M2: systém, pomocí kterého lze mezi mobilními zařízeními Android i iOS sdílet veškerý hardware, systém a aplikace

  • Vědci představili nový multiplatformní systém M2 pro mobilní zařízení
  • Umožňuje sdílet aplikace i samotné hardwarové prostředky napříč zařízeními
  • Vytváří virtuální vrstvu, která má široké možnosti použití

Vědci z Kolumbijské univerzity uvedli nový výpočetní systém M2, který má za cíl vytvořit abstrakci nad mobilní operačními systémy i mobilními zařízení. V rámci propojení všech mobilních zařízení je tak možné sdílet software i hardware, aniž by byla nutná úprava na straně hardwaru nebo aplikací.

V poslední době se rozrostly různé sdílecí systémy, kdy je možné streamovat obraz například z herní konzole PlayStation do mobilního zařízení, zároveň k tomu využívat dotykové ovládání daného zařízení. Ve všech případech se ale sdílí právě jen obraz nebo jen omezená část hardwaru. 

Nový systém M2 je ale univerzální a umožňuje mezi zařízeními sdílet téměř vše, co je podporováno.

Společný hardware

Vědci nazývají systém M2 jako výpočetní systém a dává to poměrně logiku - dokáže si totiž poradit s různými aplikacemi i hardwarem a přitom vše efektivně propojit tak, aby to dávala smysl.

Mezi zařízeními, které mohou běžet jak na operačním systému Android tak i iOS, lze sdílet displeje, dotykové vrstvy, kamery, mikrofony, reproduktory, senzory i GPS, vše pochopitelně ve formě dat, které se efektivně streamují do dalších zařízení, kde data z těchto vstupů zrovna potřebujete.

Systém M2 sjednocuje tyto prostředky tak, že z nich dokáže vytvořit samostatnou platformu, která je univerzální a použitelná v mnoha oblastech.

Sdílený zážitek

Jak můžete vidět na videoukázce, jednoduchým příkladem je například možnost takto propojit čtyři tablety a hrát na všech dohromady jednu instanci hry Angry Birds. Všechny tablety sdílejí jednotný dotykový displej, který odpovídá celkovému rozlišení nového virtuálního displeje složeného ze čtyř displejů jednotlivých tabletů. Vše funguje plynule a tímto způsobem lze rovněž sdílet zvuk a reproduktorovou soustavu.

Pokud vám to přijde jako nezajímavá věc, zkuste si představit, že stejným způsobem lze v jedné konferenční místnosti rapidně zlepšit kvalitu konferenčního hovoru tím. že ze všech mobilních telefonů na stole lze v rámci systému M2 využít integrovaný mikrofon a tak získat dokonalejší systém snímání zvuku, který bude pracovat třeba s 10 mikrofony rozesetými po celém obvodu stolu. Díky tomu lze posunout možnost kvality snímání i odstranění šumu na další úroveň a to bez nutnosti, že byste museli kupovat nějaký nový hardware nebo museli používat speciální konferenční systém. Ten by zkrátka byl napojený na systém M2, který by mu předával data z mikrofonů již ve zpracované podobě. Osoba na druhé straně by měla pocit, že všichni mají před sebou nějaký kvalitní mikrofon.

Systémem M2 lze takto řešit třeba i snímání objektů do 3D, kdy lze využít několik zařízení s různými kamerami najednou ke složení a vytvoření 3D modelu.

Jedním z dalších příkladů je možnost mít třeba jedno zařízení připojené k televizi a druhé využívat coby akcelerometr, tedy ovladač ve stylu Nintendo Wii. Ze dvou telefonů můžete díky propojeným kamerám natáčet ve 3D a další možnosti, které si lze jen představit.

Android a jeho aplikace na iPhonu

Se systémem M2 lze dokonce tímto způsobem provozovat celý systém Android s jakýmikoli aplikacemi přímo na iPhonu a to s funkční dotykovou vrstvou a ovládání. Jedná se ale o Android a aplikace, které běží na nějakém jiném zařízení, které je v blízkosti, respektive na síti. Vše funguje bez nutnosti úpravy API či změnou jakéhokoli kódu v systému nebo v aplikacích. Je však důležité zmínit, že opačně to nefunguje - na Androidu nelze provozovat iOS a jeho aplikace. Důvod je zřejmý - na Androidu má systém M2 přístup k důležitým vrstvám, ze kterých mají vývojáři přístup k jednotlivým prostředkům, se kterými pak pracují na bází streamování dat.

Dle vyjádření inženýrů je systém M2 možné realizovat díky tomu, že formáty dat ve vrstvě, se kterou pracují, jsou více méně standardní pro všechna zařízení. Tím lze vytvořit jednolitý systém, který si poradí s různými zařízeními a jejich propojením.

Budoucnost mobilních zařízení?

Aplikace M2 bude brzy na vyzkoušení na Google Play Store i App Store a dle vědců dokáže oproti podobným pokusům velmi dobře škálovat, alespoň pokud jde o počty zařízení a je i velmi efektivní třeba i pro hraní 3D her.

Cílem je, aby se systém M2 stal základní složkou budoucích operačních systémů, což se tým snaží řešit v rámci prvních jednání s výrobci telefonů. Tou nejdůležitější otázkou je ale bezpečnost, které se dnes věnuje hodně pozornosti. Předávání a streamování dat ze senzorů i obrazovek mezi jednotlivými zařízeními je opravdu velké riziko. Lákadlo pro zneužití takového systému by bylo jistě obrovské jak pro největší vládní struktury, tak i po nejmenší hackery sedící tiše v koutě nejmenované kavárny.

Originální materiál k výzkumu naleznete zde (PDF)

Diskuze (10) Další článek: Návykové bonbónky: hru Candy Crush Saga hraje 9 milionů lidí déle než tři hodiny denně

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,