Zdroj: Stellantis

Zdroj: Stellantis

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample

Zdroj: Ample
Zdroj: Ample
Zdroj: Ample
Zdroj: Ample
6
Fotogalerie

Malý elektrický Fiat se naučil rychlou výměnu baterií. V Madridu si to může vyzkoušet každý

Jedním z problémů elektromobility je dlouhá doba nabíjení. Jedním z řešení je rychlá výměna baterií ve speciálních stanicích, což ale zatím ve větším měřítku funguje pouze v Číně. V Evropě se o něco podobného snaží koncern Stellantis.

Ve spojení s rychlou výměnou baterií se nejčastěji zmiňuje automobilka Nio (plus její značky Onvo a Firefly), která dokázala dlouho známý princip rozšířit. Následovaly jej další čínské značky a také největší světový výrobce baterií CATL. V Evropě se zatím můžeme setkat s asi 60 výměnnými stanicemi Nia a pár menšími projekty.

Ve Španělsku naučili rychlou výměnu malý elektrický Fiat 500. Stellantis využil technologii amerického startupu Ample. Projekt byl oznámen už v roce 2023 a loni v létě se prvních 40 prototypů vydalo do ulic Madridu, letos v červnu auta obdržela homologaci a brzy se flotila rozroste na 100 upravených Fiatů.

Jak funguje výměnná stanice Ample:

Základní princip je stejný jako u Nia, tedy vybitý Fiat vjede do stanice, kde robotický systém sám vytáhne baterii z podvozku a vloží jinou, nabitou. Rozdílem je, že zatímco Nio má standardizované velikosti baterií, Ample jde cestou menších modulů – jeden je velký jako cestovní kufr a je na uživateli, kolik jich nehcá vyměnit. Kdo nepotřebuje jet daleko, může si říct o jeden modul, kdo má v plánu delší cestu, může si zaplatit třeba za čtyři.

Řešení Ample má být jednoduše přizpůsobitelné i pro existující elektromobily, a není potřeba velkých zásahů do podvozku. První stanice spustil Ample v roce 2021 v Kalifornii, ve Španělsku se teď ve Fiatech může projet každý, kdo využije sdílenou službu Free2Move.

Podle Stellantisu má řešení mnoho výhod, krom zjevné úspory času je také způsobem, jak zamezit degradaci baterií ve voze. Vzhledem k tomu, že stanice umí detekovat vadné moduly, tak je automaticky vyřadí z nabídky. Jestli se tento systém dostane také do běžných produkčních elektromobilů, ale Stellantis nezveřejnil.

Zdroj: Stellantis

Určitě si přečtěte

Články odjinud