Lidé stanou na Marsu během nadcházejících 10 let. Alespoň podle Gwynne Shotwell

Prezidentka a hlavní provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell minulý týden prohlásila, že jmenované společnosti se pravděpodobně podaří dostat na Mars mnohem rychleji než NASA.

„Myslím, že to bude v tomto desetiletí, ano. Na Měsíci budou lidí dříve,“ řekla během krátkého video rozhovoru pro CNBC.

Shotwell samozřejmě počítá s tím, že lidi na rudou planetu dopraví kosmická loď Starship. Ještě předtím ovšem proběhnou nepilotované mise, přičemž těch prvních bychom se podle ní měli dočkat dočkat už za 5 let.

O dekádu dřív než NASA?

NASA odhaduje, že v rámci programu Artemis vyšle astronauty na Mars kolem roku 2040, tedy o cca 10 let později. Posádka by přitom již neměla startovat ze Země, ale z Měsíce.

Vzhledem k tomu, že Artemis se navíc v poslední době potýká s určitými potížemi, je poměrně reálné, že SpaceX v tomto pomyslném závodě skutečně zvítězí.

Ve hře je ovšem i možnost, že oba jmenované subjekty se nakonec rozhodnou spolupracovat a realizovat misi na Mars společnými silami.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022