Lidé | Evoluce | Mutace

Lidské geny mutují pomaleji

Rychlost změn lidského genomu (mutací) se za posledních několik milionů let výrazně zpomalila. Plyne to z nové studie, která se zabývala časovou osou evoluce primátů.

„Doby speciace, které na základě nového tempa nyní můžeme vypočítat, mnohem lépe korespondují s dobami speciace, které bychom očekávali od dosud známých datovaných fosilií lidských předků,“ uvedl badatel Mikkel Heide Schierup z Aarhus University a dodal:

„Snížení tempa lidských mutací ukázané v této studii by rovněž mohlo znamenat, že musíme měnit odhad oddělení neandertálců a lidí, abychom se přiblížili současnosti.“

Výchozí data byla získána díky sekvenování genomů lidských rodin a rodin šimpanzů, goril a orangutanů, přičemž napříč generacemi lidí bylo nalezeno asi o třetinu méně mutací.

Tuto skutečnost vědci ve svém příspěvku popisují jako „významné zpomalení“ a tvrdí, že může představovat pádný důvod pro přepracování genetické historie člověka. Jejich práce by navíc mohla být přínosná i z hlediska konzervátorské činnosti.

„Ve volné přírodě jsou ohroženy všechny druhy velkých opic. S přesnějším datováním toho, jak se populace v průběhu času měnily ve vztahu ke klimatu, můžeme získat představu o tom, jak by se tyto druhy mohly vyrovnat s budoucími změnami klimatu,“ vysvětlila Christina Hvilsom z Copenhagen Zoo.

Diskuze (17) Další článek: Intel má nového trvalého šéfa. Investoři moc nadšení nejsou, ale firma má konečně stabilní vedení