Astronomie | Jupiter

Magnetosférou planety Jupiter probíjejí neobvyklé elektrické proudy

• Sonda Juno si připsala další pozoruhodný objev
  • Jde o elektrické proudy procházející magnetosférou Jupiteru
  • V těchto proudech je méně stejnosměrného elektrického proudu, než vědci předpokládali

Americká meziplanetární sonda Juno, která od roku 2016 obíhá kolem našeho největšího plynného obra, si připsala další pozoruhodný objev. Jednou za 53,5 dní přelétá na polárními oblastmi Jupiteru a sbírá tam data o magnetických polích, která souvisejí s tvorbou ultrajasných polárních září na Jupiteru.

Stavros Kotsiaros z Goddardova kosmického střediska NASA a jeho kolegové v těchto datech objevili něco, co nečekali. Našli tam elektrické proudy, které procházejí magnetosférou Jupiteru, tedy oblastí atmosféry plynného obra, kde jsou nejhustší magnetické siločáry. V těchto divokých elektrických proudech je méně stejnosměrného elektrického proudu, než vědci předpokládali.

Z výsledků výzkumu naopak vyplývá, že střídavé elektrické proudy hrají mnohem větší roli při vzniku mocných polárních září. Na Jupiteru, stejně jako na Zemi, jsou polární záře produktem vířících elektrických proudů v magnetických polích a jejich interakcích s vysokoenergetickými částicemi slunečního větru. Na Jupiteru se na tom ve větší míře podílejí střídavé elektrické proudy.

Proč na Jupiteru převažují střídavé proudy?

Elektrické proudy v okolí planet jsou ovlivňované chováním iontů v jejich atmosféře. Jupiter má mocnější elektrické proudy než Země, a to z několika důvodů. Jupiter je větší, rychle rotuje, a také jeho atmosféru plní množstvím iontů sopky blízkého vulkanického měsíce Io. Převaha střídavých proudů na Jupiteru je zřejmě důsledkem turbulencí v magnetických polích planety.

Sonda Juno zjistila, že nad severním pólem Jupiteru jsou oproti jižnímu asi o polovinu slabší elektrické proudy. Souvisí to s tím, že nad severním pólem plynného obra jsou složitě uspořádané magnetické siločáry, zatímco nad jižním pólem jsou méně komplikované.

Tyto rozdíly jsou pěkně viditelné díky polárním zářím Jupiteru. Na severu jsou tam polární záře rozprostřené více do šířky a mají strukturu jednoduchých vláken a záblesků. Na jihu jsou polární záře více strukturované.

Výzkum elektrických proudu a magnetických polí na vzdáleném Jupiteru podle badatelů přispívá k našemu pochopení magnetického pole Země. To je pro nás životně důležitým magnetickým štítem, který nás chrání před slunečním větrem a kosmickým zářením. Proto by bylo dobré mu rozumět do největších detailů.

Diskuze (1) Další článek: Mapy Googlu ve 24 městech zobrazují informace o poloze stojanů se sdílenými koly

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Atmosféra, Elektřina, Jupiter, Magnetické pole, Jižní pól, Zář, Magnetosféra, Planeta, Polární zář, Juno, Elektrický proud, Proud, Severní pól, Pozoruhodný objev

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?

Lektvar z války Severu proti Jihu zabírá i tam, kde selhávají moderní antibiotika