Malé plíšky nalepené na vojenských letadlech mohou ušetřit miliony dolarů ročně | Zdroj: AFRL

Zdroj: AFRL

Malé plíšky nalepené na vojenských letadlech mohou ušetřit miliony dolarů ročně

Americké letectvo dokázalo, že i malá technologická inovace může přinést obrovské úspory. Díky jednoduchému řešení v podobě speciálních „mikrokřidélek“ ušetří na provozu svých transportních letadel ročně miliony dolarů.

Jedná se o nenápadné komponenty o velikosti přibližně 10 × 41 centimetrů vyrobené metodou 3D tisku, které připomínají tenké čepele. Dvanáct těchto součástek se pomocí speciálního lepidla připevní na zadní část trupu transportního letounu C-17 Globemaster III, kde snižují odpor vzduchu způsobený typickým zvednutým zakončením nákladového prostoru.

Roční úspora 14 milionů dolarů

„Každý ušetřený galon paliva posiluje naši připravenost a operační efektivitu“, vysvětluje náměstek ministra letectva pro operační energii Roberto I. Guerrero. Dle jeho slov přináší tato drobná modernizace starších letadel významné úspory a zároveň zvyšuje bojové schopnosti. Technologie získala schválení americké armády pro výsadkové operace.

komponenty o velikosti přibližně 10 × 41 centimetrů komponenty o velikosti přibližně 10 × 41 centimetrů

Ačkoli se úspora jednoho procenta paliva může zdát jako zanedbatelná, v praxi to znamená návratnost investice během pouhých sedmi měsíců. Po instalaci na celou flotilu letounů C-17 amerických vzdušných sil včetně letectva národní gardy a zálohy by roční úspora měla dosáhnout 14 milionů dolarů.

Celá technologie prošla důkladným testováním včetně tankování za letu a operací z polních letišť. První letoun s trvale nainstalovanými „mikrokřidélky“ už více než rok úspěšně operuje ze základny Stewart Air National Guard Base, kde mimo jiné absolvoval i nasazení v bojové zóně.

Rozšíření na celou flotilu

V současnosti je pro závěrečnou fázi hodnocení, která potrvá šest měsíců, upraveno šest letadel. Poté je v plánu rozšíření této technologie na celou flotilu C-17. O vylepšení projevily zájem i další země provozující tento typ strojů, včetně Kanady a Velké Británie.

V době, kdy se kladou stále větší nároky na logistiku a operační dosah, může být právě spotřeba paliva rozhodujícím faktorem úspěchu. Snížená spotřeba díky „mikrokřidélkům“ posiluje schopnost letectva udržovat operace v náročných podmínkách a zajišťuje efektivnější zásobovací řetězec.

Tato zdánlivě jednoduchá inovace tak představuje významný krok vpřed v optimalizaci stávající letecké techniky. Ukazuje se, že i drobné vylepšení může mít zásadní dopad na bojovou připravenost a ekonomickou efektivitu vzdušných sil.

Zdroje: AFRL, New Atlas.

Určitě si přečtěte

Články odjinud