Vesmír | Česko

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

• Do vesmíru se po 14 letech vydala česká družice
  • VZLUSAT-1 je nanosatelitem typu CubeSat
  • Bude testovat nové technologie, na palubě jsou tři vědecké přístroje

V pátek 23. června zaburácely motory indické rakety PSLV, která do vesmíru mimo jiné vynesla na tři desítky menších družic. Na palubě byla slovenská amatérská družice skCUBE a také česká družice VZLUSAT-1.

VZLUSAT-1 je společným dílem několika institucí a soukromých firem. Koordinátorem projektu je Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ), kde projekt vede Vladimír Dániel, Ph.D.

Družice VZLUSAT-1 je typický CubeSat. Velmi populární koncept vznikl na konci 90. let minulého století na amerických univerzitách.

CubeSaty jsou malé družice ve tvaru krychličky o velikosti 10x10 cm. Velikost družice ale může být větší – krychličky lze spojovat do větších celků.

VZLUSAT-1 je typ 2U, což znamená, že se skládá ze dvou krychlí a její velikost v „zabaleném“ stavu je 10x10x20 cm. Ve vesmíru se ale vyklopí antény, solární panely a především vysune rentgenová optika, takže velikost družice je 10x10x35 cm. Hmotnost je 2 kg, což ji řadí do kategorie nanosatelitů.

Tři experimenty

Přestože družice není příliš velká, na její palubě najdeme hned tři experimenty. Propojení vědecké a soukromé sféry v tomto případě není překvapivé. Hlavním cílem družice je testování nových technologií.

Jedním z velkých problémů pilotovaných kosmických letů je radiace. Nebezpečná bude zejména při letu na Mars nebo na povrchu Měsíce. Na palubě VZLUSAT-1 je testován kompozitní materiál, který má kosmickou radiaci odstínit. Za jeho vývojem stojí kunovická společnost 5M.

Účinnost stínění se měří pomoci senzorů umístěných na různých částech kompozitního krytu. Neměří se pouze úroveň záření, ale také teploty nebo uvolňování molekul vodní páry z pryskyřic kompozitního materiálu.

Druhým experimentem je rentgenový dalekohled, který se skládá z optického širokoúhlého systému typu račí oko. Dalekohled pořídí několik snímků Slunce a pomůže při dalším vývoji většího rentgenového dalekohledu. Jeho úkolem by mohlo být předpovídání kosmického počasí (pozorování slunečních erupcí), výzkum rentgenových záblesků ve vzdáleném vesmíru nebo také výzkum blesků z oběžné dráhy.

Třetím experimentem se Česká republika zapojuje do mezinárodního projektu QB50. Jedním z jeho cílů je výzkum termosféry ve výškách 200 až 380 km. Slouží k tomu tři vědecké přístroje, které jsou umisťovány na CubeSaty z různých zemí Evropy ale také Jižní Afriky, USA nebo Austrálie. VZLUSAT-1 má na palubě přístroj FIPEX k měření koncentrace kyslíku v atmosféře.

Komunikaci s družicí zajišťuje pozemní stanice na budově Západočeské univerzity v Plzni. Po dosažené oběžné dráhy se s družicí podařilo navázat spojení a podle prvotních dat je na palubě vše v nejlepším pořádku.

VZLUSAT-1 se pohybuje po oběžné dráze ve výšce 500 km. Její aktuální pozici můžete sledovat na pilsencube.zcu.cz

Česká stopa je stále až 18 000 km od Země

VZLUSAT-1 není první českou družicí. Po pěti československých a českých družicích Magion byla v roce 2003 vypuštěna družice MIMOSA.

Magiony už sice nefungují, ale některé se stále pohybují okolo Země. K jejich sledování můžete využít například stránku stuffin.space, na které naleznete pozice družic i kosmického smetí.

Magion 5 se na své protáhlé dráze dostává více než 18 tisíc km od Země. Jeden oběh mu trvá téměř 6 hodin.

Československé a české družice

Družice Datum startu Konec činnosti
Magion 1 24. října 1978 září 1981
Magion 2 10. září 1989 prosinec 1989
Magion 3 18. prosince 1991 září 1992
Magion 4 3. srpna 1995 září 1997
Magion 5 29. srpna 1996 červenec 2002
MIMOSA 30. června 2003 prosinec 2011

Zdroje: vzlusat1.cz/cs, CSO, qb50.eu

Váš názor Další článek: Microsoft si patentoval technologii proti zlodějům, která by na dálku zablokovala ukradený notebook

Témata článku: Technika, Vesmír, Raketa, Výzkum, Česko, Družice, Astronomie, Satelit, Cubesaty, Austrálie, Koncentrace kyslíku, Kyslík, Česká stopa, Druhý experiment, Krychlička, Nebezpečné záření, Povrch Měsíce, Kompozitní materiály, Pozorování, Balon, Kosmický let, Pozemní stanice, Záblesk, Zkušební let, Stínění

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

** Jak uložit soubory, aby vydržely vnoučatům? ** A co kdyby měly přečkat celá staletí? ** Teď se o to pokouší GitHub a je to oříšek i pro lingvisty

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky