se srazí s leteckými předpisy, tak do toho sami hodí vidle, protože pochopí, že s něčím takovým je nemají šanci vůbec splnit 🙂
Když vidím tu obludnou mrtvou konstrukci, hračkové vrtulky s pochybnou účinností a zadní "výdech" á la OH6 / Hughes 500 (číňan už nevěděl od koho opisovat?), o co jednodušší než tahle neefektivní zvrácenost by bylo použití dvou koaxiálně umístěných motorů s protiběžnými rotory á la Kamov? :-/
To mě taky okamžitě napadlo. Asi jde o bezpečnost v případě výpadku nějakého motoru. Zajímalo by mě ovšem, co se stane, pokud vypadne proud. Má to nějaký padák? 😀
V případě výpadku by se musela okamžitě odstavit i zrcadlová sada na opačné straně, podobně jako u raket. Jenže jestli je už teď nosnost toho "dronu" tak akorát na hraně (150 kilo?), o konzistenci napapanýho američa/germán/rusa/čech/usámova bratrance po "nouzovém přistání" si nedělám iluze. A nejde jenom o motory - obávám se že nikdo jiný než Číňan by si v podnebné oblasti plánovaného komerčního nasazení (Dubaj a pod.) nelajznul obsrat potlačení nouzové odstávky lithiové baterie kvůli riziku přehřátí/požáru/výbuchu. Padák by se u ultralight vrtulníků (včetně těchto vícevrtulových) dal bezpečně vyhodit asi jenom po odstřelení rotoru - místo toho se radši nouzově přistává autorotací, která je ovšem bez cyklického řízení sklonu listů nerealizovatelná... :-/
Zmínka o ekologii už tu byla, za mě zoufale neekologické. A ještě bych přidal, jak to bude, až takových taxíků budou stovky, tisíce? Jak bude v takovém případě zajištěna efektivita a bezpečnost, když zákazníci budou muset procházet kontrolou (terorismus), omezena jistě budou i zavazadla (dolet, nosnost), pak bude pro každého jednodušší, rychlejší, praktičtější i ekologičtější nasednout na místní dráhu v budoucnu magnetickou. V naprostém pohodlí s obsluhou a bez nebezpečí pádu, dojedu také kam potřebuji.
o magnetické dráze se jenom mluví, ale ani ty nejbohatší města do toho nejdou (komerčně, pokud by se to mělo zaplatit z jízdného). Zatímco podnikatel s těmito robotaxíky si návratnost (a v krátkém čase) spočítá jednoduše. Protože do toho plebs nepoleze ...
Jo, jo, blizi. Ja tipuju omezene nasazeni na dobu tak za deset let. Bude nekdo vetsi optimista?
10 let je přehnaně optimistické, nevěřím, že se autonomních létajících prostředků v běžném komerčním provozu dočkáme během 30 let. Možná to nějaký nadšenec protlačí legislativou, ale jen do první havárie, u které se zjistí, že lidský pilot na palubě by byl schopen situaci pravděpodobně vyřešit. Žádný automat nemá šanci ani vzdáleně se přiblížit kreativitě a schopnosti vymyslet třeba i zcela netradiční řešení krizové situace zkušeného lidského pilota, který je na palubě a jehož život závisí na tom, co udělá 🙂
Létajíčí taxík je nějaký terminus technicus? Protože helikoptéry zvládají přepravu cestujících i vertikální start na mezinárodních letištích už nějakou dobu.
ukazete mi prosim helikopteru, ktere aumi sama letat? Toto, pokud to dobre chapu, totiz neridite vy, ale robot
Udělat autopilota pro helikoptéru je nejspíš ještě snažší, než pro letadlo, viz. spousty dronů, které za pár tisícovek jsou prakticky schopny samostatného letu. To ale nemění nic na tom, že je to pouhý experiment, který nedostane povolení ke komerčnímu provozu, to se klidně vsadím 🙂 Ono je poměrně snadné udělat autonomní řízení, které zvládne 99% podmínek. Mnohem těžší (nepochybně víc, než 10x náročnější), ale možná ještě zvládnutelné, spolehlivost 99,9%, což je pro letectví stále zoufale málo. S obrovskými obtížemi se možná podaří dosáhnout 99,99% spolehlivosti, což pořád ani zdaleka nedosáhne běžné spolehlivosti letadel s lidskou posádkou. Takže fajn hračka, ale to je tak všechno...
Pro kolik že to je lidí? To má jako být ukázka moderní ekologické dopravy? 😀
dyť to je na tu čistou energii .. 🙂
pokud to je napajene ze stresni FV elektrarny, tak ano
V případě že panely za svou životnost vyrobí víc elektřiny než bylo potřeba na jejich vyrobu tak možná.
omg, tohle uz je hodne vousaty hoax, prosim vas, updatujte sve znalositi! moderni panel enrgii na sve vyrobeni vyrobi za cca 2-3 roky, zivotnost ma cca 25030 let
Co máte všichni furt s tou ekologií? O té doby, co Gréta přestala chodit v pátek do školy se všechno posuzuje optikou ekologie. Kdyby se tím lidstvo řídilo odjakživa, tak dneska ještě pořád lovíme mamuty oštěpy.Na nějakou ekoligii tady kaká bílý tesák, lítá to samo bez pilota, uveze to dva lidi a je to plně integrováno do letového systému. Za mě palec nahoru.
Greta? Mamuti? Proc? Nekdy je obrazek lepsi, nez hromada textu ... najdi si na nem mamuty a Gretu a bude ti to jasnejsi 😃https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Sv%C4%9Btov%C3%A1_po... ...
Litá to na baterky, proto gretologie. Kdyby to mělo spalovací motor bylo by to úplně o něčem jiným.
Do první havárie, což nebude dlouho trvat. Jsem si zcela jistý, že nic takového, alespoň v plně autonomním režimu bez pilota na palubě, nebude v následujících minimálně třiceti letech v komerčním provozu 🙂
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.