Nafukování pneumatik dusíkem místo obyčejného vzduchu má přinášet celou řadu výhod. Jako nejčastější benefity jsou uváděny pomalejší ztráta tlaku v průběhu času, nižší vlhkost uvnitř pneumatiky, menší oxidace mezi pneumatikou a diskem a vyšší stabilita tlaku při kolísání teplot. Dle webu LifeHacker však získané výhody obvykle nevyváží vyšší cenu, kterou motorista za nahuštění pneumatik dusíkem zaplatí.
Ke stejnému závěru došel i článek s výmluvným titulkem Huštění dusíkem je vyhazování peněz, publikovaný v roce 2010 na stránkách Zelené vlny Českého rozhlasu, kde se k tématu vyjadřoval Ondřej Prokeš z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.
Huštění pneumatik dusíkem
Pořízení nové sady pneumatik nebývá levnou záležitostí, a tak není divu, že někteří motoristé chtějí svou investici chránit a udělat vše pro to, aby prodloužili jejich životnost. Někteří se o to pokoušejí tím, že místo tradičního stlačeného vzduchu, který je k dispozici na čerpacích stanicích, plní pneumatiky dusíkem.
Dusík sice poskytuje několik výše uvedených výhod, ale na rozdíl od vzduchu, který bývá na čerpacích stanicích zdarma, je nabízen za poplatek, pohybující se mezi 150 a 250 Kč za čtyři pneumatiky. Vyplatí se to? Po ročním testování dospěli odborníci z Consumer Reports k závěru, že rozhodně ne.
Tradiční stlačený vzduch používaný k plnění pneumatik se skládá ze 78 % z dusíku a téměř 21 % z kyslíku. Zbývající jedno procento tvoří vodní pára, oxid uhličitý a malé koncentrace vzácných plynů, jako je neon a argon. Proti tomu při huštění dusíkem je do pneumatiky vháněn dusík v koncentraci 99,7 %, nicméně je nutné brát v úvahu fakt, že pneumatika sama o sobě není prázdná a na začátku obsahuje určité množství vzduchu.
Proč se to tedy nevyplatí?
Po dvanácti měsících rozsáhlého testování odborníci z Consumer Reports zjistili, že „výhody jsou spíše teoretické než praktické“. Když na to přijde, pak řada údajných výhod plnění pneumatik dusíkem, jako je nižší valivý odpor a menší spotřeba, souvisí spíše s udržováním správného tlaku v pneumatikách, vysvětluje manažer programu Consumer Reports pro pneumatiky Ryan Pszczolkowski.
Experti z Consumer Reports v rámci testů zkoumali 31 párů různých modelů celoročních pneumatik. Zatímco jednu pneumatiku vždy naplnili dusíkem, k nafouknutí druhé použili běžný vzduch. Všechny pneumatiky nafoukli na tlak 2,07 barů (30 psi) a nechali je rok venku. Poté znovu zkontrolovali tlak vzduchu při pokojové teplotě.
Ukázalo se, že po dvanácti měsících ztratily pneumatiky naplněné stlačeným vzduchem v průměru 0,24 barů (tj. 11 % z původních 2,07), zatímco pneumatiky naplněné dusíkem ztratily v průměru 0,15 barů (tj. 7 %). Technicky vzato, pneumatiky plněné dusíkem sice udržely o něco vyšší tlak vzduchu, ale rozdíl byl tak minimální, že tým Consumer Reports usoudil, že to nestojí za vynaložené náklady.
„Je důležité, aby majitelé automobilů pravidelně kontrolovali tlak v pneumatikách,“ říká Pszczolkowski. „Máme obavy, že majitelé automobilů, kteří používají dusík, by mohli tlak v pneumatikách kontrolovat méně často. Což by byla chyba.“