První marsovský vrtulník Foto: NASA/JPL-Caltech

První marsovský vrtulník | Foto: NASA/JPL-Caltech

Ingenuity na břiše roveru Foto: NASA/JPL-Caltech

Ingenuity na břiše roveru | Foto: NASA/JPL-Caltech

Vysazení Ingenuity na povrch Marsu Foto: NASA/JPL-Caltech

Vysazení Ingenuity na povrch Marsu | Foto: NASA/JPL-Caltech

Vysazení Ingenuity na povrch Marsu Foto: NASA/JPL-Caltech

Vysazení Ingenuity na povrch Marsu | Foto: NASA/JPL-Caltech

Schéma vrtulníku Foto: NASA/JPL-Caltech

Schéma vrtulníku | Foto: NASA/JPL-Caltech

Schéma rotorů Foto: NASA/JPL-Caltech

Schéma rotorů | Foto: NASA/JPL-Caltech

Vrtulník při testech Foto: NASA/JPL-Caltech

Vrtulník při testech | Foto: NASA/JPL-Caltech

Vrtulník při testech Foto: NASA/JPL-Caltech

Vrtulník při testech | Foto: NASA/JPL-Caltech

První marsovský vrtulník Foto: NASA/JPL-Caltech
Ingenuity na břiše roveru Foto: NASA/JPL-Caltech
Vysazení Ingenuity na povrch Marsu Foto: NASA/JPL-Caltech
10
Fotogalerie

Marsovský vrtulník Ingenuity má problémy. Důvodem je prach

Marsovský vrtulník Ingenuity má potíže. Některá zahraniční média dokonce uvádějí, že jeho dny se pomalu ale jistě chýlí ke konci.

NASA oznámila, že její Jet Propulsion Laboratory minulý týden ztratila s vrtulníkem kontakt. Příčinou bylo množství prachu usazeného na na jeho solárních panelech.

Ingenuity tak mj. dočasně nemohl komunikovat s roverem Perservance. Odborníci se proto rozhodli Perservance na jeden den vypnout, aby se mohl lépe „naladit“ na signál vrtulníku, který se restartoval, jakmile na rudé planetě vyšlo Slunce.

Další odstávka může být fatální

Toto řešení sice zabralo, ale – jak NASA poznamenala na svém blogu – „jedna rádiová komunikace neznamená, že Ingenuity je za vodou“.

Během marsovské zimy se hromadění prachu stane ještě větším problémem. Pokud totiž znovu bude nutné provést restart, vrtulník se po něm v nízkých teplotách již nedokáže tak snadno zahřát.

Aby se dalším odstávkám zabránilo, NASA navrhla plán, který umožní Ingenuity akumulovat energii v době, kdy je Slunce na obloze, a spotřebovávat méně energie po jeho západu – a to snížením prahové hodnoty pro zapnutí topení. Je ovšem otázkou, jak dobře bude fungovat.

Určitě si přečtěte

Články odjinud