Máme plán na kolonizaci vzdálené exoplanety. Cesta na ni by mohla trvat i tisíce let

Jak zabránit vyhynutí lidstva v případě, že by se Země stala neobyvatelnou? Jednou z možností je kolonizovat nějakou potenciálně obyvatelnou exoplanetu – například Proximu Centauri b. A přesně o tom uvažují vědci z Initiative for Interstellar Studies (i4is), kteří připravili teoretický plán, jak by se dalo něco takového uskutečnit.

Se současnými technologiemi by ovšem cesta do jiné sluneční soustavy trvala stovky až tisíce let, což znamená, že v jejím průběhu by se rodily a umíraly celé generace. Tato vize tedy na první pohled vypadá jako naprostá šílenost, nicméně její zastánci jsou optimističtí.

„Z fyzikálního hlediska neexistuje žádná zásadní překážka,“ konstatoval výkonný ředitel i4is Andreas Hein v rozhovoru pro OneZero. „Je zde mnoho výzev, ale není porušen žádný základní princip fyziky.“

Nejistý cíl

Mezi výše zmíněné výzvy patří i vymyšlení způsobu, jakým by bylo možné udržet lidi ve vesmíru tak dlouhou dobu naživu. Samotné lidské tělo by dlouhodobý pobyt v beztížném stavu mělo zvládnout, případně by pomohla simulace gravitace za pomoci rotace vesmírné lodi. Ta by byla potřebná i pro potřebu pěstování rostlin k obživě. Pro potřeby multigenerační posádky by údajně stačila „zahrádka“ o velikosti rotujícího válce, který by měl poloměr 224 metrů a výšku 25 metrů. Rostliny by byly pěstovány na principu aeroponie.

Pokud bychom ale vycházeli z výsledků dosavadního výzkumu, pak bychom astronautům s čistým svědomím nemohli doporučit ani výlet na Mars. Mimo jiné proto, že dosud nedisponujeme opravdu účinnou ochrannou proti smrtícímu kosmickému záření.

Aby toho nebylo málo, zvolená exoplaneta ve skutečnosti vůbec nemusí být tak pohostinná jak se domníváme – což by však osadníci zjistili teprve v okamžiku, kdy by k ní konečně dorazili.

Titulní foto: ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Diskuze (15) Další článek: Chyba LocalBridge.exe s kódem 0xc000012f straší uživatele po aktualizaci Windows. Může za ni software Seznamu

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Země, Mars, Exoplanety, Sluneční soustava, Lidé, Kolonizace, Gravitace, Tisíc let, Kolonizace marsu, Tišice, Nedis, Tisíc, OneZero, Výzva, Vymyšlení

Jak se šíří covid v Česku: Čerstvá data, účinek očkování, mapy okresů, srovnání se světem. Pravidelně aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Pravidelně aktualizované grafy a mapy

Vybrali jsme 20 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče. Třeba k Vánocům

Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Vybíráme nejlepší monitory pod stromeček. Od levných až po displeje na rozmazlování očí

** Vybrali jsme nejlepší monitory na práci i pořádné hraní ** Nejlevnější monitor s kvalitním panelem stojí jen tři tisíce ** Rozlišení 4K a větší obrazovka už není nedostupný luxus

Antimalware Norton 360 těží kryptoměny. Výrobce si nechává 15% provizi, uživatelé jsou zmatení

** Norton chrání před těžarskými skripty, sám přitom takový obsahuje ** Některým uživatelům se spouští, aniž by o tom věděli ** Jeho zrušení není úplně triviální

AntivirusKryptoměnyBezpečnost

Webkamera pro Teams má vypnutý mikrofon. Hovadina roku 2021 od Microsoftu [komentář]

** Microsoft Modern Webcam je certifikovaná pro Teams. ** Webkamera má standardně vypnutý mikrofon. ** Mikrofon není certifikovaný pro použití v Teams.

Microsoft TeamsWebkameraMicrosoft