Komety | TESS

Lovec planet TESS pořídil povedené záběry nedávno objevené komety

Nový teleskop NASA zvaný TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellit) letos v dubnu vyrazil do vesmíru, kde bude „lovit“ tranzitující exoplanety. S touto činností začal před několika dny, a pokud vše půjde podle plánu, v průběhu následujících dvou let prozkoumá nejjasnější hvězdy v blízkosti Země.

Ostrému startu mise předcházelo několik testovacích pozorování – a během jednoho z nich (25. července) se TESS podařilo perfektně zachytit malou kometu C/2018 N1. Ta byla přitom objevena jen o několik týdnů dříve.

Dotyčná kometa se vyskytuje asi 48 milionů kilometrů daleko od Země a na záběrech pořízených TESS je vidět, že se pohybuje přes souhvězdí Jižní ryby.

Za povšimnutí stojí také to, že hvězdy jsou chvíli bílé a chvíli černé. Jde o důsledek zpracování obrazu, které pomáhá zdůraznit jejich variabilitu – tedy skutečnost, že hvězdy průběžně mění jas v důsledku rychlé rotace, pulzace atd.

Bílé tečky představují asteroidy a „vlna“ světla, pohybující se na konci sekvence zleva doprava, je způsobena světlem odráženým Marsem, který je mimo záběr. Celá sekvence ukazuje pouze malý zlomek zorného pole TESS.

TESS je mnohem citlivější než sonda Kepler, která v uplynulých měsících například odhalila nový typ supernovy. Proto se od něj očekávají velké věci. V případě zájmu můžete sledovat jeho Twitterový účet.

Váš názor Další článek: Finální Android 9 je tu a jmenuje se Pie. Některé funkce dostane ale až na podzim

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Mars, NASA, Exoplanety, Komety, TESS, Uplynulý měsíc, Následující rok, Kepler, Nejjasnější hvězda, Ostrý start, Nový teleskop, Kometa, Celá sekvence, Záběr, Zorné pole, Velká věc, Lov, Sekvence, Malý zlomek, Nový typ, Planeta, Lovec

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb