Letitá vakcína proti tuberkulóze může zvrátit cukrovku 1. typu

Vakcína Calmette-Guerin (BCG) byla vyvinuta před více než 100 lety. Navzdory tomu vědce stále překvapuje svým dalekosáhlým dopadem na lidský imunitní systém. Nová studie ukázala, že bakterie obsažené v této vakcíně mohou pomoct obnovit normální hladinu cukru v krvi jedinců trpících cukrovkou 1. typu.

V poslední době se objevilo hned několik prací, které naznačují, že jednou z příčin vzniku cukrovky 1. typu může být snížená expozice vůči určitým mikroorganismům. Je-li tato hypotéza správná, pak se jedná o nežádoucí důsledek lepší hygieny, častějšího užívání antibiotik atd.

BCG má svého příjemce primárně chránit před tuberkulózou, ale již dříve vyšlo najevo, že ji lze využít i k boji proti různým typům rakoviny, parazitárním infekcím či autoimunitním poruchám. Tým vedený Denise Faustman z Massachusetts General Hospital Immunobiology Laboratory se proto rozhodl uskutečnit malý experiment, při němž byly několika dospělým cukrovkářům podány dvě dávky BCG (v odstupu 4 týdnů) nebo dvě dávky placeba.

O tři roky později se průměrná hladina cukru v krvi naočkovaných subjektů snížila na normální úroveň, aniž by docházelo k hypoglykemickým epizodám. Toto snížení navíc přetrvalo dalších pět let, během nichž byly pokusné osoby sledovány.

Zdá se, že BCG jaksi „nutí“ buňky k preferování aerobní glykolýzy, díky čemuž dochází k eliminaci glukózy zůstávající v krevním oběhu kvůli nedostatku inzulínu. Za běžných okolností bílé krvinky pacientů s cukrovkou 1. typu spotřebovávají méně krevního cukru než bílé krvinky zdravých lidí, ale mikrobi v inkriminované vakcíně to mění.

„BCG je organismus, který potřebuje spoustu zdrojů energie,“ vysvětlila Faustman. „Žije uvnitř bílých krvinek a zvyšuje utilizaci cukru.“

Diskuze (5) Další článek: Obliba vyhledávače DuckDuckGo strmě roste. Je to alternativa ke Googlu s důrazem na ochranu soukromí

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Bakterie, Medicína, Vakcinace, Cukrovka, Krevní cukr, Malý experiment, Krvinka, Vakcína, Poslední doba, Cukrovkář, Cukr, Krevní oběh, Massachusetts, Nová studie, Bílá krvinka, Typ, Dalekosáhlý dopad, Normální úroveň, Tuberkulóza, Hladina cukru, Běžná okolnost, Zdravý člověk

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft