Létání bez emisí: americké aerolinky vymění spalovací motory za elektromotory

Názory k článku

Neurotic  |  30. 03. 2019 18:10  |  Microsoft Windows 10 Firefox 65.0

Takovej blbej dotaz jak dlouho se to bude na těch 1600km tankovat? Normální letadlo totiž natankujete během toho co do něj nastupují cestující. Pokud tohle budete ovšem pak 2 dny dobíjet tak místo jednoho budete muset mít těch letadel tak 20

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
30. 03. 2019 18:26 | Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Děkuji za zajímavou informaci, ale neodpustím si poznámku, že mě mrzí, že jste nadpis opět prohnali 'bulvarizátorem'. Po jeho přečtení jsem měla dojem, že celé USA začnou létat na elektřinu. Fakt je takový, že jedny bezvýznamné aerolinky uvažují nasadit do mrňavých (7-11 pasažérů) hydroplánů elektromotory...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Mises  |  30. 03. 2019 19:14  |  Microsoft Windows 10 Chrome 71.0.3578.98

Jak velké a kolik vážící baterie jsou potřeba na 1600km letu? (v porovnání s hmotností paliva)Jo a nějak jsem nepochopil tu zmínku o hybridních letadlech. To jako že když ve vzduchu budou stavět na semaforech, tak při dobržďování (případně při letu "z kopce") budou dobíjet baterku a do kopce, nebo po rozsvícení zelené na nebeském semaforu tu energii využijí k rozjezdu/rozletu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
vilik  |  30. 03. 2019 21:21  |  Microsoft Windows 7 Firefox 56.0

Lež hned v nadpisu. nebude, to bez emisí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pišta Hufnágl  |  30. 03. 2019 21:49  |  Microsoft Windows 10 Chrome 73.0.3683.86

Bez emisí... A ta elektřina se bude vyrábět z...?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
30. 03. 2019 21:58 | Microsoft Windows 10 AppleMAC-Safari 5.0

Stejne jiz letaji na stlaceny vzduch. :)
https://youtu.be/q2kBH-WP9AQ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JohnST  |  30. 03. 2019 22:17  |  Microsoft Windows 10 Chrome 73.0.3683.86

Toto je nejaka blbost. Auto potrebuje na prejdenie 400km bateriu o hmotnosti 500kg!!! Tu to ma startovat, letiet napr v burke a na baterky? Tak do toho by som nesadol ani za milion dolarov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Katikakus  |  30. 03. 2019 23:05  |  Microsoft Windows 7 Chrome 73.0.3683.86

Ted odhlednu od faktu, ze titulek zjevne psal nesvepravny dement.Toto je nebetycna kravina.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JP77  |  31. 03. 2019 00:35  |  Android Chrome 63.0

predpokladam ze proud se bude vyrabet ve vodikovem palivovem clanku, protoze baterii by to neuneslo a nemela by ten dolet. cekal jsem ze v clanku se to dozvim, ale nedozvim. to je clanek na nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dpcstb  |  31. 03. 2019 07:49  |  Microsoft Windows 7 Firefox 66.0

a ked sa im prehreju baterie, jebnu na zem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 03. 2019 10:25 | Microsoft Windows 10 Chrome 73.0.3683.86

Tím "bez emisí" si nejsem jistý, ona ta výroba energie možná do přírody vypouští mnohem více svinstva než nějaké letadlo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JackBrno  |  31. 03. 2019 11:05  |  Microsoft Windows 7 Firefox 66.0

