Maďaři s lítostí vyměnili ruský Sojuz za americký Crew Dragon. S Axiomem poletí do vesmíru i první Turci

• Axiom Space nebude posílat do vesmíru jen turisty, ale také astronauty vyslané svými vládami
  • Chystá se let astronautů ze Saúdské Arábie, Turecka či Maďarska
  • Axiom Space využívá kosmickou loď Crew Dragon od SpaceX

Maďarsko chce po více než 40 letech vyslat člověka do vesmíru. Mělo by se tak stát prostřednictvím kosmické lodi Crew Dragon od SpaceX. Místo na dveře Elona Muska ale maďarská vláda zaklepala u Axiom Space.

Zatím to vypadá, že se Axiom Space nestane pouhou cestovní kanceláří pro zhýralé miliardáře, ale může otevřít brány vesmíru pro země, které by jinak dostaly člověka do vesmíru jen stěží. A nejde jen o plány. První mise Axiom 1 proběhla letos v dubnu. Na palubě Crew Dragonu byl profesionální firemní astronaut Michael López-Alegría a tři vesmírní turisté.

Mise Axiom 2 má proběhnout v příštím roce. V lodi Crew Dragon poletí zkušená astronautka Peggy Whitson. V křesle turisty bude americký investor John Shoffner, který je také závodním jezdcem – několikrát se zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky v zeleném pekle na německém Nürburgringu.

Další dvě sedačky obsadí astronauti ze Saúdské Arábie. Jedním z nich by měla být žena. Prvním a zatím jediným astronautem ze Saúdské Arábie se v roce 1985 stal Sultán bin Salmán, který letěl do vesmíru na palubě raketoplánu Discovery.

Země, které vyslaly člověka do vesmíru. Foto: Astrofreak92CC BY-SA 4.0

Při letu Axiom 3 půjde o premiéru. Na palubě mají být první dva turečtí astronauti. Podpis dohody byl oznámen před několika dny a mimo jiné má jít o oslavu stého výročí založení Turecka. Země má velké plány, ve kterých nechybí vlastní raketa, kosmodrom a vyslání roveru na Měsíc.

Poletí také Maďar

Další zemí, která hodlá využít služby Axiomu, je Maďarsko. Společně s Českou republika je členem Evropské kosmické agentury, která má vlastní astronauty. Jejich počet je ale samozřejmě omezen a většinou obsazen státy, které do společné kasičky přispívají poněkud většími sumami. Maďarsko chce proto jít vlastní cestou.

Původně se chtělo dohodnout s Ruskem a vyslat kosmonauta do vesmíru v Sojuzu. Plány se však nikdy nedostaly do pokročilejší fáze a navíc přišla ruská agrese na Ukrajině a západní sankce.

„Je mi líto, že naše spolupráce s Roskosomos nebyla úspěšná,“ řekl maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó podle ruské zpravodajské agentury TASS při své návštěvě Valného shromáždění OSN. Maďarská vláda vyšle kosmonauta pomoci společnosti Axiom a to někdy v letech 2025 až 2026.

Ani v tomto případě nepůjde o premiéru. Prvním a zatím jediným maďarským kosmonautem byl v roce 1980 Bertalan Farkas, který v lodi Sojuz navštívil orbitální stanici Saljut 6.

O dva roky dříve tam pobýval Vladimír Remek. Díky němu se tehdy Československo stalo třetí zemí, která vyslala do vesmíru člověka. Poletí další Čech na palubě Crew Dragonu?

Diskuze (7) Další článek: Jared Isaacman spojil síly s NASA a SpaceX. Chce zjistit, zda lze prodloužit životnost Hubbleova vesmírného dalekohledu

Témata článku: Vesmír, SpaceX, Kosmonautika, Země, Elon Musk, Rusko, Ukrajina, Sojuz, Crew Dragon, Turecko, Saúdská Arábie, Vesmírná turistika, Nürburgring, Vladimír Remek, TASS, Michael López-Alegría, Maďarsko, Maďar, Astronaut, Československo, Peggy Whitson, Maďarská vláda, Kosmická loď, Axiom, Crew

Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft