Lidstvo exoplanety kolonizovat nebude. Alespoň to tvrdí čerstvý nositel Nobelovy ceny

Astrofyzik Michel Mayor má za sebou rušný týden. V úterý získal Nobelovu cenu za svou práci na objevování exoplanet… a o den později zklamal všechny, kteří doufají, že bychom tyto vzdálené světy jednoho dne mohli kolonizovat.

„Pokud mluvíme o exoplanetách, věci by měli být jasné: nebudeme tam migrovat,“ prohlásil striktně během rozhovoru pro zpravodajskou agenturu Agence France-Presse.

Hlavní problém spočívá v extrémně dlouhých vzdálenostech. „Dokonce i ve velmi optimistickém případě obyvatelné planety, která není příliš daleko… řekněme několik desítek světelných let… byste na cestu potřebovali spoustu času,“ řekl slavný vědec.

Stovky milionů dní

S technickými prostředky, které máme k dispozici v současnosti, by podle Mayora let trval „stovky milionů dní“. V budoucnu to samozřejmě může být méně, ovšem velkou otázkou je, zda opravdu o tolik, aby taková mise byla realizovatelná. Mnozí odborníci to považují za silně nepravděpodobné.

Z tohoto důvodu bychom rovněž měli rázně odmítnout myšlenku, že problémy způsobené klimatickými změnami můžeme případně vyřešit přesunem na některou z exoplanet. Takový nápad je prý „naprosto šílený“.

„Musíme se starat o naší planetu. Je velmi krásná a stále naprosto obyvatelná,“ konstatoval Mayor.

Titulní foto: driver Photographer, CC BY-SA 2.0