Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě
Zdroj: Živě
Zdroj: Živě
Zdroj: Živě
27
Fotogalerie

McMurtry je rychlejší než Formule 1 a jede hlavou dolů. Opravdu, žádná teorie, jen jeden chytrý trik

  • McMurtry Spéirling Pure VP1 je jednomístný elektromobil s 1000 koňmi a zrychlením z 0 na 100 km/h za 1,5 sekundy.
  • Drží rekordy na prestižních závodních okruzích a překonává i Formuli 1.
  • Díky unikátnímu ventilátoru dokáže jet i hlavou dolů.

McMurtry Spéirling Pure VP1 je jednomístný elektromobil od malé britské firmy McMurtry Automotive. Má 1000 koní, pohon zadních kol a vzadu umístěný ventilátor, který vytváří umělý přítlak. Hmotnost se pohybuje kolem 900 až 1000 kg v závislosti na konkrétní specifikaci. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 1,5 sekundy, jede až 304 km/h.

Tohle všechno znamená, že drží absolutní rekordy například…

  • V Goodwoodu, kde se při slavném Festivalu rychlosti proháněly snad všechna myslitelná monstra z celé historie motorsportu.
  • Na letištní trati populárního pořadu Top Gear porazil dosud nejrychlejší Formuli 1 Renault.
  • Na domovském okruhu Castle Combe (asi 30 minut od firmy) je o 4 sekundy rychlejší než monopost Formule 3. Že to není až tak působivé? Pak dodám, že Spéirling jel na 80 % výkonu.
  • Na slavném německém okruhu Hockenheim mu na rekord trati stačilo 75 % výkonu a 75 % přítlaku.
McM Speirling-PURE-VP1-with-TG-leaderboard-2048x1368.jpgMcM Hockenheim-Record-1.24.43-McMurtry-Speirling-PURE-VP1-Celebration-1024x683-1.jpg
McM 2-McMurtry-at-Corkscrew-2-1536x864.jpgMcM Carwow-x-Mcmurtry_-127-1-scaled.jpg
Goodwood, Hockenheim, Laguna Seca se svou slavnou Vývrtkou, všude tam a na pár dalších místech Pure VP1 rozcupoval dosavadní rekordy. 

S dojezdem je to složitější

Zajímavý je dojezd. Na různých místech firma uvádí až 480 kilometrů, ale rozhodně ne při maximálním výkonu a přítlaku. Extrémní nastavení je opravdu vhodné jen na zajetí jednoho rekordního kola, pak se auto musí chladit. Nicméně s vypnutým ventilátorem a omezeným výkonem opravdu může jít až o zmíněné stovky kilometrů, baterie má kapacitu 60 kWh, hmotnost je nízká a aerodynamika ukázková. Jen pohodlí na takové cestě nebude valné. Tohle auto je zkrátka určené na něco úplně jiného, než je výlet přes půl Evropy.

Hlavou dolů

Nejnovějším kousek je jízda vzhůru nohama. …vzhůru koly. Tohle je reakce na tu dekády starou legendu, že Formule 1 případně jiné speciály dokážou jet i po stropě. Problém je, že jde pouze o teorii – F1 získává svůj přítlak díky aerodynamickým prvkům („křídlům“) a rychlosti. Na světě však neexistuje místo, kde by auto nabralo potřebnou rychlost a bezpečně se dostalo na strop.

A těch problémů je více, jak dokazuje zatím nerealizovaný projekt youtubera Driver61, který chce postavit speciální tunel a speciální formuli právě pro tento trik:

Jenže Spéirling Pure tu rychlost nepotřebuje. Díky ventilátoru si přítlak vyrobí klidně i když stojí na místě. A přesně to jeho tvůrci udělali – postavili malou rampu, na kterou auto najede, spustí ventilátor, viditelně se přisaje k povrchu, otočí se o 180°. Pak pár decimetrů popojede, aby se firma mohla chvástat, že jeho auto jelo hlavou dolů. Nefér trik? Možná. Ale namísto hospodského teoretizování pánové z McMurtry šli a udělali to.

Jízda hlavou dolů:

McMurtry Automotive si podobnými kousky dělá tu nejlepší reklamu na připravovanou produkci. Počínaje rokem 2025 postupně zákazníkům dodá 100 kusů. Máte zájem? Prý ještě není vyprodáno. Ceny začínají na 895 tisících liber, což je 26 miliónů korun bez daně a nákladů na dopravu.

3-180deg-Rotation-2048x1366.jpeg4-Drive-forwards-Hero-Image-2048x1366.jpeg
Sice jen o půl metru, ale nikdo nemůže říct, že McMurtry neumí jezdit hlavou dolů.
Zdroj a další informace: McMurtry

Určitě si přečtěte

Články odjinud