Ruský nadzvukový strategický bombardér Tupolev Tu-160 se kromě dalších vlastností vyznačuje dlouhým doletem. V roce 2010 stanovil rekord v délce letu, který činil 24 hodin a 24 minut, jež zůstal dlouhých deset let nepřekonán. Foto:  Alex Beltyukov ,  CC BY-SA 3.0

Ruský nadzvukový strategický bombardér Tupolev Tu-160 se kromě dalších vlastností vyznačuje dlouhým doletem. V roce 2010 stanovil rekord v délce letu, který činil 24 hodin a 24 minut, jež zůstal dlouhých deset let nepřekonán. | Foto: Alex BeltyukovCC BY-SA 3.0

Nyní se situace změnila, avšak nikoli zásadně – nový světový rekord v doletu a délce letu bez mezipřistání pro letadla této třídy má od 21. září 2020 hodnotu 25 hodin. Získaly ho dva Tupolevy Tu-160 pilotované generálmajorem Olegem Bechelem a podplukovníkem Sergejem Volkovickým, informuje The EurAsian Times. Foto:  Presidential Press and Information Office ,  CC BY 3.0

Nyní se situace změnila, avšak nikoli zásadně – nový světový rekord v doletu a délce letu bez mezipřistání pro letadla této třídy má od 21. září 2020 hodnotu 25 hodin. Získaly ho dva Tupolevy Tu-160 pilotované generálmajorem Olegem Bechelem a podplukovníkem Sergejem Volkovickým, informuje The EurAsian Times. | Foto: Presidential Press and Information OfficeCC BY 3.0

Velitel ruských vzdušných a kosmických sil Sergej Kobylaš dle agentury Tass uvedl, že stroje během 25 hodin uletěly vzdálenost více než dvacet tisíc kilometrů. Ačkoli je Tu-160 schopen překonat rychlost Mach 2 (tj. 2450 km/h), během rekordního letu se z důvodu úspory paliva pohyboval rychlostí běžného dopravního letadla. Foto:  Alex Beltyukov ,  CC BY-SA 3.0

Velitel ruských vzdušných a kosmických sil Sergej Kobylaš dle agentury Tass uvedl, že stroje během 25 hodin uletěly vzdálenost více než dvacet tisíc kilometrů. Ačkoli je Tu-160 schopen překonat rychlost Mach 2 (tj. 2450 km/h), během rekordního letu se z důvodu úspory paliva pohyboval rychlostí běžného dopravního letadla. | Foto: Alex BeltyukovCC BY-SA 3.0

Ruské ministerstvo obrany uvedlo, že bombardéry přelétaly nad neutrálními vodami Severního ledového a Tichého oceánu a také nad Mořem Laptěvů, Východosibiřským, Karským, Čukotským a Barentsovým mořem. Bombardéry vzlétly a přistály na letišti Engels v Saratovské oblasti. Foto:  NA ,  CC BY-SA 3.0

Ruské ministerstvo obrany uvedlo, že bombardéry přelétaly nad neutrálními vodami Severního ledového a Tichého oceánu a také nad Mořem Laptěvů, Východosibiřským, Karským, Čukotským a Barentsovým mořem. Bombardéry vzlétly a přistály na letišti Engels v Saratovské oblasti. | Foto: NACC BY-SA 3.0

„Strategické bombardéry Tu-160 nesoucí střely byly na určitých úsecích trasy doprovázeny stíhacími letouny Su-35S a dalšími zahraničními letadly,“ uvedlo ministerstvo obrany. Dodalo, že stroje třikrát tankovaly ve vzduchu ze šesti létajících tankerů IL-78. Let ruských bombardérů probíhal v přísném souladu s mezinárodními pravidly o užívání vzdušného prostoru. Foto:  Vitaly V. Kuzmin ,  CC BY-SA 4.0

„Strategické bombardéry Tu-160 nesoucí střely byly na určitých úsecích trasy doprovázeny stíhacími letouny Su-35S a dalšími zahraničními letadly,“ uvedlo ministerstvo obrany. Dodalo, že stroje třikrát tankovaly ve vzduchu ze šesti létajících tankerů IL-78. Let ruských bombardérů probíhal v přísném souladu s mezinárodními pravidly o užívání vzdušného prostoru. | Foto: Vitaly V. KuzminCC BY-SA 4.0

Tu-160 byl poprvé uveden do provozu v roce 1987 a jde o nejrychlejší, největší a nejtěžší bombardér, jaký byl kdy postaven. Přestože jde o více než třicet let starý stroj, Rusové ho rozhodně nemíní dát do šrotu. Nedávno oznámili plánovanou modernizaci, která by měla zahrnovat vylepšené motory a avioniku. Foto:  User:Jno ,  CC BY-SA 1.0

Tu-160 byl poprvé uveden do provozu v roce 1987 a jde o nejrychlejší, největší a nejtěžší bombardér, jaký byl kdy postaven. Přestože jde o více než třicet let starý stroj, Rusové ho rozhodně nemíní dát do šrotu. Nedávno oznámili plánovanou modernizaci, která by měla zahrnovat vylepšené motory a avioniku. | Foto: User:JnoCC BY-SA 1.0

Bombardér může nést dvanáct strategických střel s plochou dráhou letu Kh-55MS s maximálním doletem 3000 kilometrů a je vyzbrojen 200kt jadernou hlavicí. Může nést i ruskou hypersonickou střelu Kh-15P, které má dolet až 200 km. Foto:  This file is lacking author information.  , Public domain

Bombardér může nést dvanáct strategických střel s plochou dráhou letu Kh-55MS s maximálním doletem 3000 kilometrů a je vyzbrojen 200kt jadernou hlavicí. Může nést i ruskou hypersonickou střelu Kh-15P, které má dolet až 200 km. | Foto: This file is lacking author information. , Public domain

Letoun Tupolev Tu-160 překonal světový rekord v délce letu – zvládl 25 hodin bez mezipřistání https://en.wikipedia.org/wiki/File:QRA_Scramble_to_Intercept_Russian_Blackjack_Aircraft_MOD_45151233.jpg

Letoun Tupolev Tu-160 překonal světový rekord v délce letu – zvládl 25 hodin bez mezipřistání | https://en.wikipedia.org/wiki/File:QRA_Scramble_to_Intercept_Russian_Blackjack_Aircraft_MOD_45151233.jpg

Nyní se situace změnila, avšak nikoli zásadně – nový světový rekord v doletu a délce letu bez mezipřistání pro letadla této třídy má od 21. září 2020 hodnotu 25 hodin. Získaly ho dva Tupolevy Tu-160 pilotované generálmajorem Olegem Bechelem a podplukovníkem Sergejem Volkovickým, informuje The EurAsian Times. Foto:  Presidential Press and Information Office ,  CC BY 3.0
Velitel ruských vzdušných a kosmických sil Sergej Kobylaš dle agentury Tass uvedl, že stroje během 25 hodin uletěly vzdálenost více než dvacet tisíc kilometrů. Ačkoli je Tu-160 schopen překonat rychlost Mach 2 (tj. 2450 km/h), během rekordního letu se z důvodu úspory paliva pohyboval rychlostí běžného dopravního letadla. Foto:  Alex Beltyukov ,  CC BY-SA 3.0
Ruské ministerstvo obrany uvedlo, že bombardéry přelétaly nad neutrálními vodami Severního ledového a Tichého oceánu a také nad Mořem Laptěvů, Východosibiřským, Karským, Čukotským a Barentsovým mořem. Bombardéry vzlétly a přistály na letišti Engels v Saratovské oblasti. Foto:  NA ,  CC BY-SA 3.0
„Strategické bombardéry Tu-160 nesoucí střely byly na určitých úsecích trasy doprovázeny stíhacími letouny Su-35S a dalšími zahraničními letadly,“ uvedlo ministerstvo obrany. Dodalo, že stroje třikrát tankovaly ve vzduchu ze šesti létajících tankerů IL-78. Let ruských bombardérů probíhal v přísném souladu s mezinárodními pravidly o užívání vzdušného prostoru. Foto:  Vitaly V. Kuzmin ,  CC BY-SA 4.0
8
Fotogalerie

Letoun Tupolev Tu-160 překonal světový rekord v délce letu – zvládl 25 hodin bez mezipřistání

Ruský nadzvukový strategický bombardér Tupolev Tu-160 se kromě dalších vlastností vyznačuje dlouhým doletem. V roce 2010 stanovil rekord v délce letu, který činil 24 hodin a 24 minut, jež zůstal dlouhých deset let nepřekonán.

Nyní se situace změnila, avšak nikoli zásadně – nový světový rekord v doletu a délce letu bez mezipřistání pro letadla této třídy má od 21. září 2020 hodnotu 25 hodin. Získaly ho dva Tupolevy Tu-160 pilotované generálmajorem Olegem Bechelem a podplukovníkem Sergejem Volkovickým, informuje The EurAsian Times.

25 hodin ve vzduchu

Velitel ruských vzdušných a kosmických sil Sergej Kobylaš dle agentury Tass uvedl, že stroje během 25 hodin uletěly vzdálenost více než dvacet tisíc kilometrů. Ačkoli je Tu-160 schopen překonat rychlost Mach 2 (tj. 2450 km/h), během rekordního letu se z důvodu úspory paliva pohyboval rychlostí běžného dopravního letadla.

Ruské ministerstvo obrany uvedlo, že bombardéry přelétaly nad neutrálními vodami Severního ledového a Tichého oceánu a také nad Mořem Laptěvů, Východosibiřským, Karským, Čukotským a Barentsovým mořem. Bombardéry vzlétly a přistály na letišti Engels v Saratovské oblasti.

„Strategické bombardéry Tu-160 nesoucí střely byly na určitých úsecích trasy doprovázeny stíhacími letouny Su-35S a dalšími zahraničními letadly,“ uvedlo ministerstvo obrany. Dodalo, že stroje třikrát tankovaly ve vzduchu ze šesti létajících tankerů IL-78. Let ruských bombardérů probíhal v přísném souladu s mezinárodními pravidly o užívání vzdušného prostoru.

Ani po 30 letech nepatří do šrotu

Tu-160 byl poprvé uveden do provozu v roce 1987 a jde o nejrychlejší, největší a nejtěžší bombardér, jaký byl kdy postaven. Přestože jde o více než třicet let starý stroj, Rusové ho rozhodně nemíní dát do šrotu. Nedávno oznámili plánovanou modernizaci, která by měla zahrnovat vylepšené motory a avioniku.

Bombardér může nést dvanáct strategických střel s plochou dráhou letu Kh-55MS s maximálním doletem 3000 kilometrů a je vyzbrojen 200kt jadernou hlavicí. Může nést i ruskou hypersonickou střelu Kh-15P, která má dolet až 200 km.

Určitě si přečtěte

Články odjinud