Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

• Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii
  • Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií
  • Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Od dávných dob jsme zvědaví na to, jestli jsme ve vesmíru sami. Pátráme po vzkazech vesmírných civilizací, a také ve vesmíru hledáme protějšky planety Země, Sluneční soustavy, a také Mléčné dráhy, naší rodné galaxie.

Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii. Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií.

Mléčná dráha má svoji vlastní rodinu satelitních galaxií. Je jich nejméně 50. Většina z nich je bez plynu, protože je o něj připravila nenasytná Mléčná dráha. Proto v nich prakticky nevznikají nové hvězdy.

Výjimku ale představují dvě z nejbližších satelitních galaxií – Velké a Malé Magellanovo mračno. Tyto galaxie jsou od nás vzdálené 160 tisíc a 200 tisíc světelných let a od sebe navzájem 75 tisíc světelných let. V blízkosti Mléčné dráhy jsou kratší dobu a stále v nich zůstalo dost plynu na to, aby se v nich mohly tvořit nové hvězdy.

Takové uspořádání galaxií je podle našich zkušeností vzácné. Většina velkých galaxií nemá ani jednoho blízkého galaktického průvodce, v němž by vznikaly hvězdy. Nato dva. Obvykle jim vysají všechen hvězdný plyn.

Astronomové Sanjaya Paudel a Chandreyee Sengupta z Yonsei University v jihokorejském Soulu ale nakonec přece jenom našli galaxie, které nápadně připomínají Mléčnou dráhu s Magellanovými mračny. Museli ale prohledat téměř 20 tisíc snímků satelitních galaxií, než našli takovou dvojici, která je blízko velké galaxií a stále v ní probíhá tvorba hvězd.

Jejich úlovkem je dvojice satelitních galaxií označených jako UGC 4703, které doprovázejí velkou spirální galaxii s příčkou NGC 2718, kterou pozorujeme v souhvězdí Hydry. Satelitní galaxie tohoto galaktického systému přitom spojuje proud mladých hvězd, což svědčí o jejich vzájemné interakci. Přesně jako u Velkého a Malého Magellanova mračna.

Podle Phillipa Jamese z Liverpool John Moores University tento výzkum jasně ukázal, že galaktické systémy podobné Mléčné dráze a Magellanovým mračnům, jsou v okolním vesmíru velmi vzácné. Zároveň je podle něj galaxie NGC 2718 z Hydry se svými satelity zatím nejvěrnějším obrazem Mléčné dráhy a našeho galaktického okolí. Důvodem je zřejmě to, že i satelity galaxie NGC 2718 jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu.

Zdroj: New Scientist, Ilustrační foto: NASA

Diskuze (4) Další článek: Pentagon hledá umělou inteligenci, která se bude učit z vlastních chyb

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Sluneční soustava, Mimozemský život, Vzájemná interakce, Jihokorejský Soul, Výpad, Krátká doba, New Scientist, Soul, Galactic, Nová hvězda, Ilustrační foto, Liverpool, Velká galaxie, Dávná doba, NGC, Okolní vesmír, Dvojče, Mléčná dráha, Oko, Magellan, Magellanovo mračno

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft

Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita