Kamera | Navigace | Autonomní vůz

LIDAR nepotřebujeme! Autonomní auta Wayve se učí jako žáci v autoškole a kupodivu to funguje

Většina v současnosti testovaných autonomních vozidel je osazena širokou škálou senzorů, jejichž cílem je sledovat dění kolem něj. Navzdory nemalým investicím a mnohaletému vývoji je však auto, které by se dokázalo pohybovat v provozu zcela bez řidiče, zatím stále nedosaženým snem.

Se zcela novým přístupem vstupuje do hry britský startup Wayve, který o sobě dal poprvé vědět v loňském roce. Místo drahého hardwaru spoléhá jen na satelitní navigaci, kamery a umělou inteligenci. Jeho autonomní auta se učí řídit podobným způsobem, jako člověk v autoškole. Výsledky lze na základě ukázky označit jako skutečně fascinující.

První na světě

Autoři projektu prohlašují, že postavili první autonomní auto na světě, které může jezdit po silnicích, jež nebyly „natrénovány“ a nepotřebuje dokonce ani LIDAR či mapu ve vysokém rozlišení. Svou platformu testují na plně elektrických vozech Jaguar I-PACE.

Zakladatel a technický ředitel Alex Kendall říká: „Naše vozy se učí řídit na základě dat s pomocí strojového učení. Pokaždé, když řidič zasáhne do řízení, učí tím auto lépe řídit. Neříkáme vozidlu, jak má řídit, raději ho necháváme, ať se učí ze zkušeností, příkladů a zpětné vazby, podobně jako člověk. Je to bezpečnější a škálovatelnější přístup než jakýkoli jiný.“

Společnost Wayve, která vzešla z výzkumu University of Cambridge, již provedla rozsáhlé testování na veřejných britských silnicích. Většina konkurentů dnes sází na mapy, drahou sadu senzorů a zakódovaná pravidla. Wayve spoléhá primárně na strojové učení, přičemž náklady na počítače a senzory jsou zhruba desetinové.

Ukázali, že to jde

Až dosud jsme se pohybovali pouze ve sféře prohlášení a slibů. Firma však na svém webu publikovala video, na kterém ukazuje, jak její autonomní vůz brázdí komunikace v britském městě Cambridge. K orientaci v prostoru přitom používá pouze satelitní navigaci a základní kamery.

Řidič vozu nejprve na mobilním telefonu zadá cíl a upravený vůz Renault Twizy se vydává na cestu. Úspěšně se proplétá uličkami s relativně slabým provozem, v záběru jsou však poměrně často vidět korekce směru, a to i na rovných úsecích. Jízda není úplně plynulá – v některých momentech auto možná až zbytečně zpomaluje, jinde zase kličkuje, ač by mohlo jet přímo.

Automobil nevyužívá přednastavené vzorce chování – vše se postupně učí v ostrém provozu, podobně jako žáci v autoškole během praktických jízd. Jednou z výhod je, že k provozu systému umělé inteligence stačí počítač s výkonem ekvivalentním modernímu notebooku.

Diskuze (20) Další článek: Tmavý režim v telefonech šetří baterku až o desítky procent

Témata článku: Doprava, Umělá inteligence, Strojové učení, Automobily, Kamera, Navigace, Autonomní vůz, Cambridge, University of Cambridge, Senzor, Žák, Rovný, Autoškola, LIDAR, Satelitní navigace, Vůz, Auto, Jaguar I-PACE


Určitě si přečtěte

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

** MyHeritage slibuje nejlepší neuronovou síť pro vylepšování fotek ** Funguje tím líp, čím horší fotku upravuje ** Otestovali jsme desítky různých snímků

Marek Lutonský, Lukáš Václavík | 36

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

** Embargo pro testy nových desktopových procesorů Comet Lake od Intelu skončilo ** Spousta recenzí a testů ukazuje výhody a nevýhody nových modelů ** Dokáží nové procesory konkurovat modelům od AMD?

Karel Javůrek | 47

Čím nahradit Total Commander: 11 správců souborů nejen pro profíky

Čím nahradit Total Commander: 11 správců souborů nejen pro profíky

** Total Commander je fernomén mezi správci souborů ** Našli jsme 11 povedených alternativ ** Zvládnou to samé a ke všemu jsou většinou zadarmo

Karel Kilián | 86

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102