Marsovský vrtulník Ingenuity má problémy. Důvodem je prach

Marsovský vrtulník Ingenuity má potíže. Některá zahraniční média dokonce uvádějí, že jeho dny se pomalu ale jistě chýlí ke konci.

NASA oznámila, že její Jet Propulsion Laboratory minulý týden ztratila s vrtulníkem kontakt. Příčinou bylo množství prachu usazeného na na jeho solárních panelech.

Ingenuity tak mj. dočasně nemohl komunikovat s roverem Perservance. Odborníci se proto rozhodli Perservance na jeden den vypnout, aby se mohl lépe „naladit“ na signál vrtulníku, který se restartoval, jakmile na rudé planetě vyšlo Slunce.

Další odstávka může být fatální

Toto řešení sice zabralo, ale – jak NASA poznamenala na svém blogu – „jedna rádiová komunikace neznamená, že Ingenuity je za vodou“.

Během marsovské zimy se hromadění prachu stane ještě větším problémem. Pokud totiž znovu bude nutné provést restart, vrtulník se po něm v nízkých teplotách již nedokáže tak snadno zahřát.

Aby se dalším odstávkám zabránilo, NASA navrhla plán, který umožní Ingenuity akumulovat energii v době, kdy je Slunce na obloze, a spotřebovávat méně energie po jeho západu – a to snížením prahové hodnoty pro zapnutí topení. Je ovšem otázkou, jak dobře bude fungovat.

Diskuze (12) Další článek: BeerSport je tak trochu Revolut na pivo. Kdo zaplatí účet, rozhodne umělá inteligence

Témata článku: Technologie, Výzkum, NASA, Mars, Helikoptéry, Slunce, Energie, Perseverance, Blog, Vrtulník, Prach, Solární panely, Jet Propulsion Laboratory , Odstávka

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech