Mazda reinkarnuje Wankelův motor. Bude ho montovat do svých hybridů

Legendární spalovací motor s rotačním pístem se vrací. Japonská automobilka Mazda oznámila záměr používat Wankelův motor ve svých hybridních vozech, kde bude sloužit k prodloužení dojezdové vzdálenosti.

Do roku 2030 plánuje Mazda vyrábět 95 % hybridů, kombinujících spalovací a elektrické motory. Zbývajících pět procent produkce mají tvořit vozidla poháněná pouze energií z baterií. V roli spalovacího motoru přitom hodlá použít Wankelův motor, který však nebude pohánět kola, ale vyrábět elektřinu.

Klepněte pro větší obrázek
Spalovací motor s rotačním pístem

Toto řešení přináší proti tradičním motorům celou řadu výhod v čele s lepším poměrem velikosti a hmotnosti k výkonu (kg/kW). Díky konstrukci dochází k podstatně menším vibracím a tím i nižší hlučnosti. Rotační motor může být menší a lehčí, což znamená nižší náklady na výrobní materiál. Z hlediska servisu a údržby je kladem menší počet pohyblivých částí, ze kterých se hnací ústrojí skládá.

Přes zjevné výhody má Wankelův motor i celou řadu nedostatků, které vedly k tomu, že v roce 2012 Mazda ukončila výrobu automobilů s tímto pohonným ústrojím. Největším problémem bylo těsnění spalovacích komor, nicméně svůj podíl na ústupu ze slávy měla i vyšší spotřeba paliva, oleje a emise některých spalin.

Klepněte pro větší obrázek
Jak funguje Wankelův motor

Přesto jsou Japonci přesvědčeni o tom, že má smysl dát tomuto motoru ještě šanci. Zásadním faktorem v tomto rozhodnutí je menší velikost, díky které lze do auta umístit jak spalovací, tak elektrický motor a jejich součásti. Jako další výhodu Mazda vnímá možnost použití LPG místo benzínu.

Automobilka si nechala patentovat použití rotačního motoru jako „prodlužovače dojezdu“ elektrických vozidel. Registrace byla podána v Japonsku 31. srpna 2018 a japonský patentový úřad patent zveřejnil 19. září. Dle nákresů chce montovat malý Wankelův motor horizontálně v prostoru podvozku pod kufr.

První hybridní automobil značky Mazda s motorem s rotačním pístem by se mohl na trhu objevit už v roce 2020.

Diskuze (26) Další článek: V novém Computeru: jak se liší mechanické spínače v herních klávesnicích?

Témata článku: Technika, Doprava, Japonsko, Hybrid, Elektřina, Automobily, Dojezdová vzdálenost, Zjevná výhoda, Wankelův motor, Hybridní automobil, Pohonné ústrojí, Elektrické vozidlo, Japonská automobilka, Spotřeba paliva, Mazda, Hnací ústrojí, Horizont, Pohyblivá část, LPG, Hybridní vůz, Celá řada, Elektrický motor, Spalovací motor, Ústrojí, Nízká hlučnost



Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

**Složky ve Windows si nepojmenujete libovolně. **Seznam rezervovaných názvů existuje kvůli kompatibilitě. **Kořeny této záležitosti sahají až do 70. let.

Petr Urban
Operační systémyWindows
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Vyzkoušeli jsme levnou autodiagnostiku s Androidem. Servisy ohrnou nos, řidičům bude stačit

Vyzkoušeli jsme levnou autodiagnostiku s Androidem. Servisy ohrnou nos, řidičům bude stačit

** Smartphone s Androidem dnes využijete i pro autodiagnostiku ** Jednotku OBD-II dnes pořídíte za pár stovek ** Co se vše dokáže diagnostika s bezplatným SW v češtině?

Martin Chroust
DiagnostikaPro řidiče