Zdraví | Alphabet | Zvířata

Mateřská firma Googlu chce vymýtit komáry ve velkém. Zabránila by tím šíření nemocí

Odborníci ze Silicon Valley vytáhli do boje proti komárům. Zatím v kalifornském Fresnu, ale to je však jen úplný začátek. Konglomerát Alphabet Inc. (mj. mateřská společnost Googlu), který za tímto projektem stojí, si totiž vytyčil mnohem ambicióznější cíl: vymýtit nemoci přenášené komáry po celém světě.

Nechce toho však dosáhnout kontroverzními genetickými modifikacemi komárů, ale pomocí specifického typu bakterie Wolbachia, která dokáže zabránit vylíhnutí jejich vajíček. Vše usnadňuje skutečnost, že na lidi útočí pouze samičky. Když se s nimi ve volné přírodě páří samci infikovaní výše zmíněnou bakterií, následky pro celou populaci mohou být katastrofální.

Předpokladem ovšem je, že bude k dispozici dostatek nakažených jedinců. Startup Verily Life Sciences proto v South San Francisco vybudoval automatizované zařízení pro jejich chov. V tom o dotyčná zvířata pečují roboti – krmí je, udržují v teple, třídí podle pohlaví atd.

Během sezóny (od dubna do listopadu) pak do ulic vyrážejí dodávky označené nápisem „Debug Fresno“, z nichž jsou prostřednictvím speciálního algoritmu na předem vybraných místech vypouštěna pečlivě vypočtená množství komárů.

Výsledky z roku 2017 naznačují, že počet samiček se v testovacích oblastech snížil o dvě třetiny. Během loňského roku pak o neuvěřitelných 95 %. Podobně úspěšný je i druhý projekt Verily v australském Innisfailu, kde byl zaznamenán 80% pokles.

Závěrem je třeba dodat, že role komárů v ekosystému dosud nebyla dostatečně prostudována. Není tudíž jasné, jaké následky by jejich celosvětová eliminace mohla mít.

Diskuze (27) Další článek: Dell chce patent na bizarní notebook. Má rovnou dva velké displeje

Témata článku: Zdraví, Google, Příroda, Roboti, Výzkum, Alphabet, Zvířata, Nemoc, Úplný začátek, Speciální algoritmus, Vybrané místo, Volná příroda, Celá populace, Přenášený komár, Loňský rok, Samička, Silicon Valley, Mateřská společnost, Komáři, Specifický typ, Mateřská firma, Šíření, Testovací oblast, Druhý projekt, Ambiciózní cíl