Mars bude prozkoumávat i úžasný malý vrtulník NASA

NASA oznámila, že v rámci projektu Mars 2020 na Rudou planetu vyšle i malý autonomní vrtulník vážící cca 1,8 kg. Bude to poprvé, kdy se nějaký létající stroj vydá Mars za jiným účelem, než je doprava pozemního roveru.

Vývoj inkriminovaného stroje představoval velkou výzvu. Mars má totiž mimořádně slabou a řídkou atmosféru. Navíc bylo třeba počítat se zpožděním komunikace mezi vrtulníkem a kontrolním střediskem na Zemi.

Než příkazy dorazí až k této „marsokoptéře“, uplyne několik minut – takže určitý stupeň autonomie představuje holou nezbytnost.

Aby vrtulník v marsovské atmosféře vůbec fungoval, jeho lopatky se musí otáčet desetkrát rychleji než v pozemských podmínkách – tedy zhruba 3000krát za minutu. Veškeré hardwarové vybavení samozřejmě bylo navrženo tak, aby bylo co možná nejlehčí.

Z dostupných informací plyne, že vrtulník během třicetidenní zkušební kampaně absolvuje až pět misí, jejichž časový rozsah se bude postupně zvětšovat. První potrvá pouhých 30 sekund.

Pokud vše půjde podle plánu, raketa Atlas V dosáhne Marsu v únoru 2021. Rover bude kromě pátrání po mimozemšťanech, resp. známkách života, rovněž mapovat rizika pro budoucí lidské badatele a hodnotit přírodní zdroje. Zapojí se i do geologického průzkumu, který momentálně provádějí sondy Curiosity a Opportunity.

Diskuze (4) Další článek: FreeSync slaví úspěch. Technologii proti trhání obrazu podporuje už přes 350 různých monitorů

Témata článku: Technika, NASA, Výzkum, Země, Létání, Mars, Helikoptéry, Létající stroj, Mar, Nezbytnost, Raketa Atlas, Pozemská podmínka, Marsovská atmosféra, Bude, Časový rozsah, Geologický průzkum, Velká výzva, Mars Helicopter, Pátrání, Rudá planeta, Přírodní zdroj, Rover, Dostupná informace, Malý, Stroj

Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě
Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?
Velký špatný. Windows 11 mohou snižovat výkon PC až o čtvrtinu. Hlavně kvůli bezpečnosti