Lidstvo by se konečně mohlo dočkat vakcíny proti syfilidě

Neobvyklé vlastnosti spirální bakterie Treponema pallidum nám už dlouhou dobu znemožňují nechat se naočkovat proti jedné z vůbec nejznámějších sexuálně přenosných infekcí – syfilidě. Nyní však tým vedený odborníky z University of Connecticut (UConn) oznámil, že se mu podařilo učinit zásadní krok na cestě vedoucí k účinné vakcíně.

To, že původcem syfilis je právě T. pallidum, víme už přes 100 let. Problém spočívá v tom, že tuto bakterii je velice náročné studovat, neboť je pozoruhodně křehká a i při té nejmenší „provokaci“ se rozpadne. Kromě toho se jen velmi obtížně pěstuje v laboratních podmínkách. Z těchto důvodů nebylo jednoduché identifikovat proteiny na vnější straně dotyčného patogenu, jejichž znalost je k vývoji očkovací látky nezbytná.

Mikrobiologové Justin Radolf a Melissa Caimano si však nedávno všimli toho, že genomy kmenů T. pallidum pocházejících z různých měst po celém světě jsou si vzájemně hodně podobné. Když pak odhalili několik mutací, ukázalo se, že každá z nich je nesmírně důležitá pro přežití bakterií. „Mutují, aby se vyhnuly imunitnímu systému,“ komentoval to Radolf.

Tým následně pomocí počítačových simulací přeložil sekvence DNA do sekvencí aminokyselin a získal charakteristické proteiny barelovitého tvaru, které se podobají třídám povrchových molekul nalezených na jiných bakteriích. Což je dobrá, ale současně i špatná zpráva.

Proč i špatná? Jak už vás možná napadlo, dříve či později se objeví kmen s novým kódem... a vědci se budou muset znovu pustit do práce. „Pokud jde o proteiny vnější membrány, nejlepším kandidátem pro vakcínu je ten, který se nejméně mění,“ připomněla Caimano.

To ovšem neznamená, že by tento byl objev byl k ničemu. Výzkumníci plánují další testy svých proteinů coby vhodných vakcínových antigenů a média v dané souvislosti píšou o překonání velké překážky, díky kterému bychom šíření syfilis konečně mohli zastavit.

Foto: CDC

Diskuze (2) Další článek: Intel navýší počet jader i pro soket LGA2066, brzy uvede 22jádrový procesor

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Bakterie, Sex, Mutace, DNA, Vakcinace, Vakcína, Imunitní systém, Velká překážka, Dlouhá doba, CDC, Barel, Počítačová simulace, Protein, CAI, Celý svět, Mikrobiolog, Vnější strana, Špatná zpráva, Zásadní krok, Lidstvo, Očkovací látka, Nejlepší kandidát

Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů
Sci-fi epos Starfield přibližuje v novém videu nebezpečnou zónu Settled Systems

Galaxie vám bude otevřená, ale rozhodně nebude bezpečná.

StarfieldVideo