Magnetické pole Magellanova mostu detekováno!

• Magellanův most je vesmírný proud plynu o délce asi 75 tisíc světelných let
  • Astronomové teď vůbec poprvé detekovali magnetické pole, které s ním souvisí
  • Toto pole sice není moc silné, ale je nesmírně zajímavé

Magellanův most (MBR, anglicky Magellanic Bridge) je vesmírný proud plynu o délce asi 75 tisíc světelných let, tvořený neutrálním vodíkem. Tento proud navzájem spojuje Velký Magellanův oblak a Malý Magellanův oblak, tedy dvě slavné trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy.

Naproti tomu takzvaný Magellanův proud (Magellanic Stream) spojuje oba Magellanovy oblaky s Mléčnou drahou. Trpasličí galaxie přitom doprovázejí Mléčnou dráhu ve vzdálenosti 160 a 200 tisíc světelných let.

Astronomka Jane Kaczmarek z australské Univerzity v Sydney a její spolupracovníci teď vůbec poprvé detekovali magnetické pole, které souvisí s Magellanovým mostem. Odborníci se již dříve domnívali, že by tam nějaké magnetické pole mohlo být. Byly to vždy ale jenom náznaky. Teď jsme si víceméně jistí.

Jak detekovat takové magnetické pole, které je od nás vzdálené desítky tisíc světelných let? Je to možné jenom nepřímo. Kaczmarek a spol. pozorovali rádiové signály ze stovek velmi vzdálených galaxií, které z našeho pohledu leží právě v dotyčné oblasti Megallanova mostu, tedy mezi Velkým a Malým Magellanovým oblakem.

Tato pozorování vědci uskutečnili s radioteleskopem Australia Telescope Compact Array Observatoře Paula Wilda, která se nachází v australském státu Nový Jižní Wales.

Emise rádiového záření ze vzdálených galaxií posloužily badatelům jako světla na pozadí, která jim ozářila Magellanův most. Přitom došlo k tomu, že magnetické pole mostu svým působením změnilo polarizaci procházejícího rádiového záření. Analyzováním těchto změn je pak možné zpětně odvodit informace o magnetickém poli Magellanova mostu.

Objevené magnetické pole není zrovna moc silné. Ve skutečnosti odpovídá tak asi jedné miliontině síly magnetického pole Země. Zároveň je ale nesmírně zajímavé. Zatím totiž netušíme, jako podobná ohromně rozsáhlá magnetická pole ve vesmíru vznikají. Nevíme ani do jaké míry taková vesmírná magnetická pole ovlivňují vznik a vývoj galaxií i dalších velkých struktur v našem vesmíru.

Pochopení role těchto magnetických polí je jednou z významných a zároveň doposud nezodpovězených otázek astronomie. Detailním prostudováním magnetického pole Magellanova mostu, které máme doslova za humny, bychom se o tomto fenoménu mohli dozvědět více.

Zdroj: Dunlap Institute for Astronomy & Astrophysics