Leváci jsou lepší matematici

Mark Twain, Mozart, Nikola Tesla, Leonardo da Vinci, Bill Gates… to je jen několik jmen z dlouhého seznamu úspěšných a slavných lidí, které spojuje jedna věc – levorukost. Není divu, že řada věří tomu, že preference levé ruky pozitivně koreluje s inteligencí.

Tato myšlenka však byla nedávno zpochybněna. Několik odborníků přišlo s tvrzením, že levorukost z hlediska kognitivních schopností nejenže žádné výhody nepřináší, ale naopak může spíš škodit. Konkrétním příkladem budiž výzkum, z jehož výsledků plyne, že leváci ve věku 5-14 let mají ve srovnání s praváky větší problémy s matematikou.

Jenže už před cca 30 lety byla provedena studie, ze které vyplynul přesně pravý opak – levorucí studenti byli v matematice úspěšnější než pravorucí. Vysvětlení tohoto rozporu mj. spočívá v tom, že různí autoři měli různé přístupy k měření: někteří se soustředili na jednoduchou aritmetiku, jiné zajímalo komplexní řešení problémů atd.

Odborníci z University of Liverpool se proto rozhodli provést celou sérii testů, zahrnujících více než 2 300 studentů základních a středních škol. Tyto testy se lišily jak z hlediska typu, tak obtížnosti matematických úkolů.

Výsledky ukázaly, že pokud jde o složité úlohy, leváci – především dospívající muži – si vedou o poznání lépe. Co se však týče úloh lehkých (například z oblasti výše zmíněné aritmetiky), je to fifty-fifty.

Bez zajímavosti jistě není ani to, že nejhůř dopadli tzv. striktní praváci, tedy jedinci, kteří upřednosťnují pravou ruku při téměř všech činnostech (kreslení, uklízení, házení atd.).

Zdroj: The Conversation, Foto: Alejandro Escamilla, CC0

Témata článku: Věda, Bill Gates, Výzkum, Mozek, Matematika, Vinci, Leonardo da Vinci, Základní škola, Lehký problém, Matematik, Liverpool, Dlouhý seznam, The Conversation, Kognitivní schopnost, Aritmetika, Levák, Různý přístup, Da Vinci, Celá série, Pravá ruka, Stanford, Velký problém, Mozart, Hold, Složitá úloha

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě