Masivní australský námořní dron Anduril nebude vodotěsný | Foto: Anduril

Foto: Anduril

Masivní australský námořní dron Anduril nebude vodotěsný

  • Americká společnost Anduril podepsala kontrakt s australským námořnictvem v hodnotě 100 milionů amerických dolarů
  • Ten zahrnuje vývoj a výrobu tří velkých podmořských dronů typu Extra Large Autonomous Undersea Vehicle (XL-AUV)
  • Tyto drony budou velké jako školní autobusy, ale nebudou vodotěsné

Americká společnost Anduril podepsala kontrakt s australským námořnictvem, v hodnotě 100 milionů amerických dolarů, který zahrnuje vývoj a výrobu tří velkých podmořských dronů typu Extra Large Autonomous Undersea Vehicle (XL-AUV).

Tyto drony budou velké jako školní autobusy. Nebudou ale vodotěsné, protože v jejich případě není nutné chránit lidskou posádku a je to konstrukčně výhodné.

V tomto případě půjde o drony XL-AUV s dlouhou výdrží, které bude možné vybavit nejrůznějším vybavním a vyslat na široké spektrum vojenských i civilních misí, jako jsou pokročilé zpravodajské mise, sledování, průzkum a zaměřování cílů anebo v dnešní době velmi potřebné inspekce podmořské infrastruktury.

Detailní informace nejsou známé, ale drony tohoto typu by měly operovat autonomně, na misích, které mohou být delší než týden. Nemohou přitom spoléhat na komunikaci s operátory, protože tomu brání ponoření pod hladinu vody.

„Levné stroje“

Podle společnosti Anduril jde o „levné“ stroje, pokud je možné používat takové slovo pro zařízení v hodnotě desítek milionů dolarů. Výsledkem snah o nízké náklady a rychlou produkci je i to, že Anduril u těchto dronů nepoužije tlakový trup a nechá vodu víceméně volně proudit skrz dron.

Nejde o žádné výjimečné řešení. Velmi dobře ho znají například amatérští výrobci a uživatelé malých rádiem řízených podmořských dronů. Když přecházejí na větší modely, tak často volí trup, který není vodotěsný. Vodotěsné trupy sice mají řadu výhod, ale jak se plavidlo zvětšuje, začínají převažovat nevýhody, především komplikovaná výroba a velmi velká hmotnost.

Oproti tomu „mokré“ trupy bývají podstatně jednodušší a jejich konstrukce je rychlejší. Jsou také významně lehčí. Jejich použití zrychluje stavbu celého plavidla. Kriticky významné či zranitelné systémy je možné chránit nikoliv jedním velkým tlakovým trupem, ale menšími tlakovými moduly uvnitř „mokrého“ trupu, s nimiž se snáze pracuje.

Pokud nějaký takový modul selže, nedojde k poškození celého plavidla, ale jen zařízení, která byla uvnitř. Pro drony společnosti Anduril to znamená, že uvnitř dronu velikosti autobusu budou umístěny dílčí tlakové moduly, srovnatelné třeba s tlakovými lahvemi na plyn. Ochrání především citlivou elektroniku a baterie dronu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud