Letitá vakcína proti tuberkulóze může zvrátit cukrovku 1. typu

Vakcína Calmette-Guerin (BCG) byla vyvinuta před více než 100 lety. Navzdory tomu vědce stále překvapuje svým dalekosáhlým dopadem na lidský imunitní systém. Nová studie ukázala, že bakterie obsažené v této vakcíně mohou pomoct obnovit normální hladinu cukru v krvi jedinců trpících cukrovkou 1. typu.

V poslední době se objevilo hned několik prací, které naznačují, že jednou z příčin vzniku cukrovky 1. typu může být snížená expozice vůči určitým mikroorganismům. Je-li tato hypotéza správná, pak se jedná o nežádoucí důsledek lepší hygieny, častějšího užívání antibiotik atd.

BCG má svého příjemce primárně chránit před tuberkulózou, ale již dříve vyšlo najevo, že ji lze využít i k boji proti různým typům rakoviny, parazitárním infekcím či autoimunitním poruchám. Tým vedený Denise Faustman z Massachusetts General Hospital Immunobiology Laboratory se proto rozhodl uskutečnit malý experiment, při němž byly několika dospělým cukrovkářům podány dvě dávky BCG (v odstupu 4 týdnů) nebo dvě dávky placeba.

O tři roky později se průměrná hladina cukru v krvi naočkovaných subjektů snížila na normální úroveň, aniž by docházelo k hypoglykemickým epizodám. Toto snížení navíc přetrvalo dalších pět let, během nichž byly pokusné osoby sledovány.

Zdá se, že BCG jaksi „nutí“ buňky k preferování aerobní glykolýzy, díky čemuž dochází k eliminaci glukózy zůstávající v krevním oběhu kvůli nedostatku inzulínu. Za běžných okolností bílé krvinky pacientů s cukrovkou 1. typu spotřebovávají méně krevního cukru než bílé krvinky zdravých lidí, ale mikrobi v inkriminované vakcíně to mění.

„BCG je organismus, který potřebuje spoustu zdrojů energie,“ vysvětlila Faustman. „Žije uvnitř bílých krvinek a zvyšuje utilizaci cukru.“

Diskuze (5) Další článek: Obliba vyhledávače DuckDuckGo strmě roste. Je to alternativa ke Googlu s důrazem na ochranu soukromí

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Bakterie, Vakcinace, Cukrovka, Krevní cukr, Normální úroveň, Dalekosáhlý dopad, Hladina cukru, Krevní oběh, Typ, Tuberkulóza, Vakcína, Malý experiment, Zdravý člověk, Massachusetts, Poslední doba, Cukr, Bílá krvinka, Krvinka, Nová studie, Běžná okolnost

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii