Leváci jsou lepší matematici

Mark Twain, Mozart, Nikola Tesla, Leonardo da Vinci, Bill Gates… to je jen několik jmen z dlouhého seznamu úspěšných a slavných lidí, které spojuje jedna věc – levorukost. Není divu, že řada věří tomu, že preference levé ruky pozitivně koreluje s inteligencí.

Tato myšlenka však byla nedávno zpochybněna. Několik odborníků přišlo s tvrzením, že levorukost z hlediska kognitivních schopností nejenže žádné výhody nepřináší, ale naopak může spíš škodit. Konkrétním příkladem budiž výzkum, z jehož výsledků plyne, že leváci ve věku 5-14 let mají ve srovnání s praváky větší problémy s matematikou.

Jenže už před cca 30 lety byla provedena studie, ze které vyplynul přesně pravý opak – levorucí studenti byli v matematice úspěšnější než pravorucí. Vysvětlení tohoto rozporu mj. spočívá v tom, že různí autoři měli různé přístupy k měření: někteří se soustředili na jednoduchou aritmetiku, jiné zajímalo komplexní řešení problémů atd.

Odborníci z University of Liverpool se proto rozhodli provést celou sérii testů, zahrnujících více než 2 300 studentů základních a středních škol. Tyto testy se lišily jak z hlediska typu, tak obtížnosti matematických úkolů.

Výsledky ukázaly, že pokud jde o složité úlohy, leváci – především dospívající muži – si vedou o poznání lépe. Co se však týče úloh lehkých (například z oblasti výše zmíněné aritmetiky), je to fifty-fifty.

Bez zajímavosti jistě není ani to, že nejhůř dopadli tzv. striktní praváci, tedy jedinci, kteří upřednosťnují pravou ruku při téměř všech činnostech (kreslení, uklízení, házení atd.).

Zdroj: The Conversation, Foto: Alejandro Escamilla, CC0

Témata článku: Věda, Výzkum, Mozek, Matematika

• mirec10 16. 6. 2017 8:19:09
    Jedneho lavaka co poznam bol matematicky antitalent. Nezvladal ani...
  • Kevlarius 16. 6. 2017 6:07:27
    Jsem levák, kterého k adaptaci na praváka nedokázaly přesvědčit ani různé...
  • Bohh 15. 6. 2017 22:51:37
    Ja ako levak viem iba +×÷- :-D

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

** Do vesmíru se po 14 letech vydala česká družice ** VZLUSAT-1 je nanosatelitem typu CubeSat ** Bude testovat nové technologie, na palubě jsou tři vědecké přístroje

Dnes | Kubala Petr

O genech, ozonu a dětském autismu

Včera | Černý Jiří

Krásně opálená kůže i bez ultrafialového záření? Žádný problém!

** Opalování na slunci nebo v soláriu je spojeno s nezanedbatelným rizikem vzniku zhoubného melanomu ** Vědci nyní objevili látku, která nás opálí bez toho, že bychom se museli vystavit nebezpečnému UV záření ** Takto zhnědlá kůže nás navíc účinně ochrání před spálením sluncem i vznikem kožních nádorů