Automobily | Japonsko

Mazda reinkarnuje Wankelův motor. Bude ho montovat do svých hybridů

Mazda reinkarnuje Wankelův motor. Bude ho montovat do svých hybridů

Legendární spalovací motor s rotačním pístem se vrací. Japonská automobilka Mazda oznámila záměr používat Wankelův motor ve svých hybridních vozech, kde bude sloužit k prodloužení dojezdové vzdálenosti.

Do roku 2030 plánuje Mazda vyrábět 95 % hybridů, kombinujících spalovací a elektrické motory. Zbývajících pět procent produkce mají tvořit vozidla poháněná pouze energií z baterií. V roli spalovacího motoru přitom hodlá použít Wankelův motor, který však nebude pohánět kola, ale vyrábět elektřinu.

Klepněte pro větší obrázek
Spalovací motor s rotačním pístem

Toto řešení přináší proti tradičním motorům celou řadu výhod v čele s lepším poměrem velikosti a hmotnosti k výkonu (kg/kW). Díky konstrukci dochází k podstatně menším vibracím a tím i nižší hlučnosti. Rotační motor může být menší a lehčí, což znamená nižší náklady na výrobní materiál. Z hlediska servisu a údržby je kladem menší počet pohyblivých částí, ze kterých se hnací ústrojí skládá.

Přes zjevné výhody má Wankelův motor i celou řadu nedostatků, které vedly k tomu, že v roce 2012 Mazda ukončila výrobu automobilů s tímto pohonným ústrojím. Největším problémem bylo těsnění spalovacích komor, nicméně svůj podíl na ústupu ze slávy měla i vyšší spotřeba paliva, oleje a emise některých spalin.

Klepněte pro větší obrázek
Jak funguje Wankelův motor

Přesto jsou Japonci přesvědčeni o tom, že má smysl dát tomuto motoru ještě šanci. Zásadním faktorem v tomto rozhodnutí je menší velikost, díky které lze do auta umístit jak spalovací, tak elektrický motor a jejich součásti. Jako další výhodu Mazda vnímá možnost použití LPG místo benzínu.

Automobilka si nechala patentovat použití rotačního motoru jako „prodlužovače dojezdu“ elektrických vozidel. Registrace byla podána v Japonsku 31. srpna 2018 a japonský patentový úřad patent zveřejnil 19. září. Dle nákresů chce montovat malý Wankelův motor horizontálně v prostoru podvozku pod kufr.

První hybridní automobil značky Mazda s motorem s rotačním pístem by se mohl na trhu objevit už v roce 2020.

Diskuze (26) Další článek: V novém Computeru: jak se liší mechanické spínače v herních klávesnicích?

Témata článku: Technika, Doprava, Automobily, Elektřina, Japonsko, Hybrid, Spotřeba paliva, Zásadní faktor, Hybridní automobil, Horizont, Největší problém, Výrobní materiál, Celá řada, Pohonné ústrojí, Ústrojí, Japonská automobilka, Elektrické vozidlo, Mazda, Hybridní vůz, Dojezdová vzdálenost, Nízká hlučnost, Spalovací motor, Nízké náklady, Pohyblivá část, Zjevná výhoda


Určitě si přečtěte

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

** Jak uložit elektřinu z fotovoltaiky a větrných turbín ** Pomohou třeba staré autobaterie, nebo setrvačníky ** A pak tu jsou bizarní gravitační akumulátory velikosti mrakodrapu

Jakub Čížek | 254

Nový Edge je opravdu Chrome! Prohnali jsme prohlížeče benchmarky i vlastním unikátním testem

Nový Edge je opravdu Chrome! Prohnali jsme prohlížeče benchmarky i vlastním unikátním testem

** Nový Edge je postavený na Chromiu ** Prohnali jsme ho benchmarky a srovnali s ostatními ** Potvrdily nám, že je prakticky stejný jako Chrome a Opera

Jakub Čížek | 57

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 7

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

** Loni ajťáky vystrašilo přetečení GPS čítače týdnů ** Nemělo se stát vůbec nic, ale svět opět nebyl připravený ** Za 18 let nás ale čeká ještě něco mnohem většího

Jakub Čížek | 62