Vesmír | Astronomie

Magnetické pole Magellanova mostu detekováno!

• Magellanův most je vesmírný proud plynu o délce asi 75 tisíc světelných let
  • Astronomové teď vůbec poprvé detekovali magnetické pole, které s ním souvisí
  • Toto pole sice není moc silné, ale je nesmírně zajímavé
Magnetické pole Magellanova mostu detekováno!

Magellanův most (MBR, anglicky Magellanic Bridge) je vesmírný proud plynu o délce asi 75 tisíc světelných let, tvořený neutrálním vodíkem. Tento proud navzájem spojuje Velký Magellanův oblak a Malý Magellanův oblak, tedy dvě slavné trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy.

Naproti tomu takzvaný Magellanův proud (Magellanic Stream) spojuje oba Magellanovy oblaky s Mléčnou drahou. Trpasličí galaxie přitom doprovázejí Mléčnou dráhu ve vzdálenosti 160 a 200 tisíc světelných let.

Astronomka Jane Kaczmarek z australské Univerzity v Sydney a její spolupracovníci teď vůbec poprvé detekovali magnetické pole, které souvisí s Magellanovým mostem. Odborníci se již dříve domnívali, že by tam nějaké magnetické pole mohlo být. Byly to vždy ale jenom náznaky. Teď jsme si víceméně jistí.

Jak detekovat takové magnetické pole, které je od nás vzdálené desítky tisíc světelných let? Je to možné jenom nepřímo. Kaczmarek a spol. pozorovali rádiové signály ze stovek velmi vzdálených galaxií, které z našeho pohledu leží právě v dotyčné oblasti Megallanova mostu, tedy mezi Velkým a Malým Magellanovým oblakem.

Tato pozorování vědci uskutečnili s radioteleskopem Australia Telescope Compact Array Observatoře Paula Wilda, která se nachází v australském státu Nový Jižní Wales.

Emise rádiového záření ze vzdálených galaxií posloužily badatelům jako světla na pozadí, která jim ozářila Magellanův most. Přitom došlo k tomu, že magnetické pole mostu svým působením změnilo polarizaci procházejícího rádiového záření. Analyzováním těchto změn je pak možné zpětně odvodit informace o magnetickém poli Magellanova mostu.

Objevené magnetické pole není zrovna moc silné. Ve skutečnosti odpovídá tak asi jedné miliontině síly magnetického pole Země. Zároveň je ale nesmírně zajímavé. Zatím totiž netušíme, jako podobná ohromně rozsáhlá magnetická pole ve vesmíru vznikají. Nevíme ani do jaké míry taková vesmírná magnetická pole ovlivňují vznik a vývoj galaxií i dalších velkých struktur v našem vesmíru.

Pochopení role těchto magnetických polí je jednou z významných a zároveň doposud nezodpovězených otázek astronomie. Detailním prostudováním magnetického pole Magellanova mostu, které máme doslova za humny, bychom se o tomto fenoménu mohli dozvědět více.

Zdroj: Dunlap Institute for Astronomy & Astrophysics

Diskuze (1) Další článek: Instagram opět bere vychytávky Snapchatu. Zavede obličejové filtry

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Záření, Vodík, Jižní Wales, Pole, Galactic, Australský vědec, Velká hvězda, Mág, Astronom, Malý Magellan, Wales, Astronomka, Vzdálená hvězda, Magnetické pole, Most, Institute for Astronom, Magellan, Radioteleskop, Galactica, Změna dráhy, Dráha

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?

Týden Živě: Nová Windows, Tesla na hraně krachu a létající masové kuličky

** Tesla má opět problémy s penězi, nestačí totiž vyrábět ** Microsoft uvedl květnová Windows 10 ** Jižní Korea chce přejít na Linux

David Polesný, Jakub Čížek | 6

Kdyby dnes USA vypnuly GPS, možná byste si toho na mobilu ani nevšimli

** Satelitní navigaci jsme si zvykli říkat podle americké předlohy GPS ** Dnešní telefony ale používají také evropský, ruský a čínský systém ** Kdyby USA nyní vypnuly GPS, možná byste to ani nepoznali

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?