Lovec planet TESS pořídil povedené záběry nedávno objevené komety

Nový teleskop NASA zvaný TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellit) letos v dubnu vyrazil do vesmíru, kde bude „lovit“ tranzitující exoplanety. S touto činností začal před několika dny, a pokud vše půjde podle plánu, v průběhu následujících dvou let prozkoumá nejjasnější hvězdy v blízkosti Země.

Ostrému startu mise předcházelo několik testovacích pozorování – a během jednoho z nich (25. července) se TESS podařilo perfektně zachytit malou kometu C/2018 N1. Ta byla přitom objevena jen o několik týdnů dříve.

Dotyčná kometa se vyskytuje asi 48 milionů kilometrů daleko od Země a na záběrech pořízených TESS je vidět, že se pohybuje přes souhvězdí Jižní ryby.

Za povšimnutí stojí také to, že hvězdy jsou chvíli bílé a chvíli černé. Jde o důsledek zpracování obrazu, které pomáhá zdůraznit jejich variabilitu – tedy skutečnost, že hvězdy průběžně mění jas v důsledku rychlé rotace, pulzace atd.

Bílé tečky představují asteroidy a „vlna“ světla, pohybující se na konci sekvence zleva doprava, je způsobena světlem odráženým Marsem, který je mimo záběr. Celá sekvence ukazuje pouze malý zlomek zorného pole TESS.

TESS je mnohem citlivější než sonda Kepler, která v uplynulých měsících například odhalila nový typ supernovy. Proto se od něj očekávají velké věci. V případě zájmu můžete sledovat jeho Twitterový účet.

Váš názor Další článek: Finální Android 9 je tu a jmenuje se Pie. Některé funkce dostane ale až na podzim

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, NASA, Mars, Exoplanety, TESS, Komety, Twitterový účet, Velká věc, Zorné pole, Záběr, Ostrý start, Nejjasnější hvězda, Rychlá rotace, Nový typ, Celá sekvence, Kepler, Tranzitující exoplaneta, Následující rok, Uplynulý měsíc, Planeta, Malý zlomek, Sekvence, Lovec

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla