Mars | Cubesaty

Malý cubesat Wall-E na své cestě vesmírem poprvé vyfotil Mars

• Cubesatu přezdívanému Wall-E se podařilo vyfotit Mars
  • Miniaturní sonda pořídila snímek ze vzdálenosti asi 12,8 milionů kilometrů
  • Účelem bylo mj. otestovat přístroje na palubě Wall-E

Dobývání vesmíru už není jenom na bedrech velkých kosmických lodí a satelitů V posledních letech se bouřlivě rozvíjejí technologie cubesatů – miniaturních satelitů a sond, které dovedou plnit překvapivě náročné úkoly ve vesmíru. Vzhledem k jejich velikosti je přitom relativně levná jak jejich výroba, tak i jejich vypouštění do vesmíru.

Letos v květnu vyrazila společně s misí InSight k Marsu také dvojice prakticky totožných cubesatů. Nesou označení MarCO-A a MarCO-B, ale všichni je znají jako „Eve“ a „Wall-E“, podle jmen postav sympatických robotů z animovaného filmu „Wall-E“, který v roce 2008 vytvořilo studio Pixar.

Operace cubesatů byly doposud omezené na těsné sousedství naší planety. Eve a Wall-E mají dokázat, že malé šikovné satelity zvládnou i cestu k jiné planetě. Pokud uspějí, tak tím otevřou dveře pro řadu dalších podobných levných misí, díky nimž bychom se mohli pustit do mnohem více intenzivního průzkumu blízkých oblastí Sluneční soustavy.

První snímek Marsu

Už samotný let vesmírem k planetě Mars byl pro cubesaty a jejich operátory velkou výzvou. Podle prohlášení Codyho Colleyho z Laboratoře tryskového pohonu NASA v kalifornské Pasadeně, který je manažerem mise MarCO, je pro ně ohromným úspěchem, když se jim teď podařilo přístroji cubesatu MarCO-B, tedy Wall-E, poprvé vyfotografovat planetu Mars.

Miniaturní sonda pořídila snímek letos 2. října. V té době byly cubesaty vzdálené od Rudé planety asi 12,8 milionů kilometrů. Účelem snímku bylo nejen dosáhnout dalšího významného prvenství pro cubesaty v barvách NASA, ale rovněž otestovat přístroje na palubě Wall-E.

Pro dvojici meziplanetárních cubesatů přijde jejich hvězdná chvíle 26. listopadu. V ten den bude přistávat marťanský modul mise InSight, aby se na povrchu Mars poprvé pustil do geologického průzkumu. Cubesaty MarCO budou tuto show přenášet na Zemi.

Pokud by se jim to nepodařilo, tak se nic moc nestane. Stejnému účelu může posloužit i jiný stroj NASA u Marsu, jako například Mars Reconnaissance Orbiter. I tak ale můžeme maličkým sondám držet palce, aby svůj úkoly navzdory velikosti zvládly.

Diskuze (3) Další článek: Testy nových procesorů Intel Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Upgrade se moc nevyplatí