Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

  • Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe!
  • Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení
  • Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Možná znáte otřepanou frázi „proč znovu vynalézat kolo?“ Naznačuje, že je zbytečné zabývat se něčím, co je již vyřešené. Jenže v segmentu jízdních kol se vývoj ani po 200 letech nezastavuje. Zajímavou novinkou je Loopwheels – kolo s integrovaným odpružením.

Cílem kol Loopwheels je eliminace vibrací a tím i snížení únavy a bolesti. Jízda na bicyklu s těmito koly by měla být pohodlnější a klidnější, což v konečném výsledku umožní delší cestování.

Celý projekt odstartoval v dubnu 2013 na crowdfundingovém serveru Kickstarter, kde si autoři stanovili jako cíl získat částku 40 000 britských liber (asi 1,1 milionů korun). Nakonec vybrali ještě o polovinu víc – přesně 61 217 liber (asi 1,8 milionu korun).

Před zahájením kampaně pracoval autor Sam Pearce čtyři roky na vývoji a připravil funkční prototyp 20" předního a zadního kola. První prezentace proběhla na veletrhu Bespoked Bicycle v Bristolu v dubnu 2013.

Pružiny místo paprsků

Kola Loopwheels mají integrované odpružení, zajištěné speciálním systémem mezi nábojem a ráfkem. Systém odpružení fakticky nahrazuje paprsky, proti kterým nabízí výrazně lepší flexibilitu. Jednou z výhod tohoto provedení je fakt, že dokáže pohlcovat nárazy přicházející z jakékoli strany.

Pružiny jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitního materiálu, jsou vyvinuty a testovány tak, aby poskytovaly optimální možnosti stlačení a boční stabilitu, stejně jako pevnost a trvanlivost. V každém kole jsou tři a výsledného efektu je dosahováno jejich společnou součinností. Konstrukce pružiny umožňuje plynulý přenos krouticího momentu mezi nábojem a ráfkem.

V mezních situacích se náboj vychyluje směrem k ráfku až o 45 milimetrů, čímž se ocitne mimo střed otáčení, dokud se pružiny nevrátí zpět do normálního stavu. Z tohoto důvodu mohou kola fungovat pouze na bicyklech, které mají pro tento pohyb dostatek prostoru v zadní stavbě rámu a ve vidlici.

Přední a zadní kolo se od sebe liší především v tom, že zadní má dvakrát vyšší tuhost. Kola Loopwheels lze kombinovat s klasickými koly, takže například můžete použít jedno odpružené a jedno konvenční.

Zejména vhodné je použití těchto kol na skládacích kolech, u kterých je konstrukčně obtížné řešit odpružení a malá kola jsou přitom náchylnější na přenos rázů od nerovností. Sice tím vzroste hmotnost (asi o 300 gramů na jednom kole), ale zůstane výhoda „skládačky“ a výrazně stoupne komfort jízdy.

Testování plné pozitivních dojmů

Kolo, absorbující povrchové nerovnosti, zaujalo i přední oborová média. Například Redaktor Oli Woodman z BikeRadaru je otestoval na skládacím kole Dahon Mu a hodnotil chování při akceleraci jako obvyklé pro bicykly s tak malými koly. Pocitově ale byla jízda na takto vybaveném kole přece jen o něco jiná.

Na nerovných cestách s výmoly či štěrkovým povrchem kolo citelně vyrovnávalo nepříznivý terén. Ani prudké brzdění nezpůsobilo žádné nepředpokládané chování. Negativně bylo hodnoceno pouze občasné vrzání, které však bylo přisuzováno faktu, že se jednalo o prototyp. Také při jízdě v terénu poskytovalo kolo Loopwheels nečekaně dobrý jízdní komfort.

Mohlo by vás zajímat – jak se jezdí na elektrokoloběžce Seev Citycoco:

Diskuze (14) Další článek: Skvělá zpráva pro odposlouchávané. Tor Browser už funguje i na Androidu

Témata článku: Technika, Doprava, Kickstarter, Cyklistika, Kola, Jízda, Odpružení, Jízdní kolo, Klasické kolo, Plynulý přenos, Komfort, Dlouhé cestování, Funkční prototyp, Crowdfundingový server, Normální stav, Výsledný efekt, Pružina, Prudké brzdění, Zajímavá novinka, Konečný výsledek, Britská libra, Brzdění, Přední kolo, Optimální možnost, Bristol

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku