Kamera | Navigace | Autonomní vůz

LIDAR nepotřebujeme! Autonomní auta Wayve se učí jako žáci v autoškole a kupodivu to funguje

Většina v současnosti testovaných autonomních vozidel je osazena širokou škálou senzorů, jejichž cílem je sledovat dění kolem něj. Navzdory nemalým investicím a mnohaletému vývoji je však auto, které by se dokázalo pohybovat v provozu zcela bez řidiče, zatím stále nedosaženým snem.

Se zcela novým přístupem vstupuje do hry britský startup Wayve, který o sobě dal poprvé vědět v loňském roce. Místo drahého hardwaru spoléhá jen na satelitní navigaci, kamery a umělou inteligenci. Jeho autonomní auta se učí řídit podobným způsobem, jako člověk v autoškole. Výsledky lze na základě ukázky označit jako skutečně fascinující.

První na světě

Autoři projektu prohlašují, že postavili první autonomní auto na světě, které může jezdit po silnicích, jež nebyly „natrénovány“ a nepotřebuje dokonce ani LIDAR či mapu ve vysokém rozlišení. Svou platformu testují na plně elektrických vozech Jaguar I-PACE.

Zakladatel a technický ředitel Alex Kendall říká: „Naše vozy se učí řídit na základě dat s pomocí strojového učení. Pokaždé, když řidič zasáhne do řízení, učí tím auto lépe řídit. Neříkáme vozidlu, jak má řídit, raději ho necháváme, ať se učí ze zkušeností, příkladů a zpětné vazby, podobně jako člověk. Je to bezpečnější a škálovatelnější přístup než jakýkoli jiný.“

Společnost Wayve, která vzešla z výzkumu University of Cambridge, již provedla rozsáhlé testování na veřejných britských silnicích. Většina konkurentů dnes sází na mapy, drahou sadu senzorů a zakódovaná pravidla. Wayve spoléhá primárně na strojové učení, přičemž náklady na počítače a senzory jsou zhruba desetinové.

Ukázali, že to jde

Až dosud jsme se pohybovali pouze ve sféře prohlášení a slibů. Firma však na svém webu publikovala video, na kterém ukazuje, jak její autonomní vůz brázdí komunikace v britském městě Cambridge. K orientaci v prostoru přitom používá pouze satelitní navigaci a základní kamery.

Řidič vozu nejprve na mobilním telefonu zadá cíl a upravený vůz Renault Twizy se vydává na cestu. Úspěšně se proplétá uličkami s relativně slabým provozem, v záběru jsou však poměrně často vidět korekce směru, a to i na rovných úsecích. Jízda není úplně plynulá – v některých momentech auto možná až zbytečně zpomaluje, jinde zase kličkuje, ač by mohlo jet přímo.

Automobil nevyužívá přednastavené vzorce chování – vše se postupně učí v ostrém provozu, podobně jako žáci v autoškole během praktických jízd. Jednou z výhod je, že k provozu systému umělé inteligence stačí počítač s výkonem ekvivalentním modernímu notebooku.

Diskuze (20) Další článek: Tmavý režim v telefonech šetří baterku až o desítky procent

Témata článku: Umělá inteligence, Doprava, Strojové učení, Automobily, Kamera, Navigace, Autonomní vůz, Satelitní navigace, Jaguar I-PACE, Auto, Rovný, University of Cambridge, Autoškola, LIDAR, Senzor, Žák, Vůz, Cambridge


Určitě si přečtěte

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

** Sociální síť TikTok získala stamiliony uživatelů a stále roste ** Jaký obsah na ní najdete a co můžete v jejím rámci čekat? ** Je to zábava pro mladé, nebo platforma pro úchyláky?

Karel Kilián | 37

Vyzkoušeli jsme TP-Link Deco P9: zajistí doma Wi-Fi díky drátům ve zdi

Vyzkoušeli jsme TP-Link Deco P9: zajistí doma Wi-Fi díky drátům ve zdi

** Nová generace Mesh Wi-Fi s propojením přes elektrické rozvody ** Lepší parametry a nižší cena než u předchůdce ** Aplikace zatím podporuje jen základní nastavení bez rozšířených funkcí

Tomáš Holčík | 23

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 85

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

** Nadnárodní korporace zaměstnávají stovky tisíc lidí ** Mají tedy velikost metropolí ** Srovnali jsme je s českými krajskými městy

Jakub Čížek | 14

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35