Ten článek je naprostý blábol. Respektive blábol je to samotné rozhodnutí o elektrifikaci toho letadla. Je to jen vlhký sen zelených mozků. V současné době ani teroeticky NEEXISTUJE žádná technologie, kterou by bylo možné elektrifikovat nějaké stávající letadlo, aby byly alesapoň přibližně zachovány jeho původní parametry, tedy zejména užitečná nosnost vs. dolet. U letadel se jede na kilogramy hmotnosti a každý kilogram paliva navíc, odečítá užitečný náklad, můžeme dát více paliva, doletíme dále, ale méně uneseme atd., taková složitější trojčlenka. Ale když se místo leteckého paliva nasadí baterie, které ještě pořád (a žádné zásadní zlepšení na obzoru není) mají zhruba 10x horší poměr hmotnosti k uložené energii, tak z toho prostě nevyleze použitelné letadlo, které by nahradilo konvenční. Navíc baterie mají proti palivu zásadní nevýhodu v tom, že baterie ať je plně nabitá nebo úplně vybitá, váží pořád stejně, kdežto palivo, které tvoří významnou část celkové hmotnosti letadla, se postupně spotřebovává a letadlo odlehčuje, což postupně spotřebu paliva snižuje a zvyšuje dolet. Nemluvě o tom, že letadla jsou většinou konstruována tak, že vzletová hmotnost může být o dost vyšší, než hmotnost na přistání (odolnost podvozku), čím větší letadlo, tím větší ten rodíl bývá. Letadlo s plnými nádržemi může vzlétnout, ale nemůže přistát, protože by se při tom nárazu rozpatdlo, v případě nouze se palivo buď vypouští nebo nebo musí spotřebovat třeba kroužením. V případě baterií, bude maximální vzletová hmotnost limitována tím, s jakou maximální hmotností je schopno letadlo přistát a bude to vždycky na doraz, takže konstrukce letadla bude zatěžována mnohem víc, než když startuje s plnými nádržemi, ale přistává s téměř prázdnými. No a nakonec jsou tady věci, jako kdo si troufne certifikovat pro přepravu pasažérů letadlo, které sedí celé na Li-ion bateriích, které nejsou dokonale bezpečné a není u nich výjimečné, že nějaký článek začne hořet, což je téměř neuhasitelné na zemi, natož někde za letu. Ostatně všichni víme, že je zakázáno i malé Li-ion baterie přepravovat v nákladovém prostoru letadla, všechny přístroje nebo minimálně baterie z nich musí být na palubě, aby případně bylo možné zasahnout. Navíc kdyby začal hořet jeden jediný článek z celé sady, tak to v podstatě vyřadí celou baterii a letadlo je rázem bez pohonu. V porovnání s tím se jeví jako prkotina, že letadlo je postavené tak, že nádrže na palivo jsou z větší části ve křídlech, aby se minimalizovalo namáhání spojení křídel s trupem, je nereálné celou hmotnost paliva (a u baterií by to muselo být ještě víc) umístit do trupu. A úplná maličkost - rychlost nabíjení, ale ta by se čistě teoreticky dala řešit výměnou celé baterie, což ale zase vnáší riziko poruchy ve formě konektorů. Každopádně je naprosto vyloučené, aby takto bylo upraveno letadlo pro přepravu cestujících z klasického na elektrické. Letadlo by muselo být od nuly konstruováno na výrazně odlišné hmotnostní poměry, ale to nic nemění na tom, že dokud se nezmění poměr uložené energie vs. hmotnost baterií na hodnotu blízkou spalovací pohonné soustavě, není šance začít vyrábět smysluplná dopravní letadla s el. pohonem. Tyhle články evidentně píší lidé, kteří nemají sebemenší znalosti z oboru letectví a myslí si, že stačí okopírovat elektrické auto :) Zapomínají při tom, že u auta nevadí, že je najednou hmotnost paliva pro srovnatelný dojezd 10x vyšší, než u fosilního paliva. Jenže bohužel, u letadla je to naprosto zásadní. Jestli v nějaké dohledné budoucnosti je reálné nějaké elektrické létací zařízení, tak to jsou nanejvýš nějaké větší osobní drony pro poskakování na vzdálenosti nanejvýš pár desítek kilometrů někde po městě, ale to je tak vše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
01. 04. 2019 07:03 | Microsoft Windows 10 Chrome 73.0.3683.86

Apríla je snad až dnes, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jjfb  |  01. 04. 2019 08:03  |  Android Chrome 73.0

Autor článku zaslouží nakopat pozadí. Nevím, kde vznikla chyba, ale to, že Seattle - Vancouver nejsou od sebe 1600 km, ale vzdušnou čarou cca 120 mil mu mělo dojít. A ano, technicky už to pak řešitelné je, narvat elektromotor a baterky na tyto krátké trasy do letadla. Sice ekonomický nesmysl, ale technicky už je to realizovatelné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
franta321  |  01. 04. 2019 10:02  |  Microsoft Windows 7 Firefox 60.0

Njn, malá letecká společnost potřebovala reklamu, tak to udělali formou oznámení o elektrifikaci. A i když je to utopie, spousta víceméně nesvéprávných "novinářů" se toho chytla a článek putuje v mnoha (časem už dost nepřesných) překladech po internetu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor