Vesmír | Mimozemský život

Lovci civilizací budou hledat mimozemské signály u milionů hvězd Mléčné dráhy

• Účastníci programu Breakthrough Listen rozšířili pátrání po mimozemšťanech v Mléčné dráze
  • Nově se zaměřují na miliony hvězd z její galaktické roviny
  • Toto rozšíření umožnila instalace nového zařízení na radioteleskop Parkes

Breakthrough Listen je vědecký program zaměřený na hledání stop po komunikaci mimozemských civilizací, který vznikl kolem výzkumného centra Kalifornské univerzity Berkeley SETI Research Center. Je součástí rozsáhlé vědecké iniciativy Breakthrough Initiatives, za kterou stojí filantrop Yuri Milner.

Lidé programu Breakthrough Listen v těchto dnech oznámili, že významně rozšířili pátrání po mimozemšťanech v Mléčné dráze. Od roku 2016 poslouchali s australským radioteleskopem Parkes rádiové vlny od nejbližších hvězd. Teď toto hledání zaměřují na miliony hvězd z galaktické roviny Mléčné dráhy, na které „vidí“ radioteleskop Parkes.

K tomuto rozšíření pozorování rádiových signálů v Mléčné dráze mohlo dojít díky instalaci nového digitálního zařízení na radioteleskopu Parkes. Odborníci programu Breakthrough Listen doposud mohli v jednom okamžiku sledovat jediný bod na obloze. Teď budou zkoumat 13 různých míst zároveň. Díky tomu teď program Breakthrough Listen rychle zmapuje situaci na velkých plochách oblohy.

Nové zařízení je dílem vědců a inženýrů Kalifornské univerzity v Berkeley. Dokáže zpracovat 130 gigabitů dat za sekundu. Díky tomu proskenuje pro každé ze 13 studovaných míst na obloze více než 100 milionů rádiových kanálů.

V roce 2018 má program Breakthrough Listen nasmlouváno 1 500 hodin pozorování, během nichž by měli vědci nashromáždit více než 100 petabajtů dat. Získaná data budou dále upravována a analyzována, přičemž vědci v nich budou hledat jakékoliv náznaky umělých signálů z vesmíru.

Už teď ale víme, že drtivá většina ulovených signálů bude ve skutečnosti pozemského původu, ať už od našich satelitů, letadel nebo třeba mobilních telefonů.

Kromě galaktické roviny bude program Breakthrough Listen studovat i oblast kolem galaktického jádra Mléčné dráhy, kde dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti přesahující 4 miliony Sluncí.

Bezprostřední okolí samotného centra Galaxie je pořádně bouřlivé a podle toho, co víme, tak není vhodné pro rozkvět mimozemských civilizací. V širším okolí centra Mléčné dráhy je ale situace příznivější a zároveň je tam stále dost vysoká hustota hvězd a tím pádem i planet.

Foto: David McClenaghan, CSIRO, CC BY 3.0

Diskuze (15) Další článek: Češi vytvořili „killer aplikaci“ pro virtuální realitu: Hra Beat Saber je hit

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, Mobilní telefon, Slunce, Mimozemský život, Sluneční soustava, Pátrání, Široké okolí, Mimozemšťané, Breakthrough Initiatives, Berkeley, Signál, Mimozemská civilizace, Hmotnost přesahující, Jediný bod, Kalifornská univerzita, CSIRO, Galaktické jádro, Nejbližší hvězda, Parkes, Získaná data, Výzkumné centrum, M/s, Vysoká hustota

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně