Létání bez pilota: startup Xwing poprvé ukázal zcela autonomní Cessnu

Americký startup Xwing vůbec poprvé představil svůj systém pro plně autonomní létání. První zkušební let proběhl tento čtvrtek. Firma, která vznikla v roce 2016, získala finanční prostředky od zakladatelů platebního systému Stripe Johna a Patricka Collisonových či generálního ředitele GitHubu Nata Friedmana. O vývoji informuje server Venture Beat.

Šéf Xwing Marc Piette doufá, že se mu do dvou let podaří získat povolení od Federální letecké správy (Federal Aviation Administration; FAA). V tomto směru však bude průkopníkem, neboť ve Spojených státech nejsou v současnosti schválena žádná plně autonomní bezpilotní komerční letadla. Mluvčí FAA však uvedl, že „současný regulační rámec poskytuje FAA určitou flexibilitu při zavádění inovativních dopravních prostředků a technologií,“ ale odmítl se vyjádřit k harmonogramu možné certifikace.

Letadla bez pilotů

Během zkušebních letů firma předvedla svou autonomní technologii, která řídila letadlo od vzletu, během přeletů nad zálivem východně od San Francisca, až po přistání. Na palubě byli dva až tři cestující, včetně pilota, jehož úkolem bylo dohlížel na chod stroje.

Piette věří, že systém pro autonomní létání, který hodlá implementovat do původně standardních dopravních letadel pro krátké vzdálenosti, bude schválen dřív, než stihnout vzlétnout létající taxíky společností Uber a Boeing.

Zatímco ulicemi celé řady měst se již dnes prohánějí autonomní vozidla, letectví je na tento krok z mnoha důvodů připraveno lépe. Ostatně jen v málokterém segmentu dosáhla automatizace takové míry, jako například ve velkých dopravních letadlech. V jejich kokpitech však stále sedí piloti, jejichž úkolem je dohlížet na chod stroje a komunikovat s řízením letového provozu.

To bude háček i v případě Xwing – samotná letadla sice budou schopná zcela samostatně vzlétat, letět i přistávat, ovšem na jejich palubě bude muset být přítomen člověk, který bude komunikovat s leteckými dispečery.

Budoucnost na dosah

„Zaměřili jsme se na lety na střední vzdálenosti, které jsou příliš dlouhé pro cestování po zemi, ale současně příliš krátké na létání velkým letadlem.“ řekl Marc Piette. „V budoucnosti nabídnou malá autonomní letadla, na těchto trasách nový způsob přepravy.“

Pokud Xwing dostane schválení k provozu svých strojů, pak se v první řadě míní zaměřit na nákladní dopravu do odlehlých oblastí pro společnosti jako je Amazon či UPS. Autonomní letadla by mohla pomáhat při přepravě kritických zásob nebo humanitární katastrofě. V další fázi je v plánu létání nad obydlenými oblastmi a později, až budou lidé ochotni důvěřovat této technologii, bude na pořadu dne poskytování osobní dopravy.

Autonomní systém je vyroben speciálně pro letadlo Cessna 208B Grand Caravan, které používá celá řada přepravních společností – například FedEx. Na stroj byly nainstalovány různé senzory (například LIDAR), jejichž úkolem je detekce překážek a dalších strojů.

Instalace systému na již existující letadla umožňuje další rozvoj bez nutnosti čekat, až na trh vstoupí nové typy letadel. Vývoj byl realizován z větší části na simulátoru, bezmála sto hodin pak probíhaly letové zkoušky na skutečném stroji.

Diskuze (30) Další článek: Nový NAS Synology DiskStation DS1520+ nabízí pět šachet pro pevné disky a vyšší výkon

Témata článku: Technologie, Budoucnost, Doprava, USA, Prototyp, Amazon, Letadla, Boeing, Létání, GitHub, UPS, Fedex, Xwing, Cessna, Nat Friedman, Federální letecká správa, San Francisco, Venture Beat, Zkušební let, Pilot, Dopravní letadlo, Start-up, LIDAR, Stroj



22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

** Nový dělostřelecký systém U.S. Army před časem zlomil rekord v rychlosti výstřelu ** Umožnila to speciální hnací náplň munice ** Za účelem jejího vývoje byl postavený pozoruhodný balistický simulátor (BSIM)

Stanislav Mihulka
RekordyZbraněArmáda
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Jakub Michlovský
Ohebný displejSamsungPitva