Marsovské sklípky? Kolonizaci rudé planety by mohlo usnadnit červené víno

Pokud se jednoho dne skutečně rozhodneme začít kolonizovat Mars, budeme se muset vypořádat s celou řadou problémů. Jejich výčet zahrnuje i zdravotní komplikace způsobené radiací či nedostatečnou gravitací.

nové studie Harvardovy univerzity, která byla ve čtvrtek publikována v žurnálu Frontiers in Physiology nicméně plyne, že alespoň proti některým z těchto komplikací existuje překvapivý lék. Jde o červené víno, respektive jednu jeho složku – významný antioxidant resveratrol.

Vědci již nějakou dobu vědí, že resveratrol v podmínkách nulové gravitaci pomáhá laboratorním hlodavcům udržovat kostní i svalovou hmotu. Nyní se rozhodli zjistit, zda bude mít stejný účinek i v prostředí s nízkou gravitací.

Pomohly speciální postroje

Za tímto účelem tým vybavil 12 hlodavců speciálními celotělovými postroji, v nichž je zavěsil ze stropů klecí (simulace slabé gravitace). Dalších 12 zvířat se mohlo volně pohybovat. Badatelé pak po dobu 14 dní polovinu „marsovských“ hlodavců a polovinu „pozemských“ hlodavců krmili doplňky stravy obsahujícími resveratrol.

Následné porovnání všech čtyř skupin ukázalo, že „marsovští“ hlodavci, jimž nebyly suplementy podávány, mají slabší přední i zadní končetiny. Během času, který strávili v postrojích, u nich došlo k úbytku svalové hmoty a zmenšení obvodu lýtek.

„Marsovští“ hlodavci konzumující resveratrol ovšem vypadali stejně jako ti „pozemští“, kteří resveratrol nedostávali – jediný rozdíl spočíval v tom, že i v jejich případě bylo zaznamenáno zmenšování obvodu lýtek. Tyto výsledky naznačují, že inkriminovaný antioxidant by pro osadníky Marsu mohl být velmi přínosný.

Váš názor Další článek: Uber si spletl desetinnou čárku, zákazníkům účtoval stokrát více

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, Mars, Kolonizace, Víno, Planeta, Harvardovy, Mar, Harvardovy univerzita, Hlodavci, Hydroponie, Sklípek, Antioxidant, Červeň, Osadník, Červené víno, Zmenšování, Rudá planeta, Gravitace

Týden Živě: Google ruší mobilní Android Auto a navigace Mapy.cz stále pokulhává
David PolesnýJakub Čížek
Android AutoMapy.czTýden ŽivěVideo

Nanometry jsou jen marketing. Intel proto přejmenoval výrobní procesy, aby dohnal konkurenci

** Z 10nm výroby se rázem stal „Intel 7“, ze 7nm bude „Intel 5“ ** Reaguje na konkurenci s méně konzervativním značením procesů ** Jak budou vypadat čipy budoucnosti?

ArchitekturaTranzistoryIntel