Doprava | Letadla | Elektřina

Létání bez emisí: americké aerolinky vymění spalovací motory za elektromotory

Americké regionální aerolinky Harbour Airlines chtějí přepravovat své pasažéry bez emisí. Hodlají proto svou flotilu sestavit výhradně z plně elektrických hydroplánů. Malá letecká společnost tak může předběhnout velikány jako jsou NASA, Boeing a Uber, kteří teprve oznámili své plány ohledně elektrických a hybridních osobních letadel.

Poměrně zásadním faktorem v rychlém nasazení letadel poháněných elektřinou je skutečnost, že firma nevymění celé stroje, ale pouze jejich motory. Stávající konvenční spalovací pohonné jednotky nahradí elektromotory magni500 o výkonu 750 koní.

Elektrické hydroplány

Jako první přijde na řadu šestimístný letoun de Havilland Canada DHC-2 Beaver, který Harbour Airlines otestují ještě během tohoto roku. Pokud vše půjde podle představ, měla by postupně na elektrický pohon přejít celá flotila.

Stroje budou nasazovány na lety do vzdálenosti do 1600 kilometrů – například na linku mezi Seattlem a Vancouverem. Podle výrobce motorů magniX tvořily lety na těchto „středně dlouhých“ trasách v roce 2018 celkem tři čtvrtiny všech letů po celém světě.

Aerolinky na sociální síti Twitter uvedly: „S nadšením oznamujeme náš inovativní plán stát se první plně elektrickou komerční leteckou společností na světě!“ Na oficiálním webu pak doplňují, že provozují 12 tras mezi městy jako jsou Seattle a Vancouver, přičemž létají přes nedotčenou přírodní divočinu pacifického severozápadu.

Levněji a bez emisí

Letadla, poháněná elektřinou, jsou z pohledu leteckých společností i cestujících zajímavá jak díky výrazně nižším provozním nákladům, tak i ekologičtějším provozem bez emisí. Letecká doprava v současné době přispívá ke 4,9 % globálních emisí uhlíku a v USA je letecký provoz zodpovědný dokonce za 12 procent uhlíkových emisí.

Z ekonomického hlediska v současnosti představuje palivo 30 až 50 procent provozních nákladů letecké přepravy. Zvýšení cen o jeden cent za galon znamená jen v USA nárůst nákladů o 200 milionů dolarů, což samozřejmě musí zaplatit letecké společnosti, potažmo cestující.

Harbour Airlines však nejsou jediné, kdo chce létat na elektřinu. Počátkem tohoto roku provedl Boeing první zkušební let svého autonomního elektrického letadla. Uber doufá, že spustí letecké taxi s hybridními elektrickými stroji kolem roku 2023 a NASA testuje své elektrické letadlo v Ohiu. Uvidíme, kdo nakonec proletí kolem cílové čáry jako první.

Diskuze (57) Další článek: Z pařížské premiéry: Huawei vsadilo vše na fotoaparát P30 Pro. Bude to stačit?

Témata článku: Doprava, USA, Letadla, Létání, Energie, Elektřina, Boeing, Emise, Letecká společnost, Elektromotor, Ohio, Elektro, Motor, Letadlo, Spalovací motor, Galon, Seattle, Zvýšení cen, Vancouver, Aerolinky


Určitě si přečtěte

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

** AMD představilo novou generaci desktopových procesorů řady Ryzen 5000 ** Nová architektura Zen 3 přináší mnoho vylepšení a přibližně 19% zvýšení výkonu IPC ** Všechny modely budou v prodeji 5. listopadu

Karel Javůrek | 43

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 44

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070. Známe české ceny

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070. Známe české ceny

** Nvidia uvedla nové desktopové grafické karty GeForce RTX 3000 ** Jedná se o modely GeForce RTX 3070, 3080 a 3090 ** K výrobě se používá 8nm technologii od Samsungu

Karel Javůrek | 67