Oživeno 18. března v 10:15 | Z debaty kolem Roberova nárazu do zdi krystalizuje zajímavý výsledek. Fanoušci Tesly vytýkali Roberovi, že sekundu před nárazem došlo k deaktivaci Autopilota. Jenže teď se stejná skutečnost obrací proti Tesle.
Zdá se totiž, že jde o úmyslnou vlastnost systému, který detekuje problém, ale už nemá čas reagovat, a tak se vypne. Fred Lambert ve svém článku na Electreku vysvětluje, že si tak Tesla vylepšuje statistiky nehodovosti svých asistenčních/autonomních systémů a dále v reportech skrývá informace, které jiné automobilky reportují.
Proběhl test správně?
Oživeno 17. března ve 21:20 | Kolem videa je hotové pozdvižení. Až tak velké, že reagoval i Mark Rober, zveřejnil needitovaný záběr z jízdy proti zdi, ale nemám pocit, že by tím situaci zásadně zachránil.
Fanoušci Tesly Roberovi vytýkají, že jde o jiný záběr jiné jízdy a dokládají to několika zjevnými detaily. Vytýkají mu, že při testech použil Autopilota, ne pokročilejší FSD (o rozdílech píšeme zde). Nařkli Robera, že dělá PR firmě, která vyvíjí Lidary (její CEO vystupuje v první části videa o mapování horské dráhy ve tmě). Zásadní argumenty a otázky posbíral Sawyer Merritt, známý popularizátor dění kolem Elona Muska a jeho firem:
Oponenti mají jednoduchý argument: kamera dítě zakryté mlhou neuvidí, ať už Teslu řídí Autopilot, nebo FSD.
Musk tvrdí, že Tesle stačí kamery. Při testu ale narazila do falešné zdi a do dětí. Auto s Lidarem zastavilo
Původní článek ze 17. března 2024, 13:45 | Tesly mají jen kamery, Lidar prý nepotřebují. Americký youtuber Mark Rober simuloval pět situací z reálného života (a jednu vypůjčenou z komiksu), aby ukázal, kdy kamery prostě nestačí.
- Dítě stojící na silnici. Toyota s Lidarem zastavila suverénně, Tesla s kamerou dítě přejela. Šlo o nouzové brzdění, které začne brzdit, až když je opravdu jasné, že řidič nezareaguje a automatika má jistotu detekované překážky. Ale tenhle test bude o Autopilotovi, a ten zastavil, tedy skóre prvního testu je 1:1. Nevýhodou Autopilota je občasná nesprávná detekce neexistujících překážek (false positive). Následkem je nenadálé prudké brzdění bez zjevného důvodu.
- Dítě, vybíhá zpoza zaparkovaného auta. Automatika má sekundu na reakci. Lidar vs. Kamera, opět 1:1.
- Dítě v mlze. Tesla selhala, kamery nezachytily vůbec nic. 1:0 pro Lidar.
- Dítě v průtrži mračen. I Lidar měl problémy s detekcí, ale nakonec zastavil. Tesla popravila další dítě. Znovu 1:0 pro Lidar.
- Opravdu silná dálková světla, která oslepí člověka. V téhle simulaci Lidar opět uspěl, ale zvládla to i kamera. 1:1.
- Polystyrénová stěna s obrazem silnice, Roberův hit celého videa. I když má obraz správnou perspektivu, barvy a další parametry, lidské oko/mozek snadno odhalí, že něco není v pořádku – viditelné okraje, stín, kurty… Lidar situaci vidí tak, že jede proti zdi, takže samozřejmě zastaví. Jenže Tesla pracuje s analýzou obrazu, na tuhle situaci není připravena, takže obrazem projede a popraví další dítě. 1:0.

Celkové skóre 6:3.
Jasně, stěna s obrazem silnice je jen kravinka, která chutná algoritmům na YouTube a zajistí hvězdnou sledovanost videa. Ale situace s hustou mlhou a deštěm může nastat i v reálném světě a tesly opravdu mohou selhat.
Musk rád mluví o teslách, které autonomně brázdí svět bez přispění lidského řidiče. Ale definice zcela automatizovaného řízení úrovně 5 říká, že se vozidla budou pohybovat samostatně bez ohledu na místo a aktuální podmínky. V Roberově videu však vidíme, že stačí razantně zhoršit podmínky a Tesla selže.
Tady máte celé video. Jestli vás zajímá jen část se srovnáním Lidar vs. kamera, přeskočte na čas 9:00.
Mimochodem: Rober je Američan, ale ve videu mluví docela věrohodně česky. Je za tím nová funkce YouTube, kterou ve svém článku popisuje kolega Tomáš Holčík.