Kolegové z časopisu Svět motorů a webu Auto.cz v čele s Martinem Vaculíkem vydali nádherný článek, ve kterém detailně testují prémiová paliva všech velkých značek na českém trhu: MOL EVO 100 Plus, OMV MaxxMotion 100, Shell V-Power Racing 100 a obzvláště zajímavá je dvojice Orlen Benzina Verva 100 a obyčejná Efecta 95.
Měření prokázalo, že z pohledu vlivu na vnější charakteristiku motoru osobního vozu jsou mezi palivy jen minimální rozdíly
Celou Evropskou unii čeká postupná harmonizace trhu směrem k benzinu E10, který má ve srovnání s benzinem E5 dvojnásobný obsah biosložky. Adopce této novinky je v Evropě různá. Třeba v Rakousku už Natural 95 v jiné kategorii než E10 nekoupíte. U nás má zatím E5 téměř monopol. Ale to se změní.
U sériového motoru není rozdíl mezi výkonem na palivo s 99,9 a 96,4 oktany
Verva 100 je první prémiové palivo, které přechází na standard E10. Co to znamená pro spotřebitele? V článku si přečtete, jak si Verva 100 vede ve srovnání s ostatními prémiovými palivy. Nebo také jaká je výhoda oproti obyčejné Efektě 95. A proč mají všechny české benziny se stovkou v názvu jen 98 oktanů.
Motoristé, kteří mají pocit, že jejich vůz pracuje na benzin E10 hůř než předtím, jsou obětí sugesce.
Kolegové vzali pětilitrové kanystry, 300 tisíc korun a vyrazili do specializovaných zkušeben, aby zjistili odpovědi. Měřilo se oktanové číslo, výhřevnost (kolik energie obsahuje litr paliva), překvapivě důležitá hustota, na dynamometru zjistili výkon a konečně účinnost.
Připravte si základy chemie, fyziky, přidejte selský rozum a pusťte se do čtení: